• Ain

Boende i Schweiz del 11.

Nejda, det finns skolor i varje liten by mer eller mindre, sa vill ni att han ska ga i lokal skola är det inga problem. Fördelen med  Ferney är att det där finns ett internationellt college och lycee, sa när han blir äldre kan han ga där (det kan han annars ocksa men da blir det ju skolbuss) och där kan man fa svenskaundervisning och tom ha det istället för ett främmande sprak (lättare att fa bra betyg   )

Och i Ferney finns en direktbuss till Geneve.

St. Genis är annars bra för att det finns buss till Cern (man kan ocksa cykla) och därifran finns det snart sparvagn till Geneve (fran jul ungefär).

Dessa tva byar är de största i denna region. Dock är de kanske de minst mysiga. Thoiry, Divonne, Echenevex är mysigare. Dock sämre förbindelser och mindre urval pa vaningar.
    Jag skulle rekommendera att tex ta en vaning  i tex Ferney eller St. Genis och sedan känna er för pa plats var ni vill bo. Det finns ocksa lägenhetshotell som inte är saa dyra, som sedan är lätta att säga upp da man hittat nagonstans att bo.

Om ni vill kan jag be min man sätta in en annons i cerns newsgroup och fraga om nagon har en lägenhet. Skicka isafall vad ni vill att han ska sätta in (pa engelska) och med er kontaktinfo och inboxa mig. Cern är allsa en internationell organisation och där finns manga som hyr ut lägenheter och hus privat (de ligger oftast i Pays de Gex da).

Pröva ocksa www.paruvendu.fr

Annars om du har mer fragor kan du ju inboxa mig ocksa, sa slipper alla andra läsa - kanske mindre intressant för dem 

Jo, det ska bli kul med nytt hus. Tyvärr gör väl var budget att inte inte riktigt kan fa precis som vi vill ha (dessutom far man inte ha platta tak! Sa vart supermoderna hus blir liiite mer traditionellt kan man säga   ) Men sa är det väl alltid. Men det blir nog fint ända

Söker din man jobb som arikitekt?

• Ain

pistou: pa min dotters dagis som hon gick i da hon var ett ar fram till 2 ar hade de inga bestraffningar. Jag var väldigt orolig för det sa jag fragade och de sa att det sysslar de inte med. Där gick det barn fran 1-3 ar gamla. Men det lag pa franska sidan.

Sedan blev jag ju tvungen att efterforska lite nu eftersom du ju skrev ang detta. Jag har som bara utgatt fran att de inte har bestraffningar, men nu blev jag lite osäker...
    Och igar träffade jag en mamma fran Miriams skola. Hon är svenska och berättade att de visst har skamvra. Da far de ga ut i korridoren. Det kan vara om de stör för mycket eller slar andra barn osv. Men jag tror det är vanligare da barnen är lite större, kanske 5 ar och om det är lite allvarligare typ att de ofta gör det och inte lyssnar pa tillsägningar.
    Mammans son som är 3 ar som Miriam hade tydligen brakat lite med en annan pojke och da hade fröken blivit sur och även berättat för pappan da han hämtat. Men jag tror inte att han fick sta i skamvran.

Jag fragade ocksa ett par andra mammor pa garden som har barnen pa en lokal skola. Där far barnen ocksa sta i skamvran,  men jag fick intrycket att det kanske används lite oftare där än pa var skola i schweiz (den lokala skolan är i Frankrike).

Sa visst används skamvran tydligen. Och de kan nog vara lite strängare än i Sverige har jag fatt intrycket. Och kanske liite mindre pedagogiska. Atminstone som jag anser vara pedagogiskt...

• Ain

Hmm, jag köper nog runt 20CHF. Fast det beror ju lite pa hur gammalt barnet är. De senaste gangerna har jag köpt playmobil (5-aring), ett memoryspel för 13€ (fast det var till en 3-aring) och en disney barbie (5aring).
    De andra verkar ha köpt ungefär samma saker. Fast pa det första kalaset var klasskamraterna fran skolan inbjuden och han gar pa privatskola sa da var det större playmobilförpackningar än vi köpt.

Men jag tänker som Kaj, bättre en bra uppskattad present än en dyr en.

Men visst, svart! Jag är lite mer för att köpa biliga presenter för att inte bidra till det alltid blir en stegring av vad man ska köpa och det bara blir dyrare och dyrare och alla känner sig stressade, men min man inte vill verka snal och gärna köpa "bra" presenter. Sa det blir lite mitt emellan för var del

Men i Geneve verkar 20CHF vara ganska normalt.

• Ain

Totoro: heeej! är du den jag gissar att du är ?

Jo, Amazonas rad är ju bra, jag som ju inte bor i Schweiz men betalar skatt här, fick anmäla det till min arbetsgivare, som lyckades glömma bort det och sa blev det en massa tjafs. Men i slutändan fick jag tillbaka pengarna.
    Fast tack vare det fick skatteverket reda pa att jag fatt löneförhöjning, sa da fick jag i slutändan mer restskatt än jag fick tillbaka
    Men jag tror att det inte är i alla kantoner man kan slippa undan kyrkoskatten, sa kolla hur det är i St. Gallen.

Hur gar det för din man ensam i Buchs, storstaden nr 1?

Annars är det väl det där med flytten, kolla upp om det gäller nagra specialregler för införseln av möbler och andra värdesaker. Antagligen har väl flyttfirman koll, men man vet ju aldrig.

Jag tror heller inte att det är nagon som bor jättenära dig. Men det finns iaf en grupp med svenska familjer som bor runt bodensjön, sa det kanske är nagot för er. Och svenska kyrkan har väl möten i St. Gallen ocksa, fast inte sa mycket saker som i Zürich.

• Ain

Totoro: han skulle kunna kolla upp om Dritte säule också (visst är det så det heter på tyska). Det är pensionssparande där man får tillbaka en del av pengarna på skatten. Tex tror jag att jag betalat in max vilket är runt 6000chf på ett ar, och sedan fått tillbaka runt 2000chf. Men det är klart att man måste ha dessa pengar att sätta in ocksa. Fördelen är att du, om jag förstatt saken rätt, kan använda de insatta pengarna sedan om du vill köpa ett hus. Sa om ni ända tänkt köpa ett hus är det ju 2000chf i vunna pengar. Men jag känner inte till reglerna exakt, men det kan ju vara värt att kolla upp. Om ni vill utnyttja för detta år måste ni göra det innan slutet av året.

Jag är förresten i Sverige nu på snabbvisit hos min syster i Uppsala. Kul, fast dåligt väder. Sitter och våndas över om jag ska köpa Didriksons eller PoPs vinterkläder...

Lycka till  med lägenhetssöket! Åker du själv?

Appropå konfirmerad, så får jag tom kravbrev från österrike om kyrkoskatt eftersom vi gifte oss i österrike Fast det vägrar jag och Markus betala, eftersom vi ju inte bor där. Men lite jobbigt är det ända att alltid måsta övertyga kyrkan på nytt.
    Men åtminstone betalar jag lite till Svenska kyrkan i Geneve

• Ain

Melle: det skulle väl vara Totoro da (som kommer ned 1 december)

Hmm, jo svt europa borde man väl kunna fa med satellit. Det har jag dock aldrig utnyttjat eftersom man kan se sa mycket pa internet.

• Ain

ga in pa svt europas hemsida da och se om du kan beställa. Vi funderade pa det, men sa tog vi tysk tv istället (min man är fran Feldkirch, sa inte sa langt fran dig faktiskt) och sa ser jag pa svensk tv över internet. Det gar faktiskt jättebra, man kan se väldigt manga program, och när man vill

• Ain

nackdelen med svt europa är förresten att de bara far sända svenska program, inte tex desperate houswives eller sa. Och dessutom tror jag det bara är 1:an och 2:an man ser. Sa jag tycker det är bättre med internet. Man kan ju se pa tv:n om man har kabel och drar till skärmen.

• Ain

melle: jag tittar pa min dator som jag ibland kopplar till Tv:n.

Mest tittar jag faktiskt pa TV4, men tv3 har ju ocksa endel serier. Jag tittar mest pa husprogram eftersom vi ska bygga hus just, men typ lets dance kommer ju och sadana typer av program. svt har väl endel barnprogram tror jag. Men jag tittar mest pa svt om jag vill se pa nobelfesten, luciafirandet, prinsessbröllop osv

Gunluc: välkommen! Jag vet inte hur manga aktiva här inne som bor i Geneve, ett tag var vi nagra stycken men nu verkar det vara glesare. Iaf sa bor jag pa franska sidan av Geneve, sa om du undrar nagot kanske jag kan hjälpa dig.

Hmm, norska kyrkan har barnträffar. Det fanns innan sommaren mamma-barnträffar via svea, men hon som var ansvarig har börjat jobba och ingen annan har tagit pa sig det, sa nu har vi inga träffar längre. svenska mammor-träffar fanns ocksa, men hon som hade det flyttade till London...
    Annars finns det ju olika lekaktiviteter som tex gymboree och sa kan det nog finnas lokala lekgrupper - var bor du nagonstans?
    Jag har inte saa bra koll, eftersom jag mest gar pa CERN's lekgrupp.

Varför flyttade ni hit förresten?

• Ain

Jo, de är pa engelska.

Oj, kör du ända till Lausanne för att ga pa barmötet! Det är ju en bit! Jag har faktiskt ofta tyckt att det är trakigt att alla aktiviteter är i Lausanne. Hade ju varit sa roligt om de haft lite mer här i Geneve ocksa... Kanske du kan aka tag annars? Fast jag vet inte var kyrkan ligger, om den kanske är langt fran tagstationen.
    Prästen är väldigt trevlig iaf, han döpte var lillkille i somras.

Lycka till med lägenhetssök da!

Här är en sida där du kanske kan hitta nagot intressant. Pa franska dock. http://www.genevefamille.ch/

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.