Jessica 1977 skrev 2011-10-31 17:09:50 följande:
Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.
Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.
Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:
1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?
Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!
tack på förhand
Hej Jessica!
Så länge man är villig att betala är det rel "lätt" att få barnomsorg i Schweiz. Vill man dock komma undan billigt och bra får man ha tur, kontakter och tålamod! Vilken typ av företag ska din man jobba på? Vissa större företag har egna dagis eller i alla fall förtur på dagis och om man även är ett hett objekt på arbetsmarknaden så kan man ibland förhandla sig till privatskoleavgifter, eller dagissponsring. Jag har absolut ingen koll på vad dagisplatser kostar i Zug men jag antar att de är billigare än i Zürich (där jag bor). Här kan man få betala upp till 160 frassar om dagen och då ingår inte alltid blöjor.

Jag har turen att ha just jobbdagis till mina troll.
Det är dock inte alltid man måste ha dagis om du är ute efter aktivitet för sonen. Den finns även ofta "Spielgruppen" som öppna förskolan typ. Det kostar också men är under 2-3 timmar om dagen och därmed billigare.
Jag tycker du ska göra så här:
* Kolla med din mans företag om de 1. Har egna dagisplatser och 2. Om de är villiga att betala platsen. Kontakta i så fall de specifika dagisen och ställ er i kö.
* Kolla upp var ni vill bo, vad är ni villiga att lägga på boende? Det är dyrare här än i Sverige! (
www.homegate.ch är en bra plats att söka på). Leta upp vilka dagis mm som finns just där ni bor
www.zug.ch/behoerden/direktion-des-innern/kantonales-sozialamt/generationen-und-gesellschaft/familienergaenzende-kinderbetreuung/verzeichnis-der-angebote/kitas och ställ er i kö på de som verkar vettiga. Pratar ni tyska? Jag vet inte hur det är i Zug, men i Zürich finns en hel del engelsk/tyskspråkiga dagis.
På sidan
www.lilliput.ch (tyvärr rätt dåligt utformad sida) kan du även söka dagis, nanny, spielgruppeplatser mm.
Ang din bebis- Här går man inte till BVC som i Sverige utan man går till en "egen" barnläkare som gör alla kontroller/vaccinationer och om man vill kan man gå till Mütterberatung för vägning/mätning/allmänna frågor. Detta kan du anmäla dig till när du flyttat hit.
Jag har dålig överblick över vilka som är i denna tråden just nu... Men jag tror jag någonstans har hört talas om någon i närheten av Zug...
Ha det så bra och lycka till med den eventuella flytten!!