Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Lelay skrev 2011-02-12 10:49:44 följande:
    Hej allihopa!

Tänkte hoppa in här. Jag väntar mitt första barn (väldigt tidigt, bara i v.10 än så länge) och bor i Geneve. Är gift med en engelsman men tycker att det är ganska jobbigt att vara borta från Sverige i en sån här situation.

De flesta här inne verkar vara väldigt förtjusta i Schweiz, men jag kan inte riktigt släppa det absurda i att bara ha 4 månaders mammaledighet och att min man inte får någon pappaledighet alls. Jag drömmer dagdrömmar om svensk föräldrarledighet, tänk vad enkelt det vore om Schweiz hade fungerat likadant.

Jag vet inte hur vi ska lösa detta, ska man verkligen lämna i från sig sin 4-månaders bebis till ett creche 40 timmar i veckan? Och jag kan inte riktigt acceptera att min man inte kan vara hemma någonting, men vi vet inte riktigt om vi skulle ha råd med allt om han skulle sluta jobba och stanna hemma ett tag. Hur har ni andra gjort?

Och sen det här med sjukförsäkringarna, privat, halv-privat, vanlig, extra plus, bla bla bla. Jag fattar ingenting och blir helt nervös över alla dessa val man måste göra. 

Saknar Sverige väldigt mycket i såna här situationer, men drömjobbet är här i Geneve så då är det väl bara att lösa allt på något sätt. 
    Ja, den schweiziska föräldraledigheten är ingenting att skryta om... Du har ingen möjlighet att jobba deltid/ ta ut komp/obetald semester?

Ang sjukförsäkringarna är du troligtvis lite sent ute. För uppgraderingar ska man ofta vara ute minst ett år i förskott om de ska gälla för graviditet/förlossning. Födande kvinnor är ett stort undantag när det gäller tilläggsförsäkringar. Kolla upp det innan du lägger ner för mycket tid och energi på det.
  • Amazina
    Lelay skrev 2011-02-13 09:29:17 följande:
     Jag vill inte alls vara hemma mer än vad han är och jag tjurar lite över att det kanske inte blir som vi vill, eftersom det verkar omöjligt i detta bakåtsträvande land. Jag gillar Geneve och Schweiz ganska mycket, men just i jämlikhetsfrågor känns det ibland som att man är tillbaka på stenåldern. 
    Jo... För en vecka sedan "firade"/uppmärksammade ju Schweiz 40-års jubileumet för den kvinnliga rösträtten i landet. Att jämföra med Sverige som haft kvinnlig rösträtt sedan typ början av 1900-talet.
  • Amazina
    Mamba skrev 2011-02-16 15:21:59 följande:
    Men jag börjar sakteligen fundera kring vad jag ska kunna göra i framtiden här nere när tvillingarna blir lite större för nu är det slut på barn för mig ;)
    VA?? Ska du inte ha fler barn??
  • Amazina

Hej Fina Liv!
    Vad kul att du ska flytta hit! Ett tips jag kan ge dig är att tänka över trafiksituationen när du väljer var du ska bosätta dig. Om du ska jobba i Lenzburg antar jag att du ska köra bild dit var dag. Jag bor i norra Zürich och jobbar i Baden. Nu har jag turen att ofta börja och sluta INNAN trafikkaoset börjar men den motorvägen är annars en mardröm för folk som jobbar kontorstid. Från dörr till dörr har jag max 22 minuter om det inte är någon kö, men har man otur kan det ta 1 timme! Har dock ingen koll på tågförbindelser mellan Zürich och Lenzburg.

Jag vet att de skulle öppna en svensk skola i Baden men jag vet inte hur det gick med det sen... Kontakta svenska skolföreningen i Zürich. Där kan du troligtvis få bäst tips ang internationella skolor. Det kanske är så att det finns väldigt många svenska barn på vissa skolor... Det finns ju väldigt många svenskar framför allt i Zürich. www.svenskaskolanzuerich.blogspot.com/
    Får ni bidrag från någon arbetsgivare till skolan? De kan annars kosta en (hel) del...

• Amazina
    Fina Liv skrev 2011-02-21 20:28:24 följande:
    Jag ska definitivt kolla in Baden. Just ni är vi lite inne på området kring Adilswil. Dels för att det är nära både Zürich international School och för att International School of Zug har organiserad skolskjuts därifrån. Nackdelen är att det verkar både långt och bökigt till Lenzburg med både bil och public transport. Som sagt, det är inte lätt...
    Jag är inte så mycket inne i själva staden Baden men det jag vet är positivt. Inte särskilt mycket busliv och i o m att både ABB och Alstom ligger där bor det även en hel del svenskar där. Tydligen finns det även i Baden en internationell skola, men jag vet ärligt talat INGENTING om den!
    www.zis.ch/page.cfm
  • Amazina
    Pistou skrev 2011-03-11 17:32:15 följande:
    När det redan har varit lite aktivitet i tråden idag tänkte jag passa på att höra mig för lite om sjukförsäkringar.

Vi har sjukförsäkring för alla i familjen (maken & jag + våra två barn på 2 och 5 år) genom Assura.
    Det som är lite retligt med Assura är att man måste stå ute med pengarna och sedan skicka in recept och kvitton, för att få tillbaka pengarna sedan. Samtidigt har jag för mig att Assura är ett av de billigare försäkringsbolagen (och det rör sig ju ändå inte småpengar direkt), så det får funka tills vidare. .

Men, för att gå vidare med min fråga, är det någon som vet hur fungarar det med "assurance complémentaire" (vet inte vad det kan heta på tyska)?

Vad täcker en kompletterande försäkring och gäller den omedelbart eller måste man ha haft den ett visst tag för att kunna utnyttja den? Vad jag förstår brukar t.ex. tandvård bara omfattas av den kompletterande försäkringen.

Det är nämligen så att vår lilla flicka, som bara är 2,5, tyvärr redan har dåliga tänder. Vad jag vet har vi inte gjort något annorlunda jämfört med sonen (som har perfekta tänder), men det sägs ju att saliven kan påverka tandhälsan. Hur som helst känner man ju sig hemsk som förälder. Nu har tandläkaren som gett dottern fluorbehandling i alla fall föreslagit att vi ev. måste komma med dottern till sjukhuset för något slags operativt ingrepp under sövning och det hela kommer att kosta kring CHF 1 500, och det vore ju trevligt om man kunde få en liten del bekostad av försäkringskassan. Någon som vet något om försäkring för tandvård och kan berätta lite?

Tacksam för svar!
    Vi har också Assura och det är stackars jag som är ansvarig för alla kvitton i familjen. Hittills har jag tyckt att det varit värt det i o m att Assura är rätt mycket billigare, men visst riskerar det att bli drygt i längden... Speciellt om man inte har stenkoll... Jag har helt enkelt en plastficka per familjemedlem och varje gång ett apotekskvitto el liknande kommer åker det in i rätt plastficka. Man skickar ju ändå inte in det förrän man uppnått sin franchise.
    Vi har ännu inte anslutit någon Zahnversicherung till vår dotter men kommer att göra det till nästa år. Här heter det dock bara "Zahnversicherung" eller Denta Plus (???) om jag minns rätt. Det finns ju motsvarande för vuxna men då måste du prestera en tandläkarundersökning med röntgenplåtar och grejer för att bli godkänd. På barn tror jag inte du behöver redovisa något, men om jag var du skulle jag snsluta den illa kvickt om hon nu redan har problem!
    Vi hade en "rådgivare/Berater" här hemma hos oss från Assura och tillsammans med honom gick vi igenom hela familjens försäkringar. Jag tycker också det är en djungel det där, men jag tycker vi har hittat en bra lösning. Rådgivningen kostade ingenting.
  • Amazina
    Lelay skrev 2011-04-06 12:33:55 följande:
    Jag har en annan fråga angående något som Malip skrev tidigare, om att man ska ta ut en sjukvårdsförsäkring till ens ofödda barn. Jag trodde allt angående graviditeten och födseln ingick i min försäkring, men det kanske det inte gör? Är det någon som har tagit en sån försäkring? Bör man göra det och vad kostar det? 
    Ja. Allt går ju på din försäkring som har med graviditet och förlossning att göra. Det är mer en "för säkerhets skull-grej" att ha sjukförsäkringspapper på det ofödda barnet. Om du tex har önskemål om att ditt barn ska vara privatförsäkrat och ha en massa tilläggsförsäkringar kan det ibland vara klurigt att få igenom efterhand om det sedan visar sig att barnet föds i v 24 eller är svårt sjukt.

Jag känner dock inte till ngt om andra "graviditetsförsäkringar" som man tydligen kan lösa...
  • Amazina

En fråga...
    Det ringer så himla många till oss och gör reklam/värvningsförsök via telefonen. Det är allt från välgörenhetsorganisationer till tidningsprenumerationer eller "undersökningar" där man kan vinna grejer. Det ska finnas någon form av spärrtjänst/black list i Schweiz, men jag hittar den inte på nätet. Vet någon hur man gör för att spärra sån här skit?? Är så trött på det!!

• Amazina
    lintott skrev 2011-05-07 19:55:43 följande:

Hej!

Min man har bilvit erbjuden en tjänst i Zurich och vi funderar på att flytta ner.
    Vi har två små barn 3 och 4 år.
    Vet inte i vilken ände jag ska börja, men det som jag funderar mest på är hur vi ska göra med skola till barnen.
    Upptäckte att det är otroligt dyrt med internationella skolan som vi hade tänkt oss, hur har ni gjort?
    Sen funderar jag ju såklart på vad jag ska hitta på att göra, pratar i dagsläge inte ett ord tyska så det kan ju bli lite svårt med jobb för min del.
    Så många frågor, men det brukar ju lösa sig eftersom:)

MVH
    Helena

Hej!
    Kontakta svenska skolföreningen så får du massor med information!
    www.svenskaskolanzuerich.blogspot.com/
    Många företag väljer att sponsra skolavgiften för de nyanställdas barn i början. Det kan din man förhandla om. Kolla dock med svenska skolföreningen anf på vilken av de internationella skolorna det går flest svenska barn, Det vet de säkert!

Vad har du jobbat med i Sverige? Tyskan kommer snabbt, bara man ger sig fanken på det och pratar allt man kan!
  • Amazina
    Räkmamman skrev 2011-05-16 15:51:33 följande:
    Hej!!! Trâden funkar fortfarande, vad kul!! Ska bli lite mer aktiv igen nu när jag har jobb som jag itne gör nâgot pâ!!

Mia, Svenska Kyrkan är superbra, de flesta bor i Zürich men det kommer även folk frân andra delar, finnas massor av folk att lära känna. Välkommen Skrattande
    Halloj Räkmamman!! Det var ett tag sedan man såg dig här! Kul att du hittat tillbaka! Dags att ses snart!!!

En kompis till mig söker föresten Nachmieter till sin lgh i centrala Zürich. Någon som vill flytta in?
    www.homegate.ch/mieten/103620799&l=default

• Amazina

Permanent uppehållstillstånd får man inte med en gång när man flyttar till Schweiz. Det finns olika klasser på Ausländerausweis allt beroende på från vilket land man kommer, vilken avsikt man har i Schweiz, vilken tidshorisont man ska stanna på och om man är gift med en Schweizare/en annan med ausländerausweis osv. Här kan du läsa mer: de.wikipedia.org/wiki/Ausl%C3%A4nderausweis

Om ni INTE är gifta när du åker ner och du INTE har för avsikt att jobba kommer du med stor sannolikhet till en början få ett L-Ausweis. Om jag minns rätt måste då din pojkvän "gå i god för dig" och försäkra att du har bostad och tillräckligt med pengar osv. Tänk dock på att L-Ausweiset och en variant av B-Ausweisen inte ger tillåtelse att jobba. Om du dock får ett jobb kan din arbetsgivare skicka in en bestätigung och då får du ett B-Ausweis med Arbeitsbewilligung. Jag är inte 100% säker men det kan även vara så att man måste ha C för att kunna starta någon firma av något slag (räknas man som det som frilansande journalist???) M a o måste du kolla upp detta innan du bestämmer dig att starta någon schweizisk inkomstbringande verksamhet. Om du får in pengar via Sverige och de kommer in på svenska konton **tror** jag dock inte att det kommer att bli problem.

Ett krux för dig är dock att om du flyttar hit och BOR här ska du ju egentligen vara skriven här... så snart du skriver dig här omfattas du inte längre av den svenska socialförsäkringen utan måste skaffa dig en schweizisk sjukförsäring för ca CHF 150/månad (väldigt olika). Jag vet inte heller hur det funkar att ha inkomst i Sverige utan att vara skriven där.

Mitt förslag är att din man och/eller du går till Personenmeldeamten i det Kreiset (området) ni ska bo i. (Tag gärna med någon som kan översätta alla krångliga ord...) Förklara läget och var noga med att förklara hur du vill jobba. Fråga hur ni ska gå till väga. Om man inte begår brottslig verksamhet blir man inte utskickad när Ausweiset måste förnyas, så du behöver inte vara rädd att du inte får stanna.

• Amazina
    lintott skrev 2011-06-09 19:46:17 följande:

Tack för många bra tips!

Är det någon som har förslag på bra förskolor i Zurich? Vi har väl tänkt att stanna i ca 2 år, tills lilltjejen ska börja skolan här hemma.

Är det fel att sätta barnen i schweizisk förskola för en så pass kort tid?

Vet inte i vilken ände jag ska börja söka:)

MVH Helena

I Baden tror jag det finns svensk förskola om ni inte vill ha vanlig Schweizisk. Vet ej om den är på heltid.
  • Amazina

Let it rain- Googla på Schweizer Fernsehen eller Tele Züri så hittar du säkert Schweizertyska sändningar.

• Amazina
    Pistou skrev 2011-08-22 11:29:27 följande:
    Förresten, ni som har fött barn här i Schweiz, har ni lust att berätta lite?
    Det är möjligt att det skiljer sig en hel del mellan förlossningsvården i Suisse romande och Suisse alémanique, men det hade varit jätteskönt att få läsa lite om era erfarenheter oavsett var i Schweiz ni bor.

Vårt första barn föddes i Frankrike, där förlossningsvården är rätt så medikaliserad. Men erbjuds i princip EDA så fort man kommer in och jag blev igångsatt endast några få dagar efter BF, för att sonen inte skulle riskera att bli undernärd. Förlossningen gick snabbt och trots att jag direkt efteråt kände mig lite snuvad på den äkta förlossningsupplevelsen i och med den starka EDA:n som gjorde mig rätt så handlingsförlöamad, är jag ändå nöjd när jag tänker på hur det gick.

När dottern föddes i Sverige var det raka motsatsen. Jag hade en utdragen och smärtsam förlossning som varade i ett dygn och trots att barnmorskan kunde konstatera att dottern var stor, vägdrade de sätta igång mig, utan jag fick gå tills förlossningen började naturligt på BF+13 (hon vägde 4,6 kg) Dessutom vägrade de att ge mig epidural. Jag har förstått att man i Sverige hellre väljer att låta naturen ha sin gång och självklart finns det väl ofta en poäng i det, men det passar helt enkelt inte alla födande mammor och jag tycker att valmöjligheten bör finnas (jag hade t.ex. gärna betalat extra för EDA om det var av besparingsskäl de inte erbjöd det).

Eftersom bebisen i magen är stor även denna gången är jag livrädd för att förlossningen med dottern kommer att upprepas. Vad jag förstår påminner förlossningsvården här i den fransktalande delen av Schweiz en hel del om den i Frankrike, men det skulle ändå vara skönt att höra några ord från någon som har upplevt att föda här i Schweiz.

Tack på förhand!  
    Förlossningsvården i schweiz är på patientens villkor. Pengarna spelar ingen roll. Ställ krav och motivera dina krav så får du igenom det mesta. Även igångsättning/kejsarsnitt mm!
  • Amazina
    Melle73 skrev 2011-08-25 09:27:16 följande:
    Hej

Nàn som vet om det finns nàt typ "NIX" system här i schweiz , sà att
    man slipper alla pàstridiga telefonförsäljare?
    Vi har också haft jätteproblem med sånt! Vissa ringer även vid 22 då de vet att man är hemma. Att man sedan precis nattat två barn och vill ha tyst i telefonen är skitsamma, tydligen. Vi har även spärrat via det där "postregistret" vad 17 det nu heter och har "ingen reklamlapp" på lådan. INGET av det funkar.

Här kan du spärra telefonen om du bor i tyska delen.
    www.directories.ch/process.aspx

Minns ej vad postregistret heter, tyvärr...
  • Amazina

Har någon av er erfarenheter av städpersonal från Pebra? Vi hade Putzfrauenvermittlung innan men bytte då vi inte var nöjda med organisationen. Hade en Pebra-tjej här idag för att få offert och av någon anledning har jag dåliga vibbar. Någon som kan rekommendera en annan städfirma/städerska i tyska delen av Schweiz (Zürich)?

• Amazina

Vet någon något schweiziskt resebolag som har någonting liknande bamseklubben för barn? Vilka är för övrigt de största familjeresebolagen i Schweiz? Någon som vet?

• Amazina

@Ain: Det kommer nog inte funka med så många andra avreseorter än Zürich. Ska åka själv med två små barn och möta upp maken i Thailand är det tänkt. Vet inte riktigt om jag har nerver till att först ta mig till Österrike. Känns som att det kan bli påfrestande nog ändå!
    @Pistou: Ska kika på det! Tack!

• Amazina
    Isabella 008 skrev 2011-09-07 12:56:57 följande:
    hej, jag bor i zürich med min man sen ett halvår tillbaka. Jag fick jobb på en gång när jag kom hit på en internationell förskola. Jag är snart färdigutbildad lärare så jag fick en lärartjänst. Men plötsligt med bara en månads förvarning var min chef tvungen att säga upp mig pga av att hon blivit varnad om att jag måste v ara examinerad lärare för att kunna jobba som det. Annars kunde hon hamna i trubbel då förskolor måste uppfylla en viss lärartäthet för att bli godkända. Jag hann jobba där i 6 månader och har fått fina meriter därifrån. Men nu sitter jag här utan jobb och undrar om någon vet om man kan få någons slags A-kassa el liknande för de dagar man inte jobbar? 
    Jag kanske har ett annat jobb på g på en annan förskola men allt tar sådan tid och jag förlorar så mycket pengar på att gå och vänta. Jag söker givetvis dagligen och är verkligen inte ute efter att bli nån slags soc-snyltare men tar ändå lite tid att få ett nytt jobb även om jag är säker på att jag snart får nåt. 
    Så finns det någon hjälp å få medans man söker nytt jobb el finns inget skyddsnät för utlänningar? 
    Hittade detta:
    www.ag.ch/awa/de/pub/angebote/arbeitslosenkasse/arbeitslosenentschaedigung.php
    Visserligen är den sidan för Kanton Aargau, men det kan ju inte skilja så mycket... Som jag förstår det (och jag har bara skummat igenom sidan) måste din arbetsgivare ha betalat in till typ arbetslöshetsförsäkringen under 12 månader de senaste 24 månaderna för att du ska ha rätt till det.

I denna broschyren:
    www.treffpunkt-arbeit.ch/dateien/Broschuere/Arbeit_D.pdf
    Finns en hel del info om arbetsregler och grejer för utlänningar i Schweiz.
  • Amazina
    Jessica 1977 skrev 2011-10-31 17:09:50 följande:
    Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.

Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.

Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:

1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
    2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
    3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?

Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!

tack på förhand
    Hej Jessica!
    Så länge man är villig att betala är det rel "lätt" att få barnomsorg i Schweiz. Vill man dock komma undan billigt och bra får man ha tur, kontakter och tålamod! Vilken typ av företag ska din man jobba på? Vissa större företag har egna dagis eller i alla fall förtur på dagis och om man även är ett hett objekt på arbetsmarknaden så kan man ibland förhandla sig till privatskoleavgifter, eller dagissponsring. Jag har absolut ingen koll på vad dagisplatser kostar i Zug men jag antar att de är billigare än i Zürich (där jag bor). Här kan man få betala upp till 160 frassar om dagen och då ingår inte alltid blöjor. Jag har turen att ha just jobbdagis till mina troll.

Det är dock inte alltid man måste ha dagis om du är ute efter aktivitet för sonen. Den finns även ofta "Spielgruppen" som öppna förskolan typ. Det kostar också men är under 2-3 timmar om dagen och därmed billigare.

Jag tycker du ska göra så här:
    * Kolla med din mans företag om de 1. Har egna dagisplatser och 2. Om de är villiga att betala platsen. Kontakta i så fall de specifika dagisen och ställ er i kö.
    * Kolla upp var ni vill bo, vad är ni villiga att lägga på boende? Det är dyrare här än i Sverige! (www.homegate.ch är en bra plats att söka på). Leta upp vilka dagis mm som finns just där ni bor www.zug.ch/behoerden/direktion-des-innern/kantonales-sozialamt/generationen-und-gesellschaft/familienergaenzende-kinderbetreuung/verzeichnis-der-angebote/kitas   och ställ er i kö på de som verkar vettiga. Pratar ni tyska? Jag vet inte hur det är i Zug, men i Zürich finns en hel del engelsk/tyskspråkiga dagis.
    På sidan www.lilliput.ch (tyvärr rätt dåligt utformad sida) kan du även söka dagis, nanny, spielgruppeplatser mm.

Ang din bebis- Här går man inte till BVC som i Sverige utan man går till en "egen" barnläkare som gör alla kontroller/vaccinationer och om man vill kan man gå till Mütterberatung för vägning/mätning/allmänna frågor. Detta kan du anmäla dig till när du flyttat hit.

Jag har dålig överblick över vilka som är i denna tråden just nu... Men jag tror jag någonstans har hört talas om någon i närheten av Zug...

Ha det så bra och lycka till med den eventuella flytten!!
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.