• Ain

Boende i Schweiz del 11.

stina: du pratar varken franska eller tyska? Isafall skulle jag nog hellre välja Zürich för det är sa mycket lättare att lära sig tyska än franska. Jag bor i Geneve, och här klarar man sig bara bra med engelska men det är ända bra mycket lättare om man pratar det lokala spraket och jag tycker det är mycket lättare med tyska än franska. Tyska är ju sa mycket lättare att lära sig än franska. Jag pratar bade tyska och franska men det var faktiskt ganska tufft med franskan tycker jag.

Jag tycker Geneve är helt ok men egentligen skulle jag nog föredra den tysktalande delen (eller i mitt fall just över gränsen pa österrikiska sidan) egentligen. jag kanske är lite mer "tysk" i min kultur vad vet jag. Min man kommer därifran. (och nu när Totoro flyttar ned och allt hade det ju varit roligare pa den delen av Schweiz    )

Visst är det lite jobbigt att bo langt fran familj. dels för att man inte kan dela sitt liv med dem pa samma sätt, och dels för att man inte far avlastning. Men det funkar och som redan skrivits är det faktiskt inte sa jättelangt med flyget.

• Ain

sökaren: jag är en av de fa här inne som bor i Geneve, sa har du fragor fraga pa Men när du undrar över skolor; har ni tänkt stanna längre här, eller bara kortare tid? PRatar dina barn franska? Vill du att de ska ga i skolan pa franska, engelska el svenska? Det finns ju skolor för allt sa att säga. Kan ni tänka er privatskolor, eller helst lokala osv

Svenska skolan är jättebra, rektorn är trevlig, mysig liten skola. Barnen är tydligen jättefina med varandra. Det negativa är väl att skolan är just liten. Det är inte sa manga större barn, utan flest i förskolealdern. Dessutom sa far de ju inte sa mycket franska, även om de har franskundervisning när de är sa stora som dina barn.

Vad är ni intresserade av för aktiviteter? Kan du franska?

För din info sa bor vi i Frankrike för att det är billigare. Men vi jobbar bada i Geneve. Var dotter gar i skola i Geneve (hon är tre ar) men gick tidigare pa dagis i Frankrike. Vi har bott här i lite över 9 ar nu.

• Ain

sökaren: jag kan inboxa dig sa slipper alla läsa mina langa svar Men jag har sa mycket för mig just nu, sa jag skriver da jag hinner.

i kväll ska jag pa svenskt julbord!

• Ain

e, jag har visst glömt bort detta, men nu har jag lite bättre tid, sa jag kan väl skriva nu snart

Vi har typ aupair just nu, men det är min kusin, sa det är ju inte riktigt samma. men jag känner manga andra som har aupair. I var del verkar 300€ (bor ju i Frankrike) vara normalt. Plus resa, mat, husrum, sprakkurs, bil osv...

Här känner jag folk som hittat aupair: http://www.aupair-world.net/index.php/aupair_search/

Totoro som varit in här en sväng har en aupair (är inte säker pa om aupairen kommit ännu dock) hon borde veta hur man kan fa tag pa en ocksa... (och vet inte hur ofta totoro läser denna trad...).

Barnvakt. Kolla lokala annonser osv. Vet att det i Geneve finns chaperon rouges vilket är genom röda korset, sa de är nog bra. Googla om det finns i lausanne ocksa. Vi hittade var barnvakt genom en annons pa dörren pa vart bageri. En lokal tjej, som är jättefin med barn.

Svenska skolan ska visst nu börja profilera sig mer som en tresprakig (svenska, engelska, franska) skola, sa kanske det kommer fler elever nu. Den är ju verkligen jättebra annars.
    Annars finns det ju bra kommunala och privata skolor i bade Geneve och Lausanne. Den internationella ska vara bra i  lausanne (säger en kollega som jobbat där och även jobbat pa svenska skolan). Det finns även manga mellan Lausane och Geneve. Det finns även Montessori, typ Waldorf osv.

Jag tror att det finns ungefär samma utbud av sport och sadär i Geneve och Lausanne. Innebandy är ju inte jättestort här, men jag vet att det finns ett lag i Geneve, för jag har vänner som spelat (spelar?). De brukade aka runt halva schweiz för att hitta lag att spela mot. Dansskolor finns säkerligen i bada städerna. Vi har en annan vän som har dansat väldigt mycket och hon dansade i Geneve, sa här finns iaf. Tror hon dansade ganska modern dans (inte balett iaf).
    Klättring är ju annars ganska stort här.

Kvällsutbudet av kultur är ganska stort i Geneve, hur det är i Lausanne kan jag inte svara pa. Men det är ju inte sa svart att ta sig till Geneve pa kvällen även om man bor i Lausanne.

Svenska kyrkan ska nu börja med barntimmar här i Geneve, sa det är kul. En gang i manaden till att börja med. Verkar vara ganska manga familjer som vill delta.

• Ain

EmmaU: Välkommen! Tyskakurser finns ju bla pa Migros. De är helt ok och finns pa dagtid.

• Ain

My little star: jag tror jag har hört om nagon som bor Basel här i traden,  men de flesta bor i Zuerich med omnejd tror jag. Jag bor i Geneve.

Jag har fatt bada mina barn i Schweiz. Jattebra tycker jag. Fast jag skulle föredragit att fa lite mer stöd av barnmorskorna. Jag tror att franska delen av schweiz är mer medicaliserad än tyska delen. Kanske ocksa för att jag har en privat försäkring och därmed privata läkare som helst vill ha allt under hel kontroll och med epidural och sa. Jag sags som lite konstig som ville försöka utan! Lustgas finns inte alls här, som tidigare nämnts, ses som lite gammalmodig. Sa om man inte vill ha epidural sa blir det typ helt utan bedövning (akupunktur och sterila kvaddlar osv finns oftast inte) och utan barnmorskor som peppar till att klara det utan.
    Men det finns ju privata barnmorskor som kan föja med pa sjukhuset om man vill. (som da oftast är lite alternativa och naturlig förlossning)

För min del blev det epidural till slut. Andra barnet sa funkade dock inte epduralen sa bra, sa läkaren som satte den fick komma tillbaka 4 ganger... och tillslut blev det en annan bedövning (spinal heter den kanske pa svenska). Sedan sa kom han pa efterbesök 3 ganger

Jo, oftast är det tre i rummet om man inte har privat försäkring eller betalar till. med mitt första barn delade jag rum med en till, och det var trevligt. Utom vid besökstiden da hela hennes italienska släkt vällde in Med andra barnet hade jag privat rum, vilket var skönt för da far pappan stanna sa länge man vill, och det är lättare om man själv har besök, men lite ensamt a andra sidan.

Taxichaufförer: min barmorska radde oss (pa föräldrautbildningen) att inte säga att man är paväg till bb, da  man ringer efter bilen, utan helt enkelt hoppa in i bilen, eftersom de annars kan lata bli att komma.

Här är det iaf nolltolerans mot alkohol. Och det är en hel massa andra saker man ska tänka pa, typ tvätta salladen, inte äta det och det. Och ABSOLUT inga mediciner da man är gravid eller ammar. Da är det homeopati som gäller... (och det tror jag inte pa).

Och appropa amning sa är man nästan lite suspekt om man ammar i 10 manader som jag gjort...

Annars maste jag säga att jag tycker att varden är superbra här. Ingen som pressar en att aka hem efter förlossningen (jo, de 10 dagarna man har rätt till barnmorska hemma, minskas med antal dagar man är pa sjukhuset. Men oftast kan barnmorskorna trixa lite med de dagar man har rätt till för hjälp med amning, om det skulle behövas. Dvs använda sig av amningsdagarna till efterkoll), läkarna följer en jättebra under graviditeten osv. Men lite för mycket sjukhus för min del, och skulle jag fa ett tredje barn skulle jag nog försöka ha en "egen" barnmorska eller sa.

Vi valde att inte spara stamcellerna. Jag kommer inte nu pa rak arm ihag varför faktiskt. Jag var lite sugen, men sedan läste jag nagot som gjorde att vi struntade i det.

äsch, ett litet ostrukturerat inlägg, men hoppas nagon fattade ända vad jag menar...

• Ain

lelay:

Jo, jag tror ocksa det är för sent att välja till privata alternativ nu när du redan är gravid. Däremot kan du ju betala extra sedan för att fa ett privat rum pa sjukhuset tex. Men jag, som har en halvprivat försäkring, och bade fött pa HUG (där du kanske föder da du bor i Geneve) och pa La Tour som är ett privat sjuhus, maste säga att jag tyckte bättre om HUG!

Det är ju svart för pappor att vara hemma. Jag känner EN pappa som varit hemma med sina barn nagra manader. Han hade dock mycket övertid och tog ut det och semester.
    Min man har relativt mycket semester sa han tog ut den da jag började jobba igen. Sedan sa kunde jag jobba lite hemifran i början och vi bad mina föräldrar och min mans föräldrar att komma hit i nagra veckor, sa att dottern kunde vara i hemmiljö i början. Och sa förlängde jag mammaledigheten med semster och sedan obetald ledighet (jag har hört att de inte kan neka en obetald ledighet om man ammar, men jag är inte säker pa detta). I slutändan sa förlorade jag visserligen mitt jobb till min barnlösa mammaledighets-vikarie (efter nagon manad sa att det officiellt inte var pga att jag hade barn...). Da blev man ju lite sur - efter allt jag fixat och donat för att det skulle funka att ga tillbaka efter mammaledigheten och sa blev man ända utan jobb efter ett halvar. (sedan sa hittade jag ett bättre jobb direkt, men det är ju en annan historia)

Sedan sa har vi tack och lov relativt flexibla arbeten, sa jag slutar lite tidigare (jobbar 80%) och min man gar lite senare pa mornarna och jobbar sedan hemifran da de somnat pa kvällen, sa da far barnen inte sa langa dagar.

Nu med andra barnet sa stannade jag hemma i 8 manader. Sedan bor min kusin hos mig och tar hand om lillkillen, som aupair typ.

• Ain

appropa att anställa hjälp: förskolor är väldigt dyra här (lite beroende pa hur mycket man tjänar saklart), sa ibland kan det tom vara billigare med au-pair än förskola... (fast passar nog inte alla)

Jo, jag kände mig ocksa lite förvirrad i början...

Här följs du av din egen gynekolog. Har du ingen sa far du ju försöka hitta en (kan rekommendera min som heter Amaudruz och är i Onex).
    Om du har en halvprivat/privat sa kan du ocksa välja att gynekologen förlöser dig -men da maste du vara pa ett privat sjukhus.
    Om du har halvprivat/privat kan du ocksa välja att ha överläkaren pa HUG som din förlossningsläkare.

Annars, sa flyttas du över till HUG de sista veckorna innan förlossningen. Da gar du pa ett möte med en läkaren da de förklarar lite om vad som händer och de kollar att bebisen ligger rätt osv. Men du vet inte vilken läkare som kommer att vara pa det möte. Samma sak -du vet inte vilken läkare som är i tjänst da du föder (men sa är det ju i sverige ocksa). Du kommer mest att ha kontakt med barnmorskorna under förlossningen. Om du har halvprivat/privat sa har du mer kontakt med läkaren. Annars kommer han nog mest in om det är nagot problem.

Sjukförsäkringarna betalar en förberedande kurs.

Jag TROR du kan kontakta privata barnmorskor ocksa och be dem följa med till förlossningen. men är inte 100% säker om det täcks av grundförsäkringen. Det finns nagra tex som http://www.arcade-sages-femmes.ch/asf/

Här gör de KUB-test om du vill.

• Ain

Ok,kollade pa arkades hemsida och tydligen kan man "anlita" dem om man vill och det täcks av försäkringen. Jag har dock hört att de är för fa för att kunna följa alla som vill,  men skulle jag fa ett till barn skulle jag nog försöka fa en sadan barnmorska. Tror att det är mycket personligar och mysigare. De har ju mycket mer tid att diskutera ang. förlossningen, att verkligen veta vad du vill osv. Jag tycker att det är bra med en läkare (och da har jag ju tom haft en privat läkare som ju egentligen visste vad jag ville), men tycker de är mer medicinskt inriktade och lite opersonliga. Barnmorskor gar lite mer in pa föräldrarnas känslor och sa.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.