My little star: jag tror jag har hört om nagon som bor Basel här i traden, men de flesta bor i Zuerich med omnejd tror jag. Jag bor i Geneve.
Jag har fatt bada mina barn i Schweiz. Jattebra tycker jag. Fast jag skulle föredragit att fa lite mer stöd av barnmorskorna. Jag tror att franska delen av schweiz är mer medicaliserad än tyska delen. Kanske ocksa för att jag har en privat försäkring och därmed privata läkare som helst vill ha allt under hel kontroll och med epidural och sa. Jag sags som lite konstig som ville försöka utan! Lustgas finns inte alls här, som tidigare nämnts, ses som lite gammalmodig. Sa om man inte vill ha epidural sa blir det typ helt utan bedövning (akupunktur och sterila kvaddlar osv finns oftast inte) och utan barnmorskor som peppar till att klara det utan.
Men det finns ju privata barnmorskor som kan föja med pa sjukhuset om man vill. (som da oftast är lite alternativa och naturlig förlossning)
För min del blev det epidural till slut. Andra barnet sa funkade dock inte epduralen sa bra, sa läkaren som satte den fick komma tillbaka 4 ganger... och tillslut blev det en annan bedövning (spinal heter den kanske pa svenska). Sedan sa kom han pa efterbesök 3 ganger
Jo, oftast är det tre i rummet om man inte har privat försäkring eller betalar till. med mitt första barn delade jag rum med en till, och det var trevligt. Utom vid besökstiden da hela hennes italienska släkt vällde in
Med andra barnet hade jag privat rum, vilket var skönt för da far pappan stanna sa länge man vill, och det är lättare om man själv har besök, men lite ensamt a andra sidan.
Taxichaufförer: min barmorska radde oss (pa föräldrautbildningen) att inte säga att man är paväg till bb, da man ringer efter bilen, utan helt enkelt hoppa in i bilen, eftersom de annars kan lata bli att komma.
Här är det iaf nolltolerans mot alkohol. Och det är en hel massa andra saker man ska tänka pa, typ tvätta salladen, inte äta det och det. Och ABSOLUT inga mediciner da man är gravid eller ammar. Da är det homeopati som gäller... (och det tror jag inte pa).
Och appropa amning sa är man nästan lite suspekt om man ammar i 10 manader som jag gjort...
Annars maste jag säga att jag tycker att varden är superbra här. Ingen som pressar en att aka hem efter förlossningen (jo, de 10 dagarna man har rätt till barnmorska hemma, minskas med antal dagar man är pa sjukhuset. Men oftast kan barnmorskorna trixa lite med de dagar man har rätt till för hjälp med amning, om det skulle behövas. Dvs använda sig av amningsdagarna till efterkoll), läkarna följer en jättebra under graviditeten osv. Men lite för mycket sjukhus för min del, och skulle jag fa ett tredje barn skulle jag nog försöka ha en "egen" barnmorska eller sa.
Vi valde att inte spara stamcellerna. Jag kommer inte nu pa rak arm ihag varför faktiskt. Jag var lite sugen, men sedan läste jag nagot som gjorde att vi struntade i det.
äsch, ett litet ostrukturerat inlägg, men hoppas nagon fattade ända vad jag menar...