• Pistou

Boende i Schweiz del 11.

Har du smakat Emmental? Den tycker jag är jättegod. Välj en mild variant om du inte är så svag för lagrad ost. Vacherin fribourgeois är också god, men be att få smaka den i ostaffären först för att se om den passar dig.

Annars är barnens stora favorit Leerdammer som är mild men samtidigt väldigt smakrik, Tyvärr är den ganska så dyr (runt 4 francs för 8 skivor), så det blir inte att vi köoper den så ofta.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou
    Schwanna skrev 2012-02-08 10:52:03 följande:
    Hejsan i vintervädret!!!

Jag är lite nyfiken! Vilken mataffär föredrar ni mest här i Schweiz? 

Vi handlar väldigt mycket på coop! Dom har liksom märken som man känner igen från sverige, känns tryggt! Lite mesigt kanske:P 

Hej Schwanna,

Jag resonerade precis som du när vi först flyttade till Schweiz hösten 2009. Coop var den kedja som hade de märken vi kände igen från Frankrike där vi bodde tidigare. Migros butiker är ofta svåra att orientera sig i tycker jag (framför allt om man går i en stor butik med två våningsplan), och märkena känns inte lika bekanta. Men vi hade ett stort Migros-varuhus på gångavstånd så ofta blev det att vi handlade där. Men  efter två års tvekande mellan Coop (som vi ändå föredrog) och Migros, började vi tycka att dessa två kedjor var alldeles för dyra. Det kändes inte längre tvunget att ha Kellogs flingor och Pampers blöjor, Activia-yoghurt, President-ost och Barilla-pasta när priserna är så hutlöst dyra. Sedan vi  flyttade förra våren har vi börjat handla på Aldi istället och nu kommer vi ut med dubbelt så många varor till samma pris. Min första känsla var att man inte hittar lika mycket på Aldi som i de stora butikerna, men efter hand har jag märkt att de faktiskt har det mesta (även ovanligare artiklar som bakpulver  t.ex.). Dessutom har vi en Aldi-butik ganska nära och det hjälper ju att slippa köra långt.

• Pistou
    Schwanna skrev 2012-02-09 09:46:26 följande:
    Fantastiskt!!! Har hittat ett Aldi där vi brukar handla på Coop! Tack! 

Grymt att dom har öppet till 20.00 också.... (så bortskämd man blivit med svenska tiderna!!!  )

Va bra! Låt dig inte nedslås av butikslayouten som är lite lagerbetonad. De har inte ett enormt utbud av produkter, men det räcker absolut för basbehovet. Och framför allt kött och fisk är betydligt billigare än på Coop/Migros. 
    Ain skrev 2012-02-08 21:45:17 följande:
    När jag handlar i Schweiz är det oftast för att det är varor som är billigare i Schweiz än i Frankrike, eller varor jag inte hittar i Frankrike. Da handlar jag pa COOP, ibland Migros. Just för att jag ofta da vill ha speciella märken och sadär. Det finns en Denner i närheten, men de har mycket mindre urval. Dessutom handlar jag väldigt mycket ekologiskt, och det är de ganska bra pa pa coop.
    Nu blev jag lite nyfiken. Vilka varor är billigare i Schweiz än i Frankrike?  
  • Pistou

Issan8, du har ju redan fått en del info från kaj 04, men på den här siten hittar du mer info och blanketter att skriva ut:

http://www.svazurich.ch/internet/de/home/produkte/mutterschaftsentschaedigung.html
    Lycka till!  

Nu har våren kommit på allvar! Äntligen har alla snöfläckar i vår vilda trädgård smält bort och både blå- och vitsippor har kommit upp, och man skymtar påskliljornas gröna blad. Samtidigt gör sig fjolårets höstlöv, som begravdes under snön i vintras, påminda och ber om att få räfsas upp... Får se att komma igång med vårstädningen snart (inte helt lätt med tre barn, varav ett på knappt 6 månader...).

Vårhälsningar från Valais/Wallis - Schweiz soligaste kanton!  

• Pistou
    Pinot noir skrev 2012-03-26 13:12:10 följande:
    Jag och maken är svenska medborgare och kommer nog inte satsa på att försöka bli schweizare heller. Här i Bern kan man börja den processen efter 5år och vi har bott här 1år bara.
    Nu till mina frågor.
    Jag är gravid och vill föda här nere hellre än i Sverige. Vad blir vårt barn? Svensk eller Schweizare? Hur gör man med pass till en spädis OM det är så att barnet blir svenskt?
    Någon som vet?

När vår son föddes här i oktober, fick vi gå till "'état civil" (på tyska Zivilstandsamt) för att få födelsebevis. För att få ut detta behövde vi visa upp vigselbevis, mitt och makens pass och uppehållstillstånd, samt ett förlossningsbevbis som jag fick på sjukhuset strax efter förlossningen. Födelsebeviset tar ni sedan med till svenska ambassaden i Bern för att ansöka om pass. Hit ska ni dessutom ta med er föräldrars pass och uppehållstillstånd samt ett formulär från polismyndigheten som ska fyllas i av er föräldrar och bevittnas (på svenska ambassadens hemsida står det tydligt vad som behövs). Tänk på att man behöver boka besökstid över Internet att ansöka om pass. Det är dock inte svårt att få tid.
  • Pistou

Hmm, man vet att man bor i Schweiz när...

...man låter tandfén lämna 2,00 CHF under kudden efter sonens första tappade tand, och barnen i hans klass undrar om det verkligen var allt hon gav. Hos dem lämnar hon nämligen 10 CHF per tand!!!   Hur mycket, om något, har era barn fått när de tappat sina tänder? Vill inte att sonen ska känna att han blir orättvist behandlad av tandfén, men någon måtta får det ju vara.  

• Pistou
    Tidsresenär skrev 2012-03-27 22:15:26 följande:
    ...
    Jag fick aldrig någonting när jag tappade tänder som liten, och har (än så länge) aldrig tänkt tanken att mina framtida barn skulle få något för det heller. Jag vet att det som barn kan kännas snopet när någon annan får något uppenbart bättre för samma sak, men i längden finns det ju olika förutsättningar i varje familj (och jag menar inte bara ekonomiskt), så det går ju hur som helst inte att jämföra vem som har det "bättre".

Nä. tandfén som fenomen fanns ju inte i Sverige när jag tappade mina mjölktänder på 70-talet heller. Men nuförtiden tittar ju barnen på amerikanska och engelska barbprogram i mycket större utsträckning och får influenser därifrån (liksom de klär ut sig till häxor och spöken vid Halloween). Jag hade också en massa principer innan jag fick barn, men när barnen väl kommit är det inte alltid så lätt att hålla fast vid dem. Själv lekte jag t.ex aldrig med barbie eller något som helst flickigt när jag var barn och hade aldrig tänkt få en liten kokett flicka till dotter, men min treåring har redan en Barbie (en present från en god vän) och en Tingeling-docka och minst ett dussin olika Hello Kitty-saker och SKA ha skära kläder varje dag. Men, man går så gott man kan, och man får försöka hålla fast vid de principer som verkligen känns viktiga för en.
  • Pistou
    Ain skrev 2012-04-19 10:15:29 följande:
    . Men även bra att de är mer restriktiva än de franska doktorerna (där jag ocksa gar ibland) som ibland bara skriver ut antibiotika eller andra saker utan att kontrollera att man verkligen behöver det. Resistenta bakterier nagon?

Ja detta har slagit oss också. Nu är jag ju egenföretagare och kan inte sjukskriva mig så lätt, men min man har märkt att medan han i Frankrike (när vi bodde där) ofta fick antibiotika utrskrivet utan att ens undersökas och gärna två veckors sjukskrivning på det, har de hellre velat börja med två dagars sjukskrivning här i Schweiz och har sedan gett honom fler dagar vid behov.
  • Pistou

Malarklippan:

Jag vet inte hur det gåt till i Basel, men kan berätta att här i Valais/Wallis börjar barnen den icke-obligatoriska förskolan "Enfantine" (som jag tror nästan alla barn går i alla fall) det år de fyller 4 (om de är födda före sista september). Min son är född i november så han fyllde 5 precis efter skolstarten. De första två åren i förskolan kallas "Première enfantine" och "Deuxième enfantine" och är alltså inte obligatoriska. Den obligatoriska skolan börjar sedan med Première Primaire (ettan), Deuxième Primaire (tvåan)... osv. Min son är i skolan 4 dagar i veckan (på onsdagar är det alltid ledigt för de små) och går mellan 9.00-11.30 och 14.00-16.00. Lunchrasten är lång och oftast är det en förälder (läs mamman) eller en far-/morförälder som kommer och hämtar hem barnet vid lunch och lämnar efteråt. I samma byggnad som vår sons skola finns dagiset där min dotter går, och sonen går ner dit och äter lunch varje dag. Det kostar en hel del, men det får det vara värt.

Jag tycker att den schweiziska skolan är jättebra. Barnen får leka och pyssla mycket, men det finns ändå en hel del fokus på pedagogiskt lärande. Vår son har lätt för att lära och kunde redan läsa och skriva när han var 4 år, så han får ofta kluriga överkursuppgifter när de andra barnen sysslar med standarduppgifterna och hans fröken har talat med oss om att eventuellt flytta upp sonen en klass när han börjar ettan. Det känns kul att barn som har lätt för att lära uppmärksammas och inte nödvändigtvis ska dras ner till de andra barnens nivå. Detta är något som jag tror ofta är fallet i jantelagens Sverige, tyvärr. Nu är vi inte säkra på att han nödvändigtvis behöver flyttas upp, för den sociala biten är ju viktig också, men det är kul att de är så lyhörda för barnen.

Såväl dagis som skolan är eventuellt lite striktare här än hemma i Sverige. Både sonen och dottern pratar ofta om att den och den blev "puni" (bestraffad) för ett eller annat bus. Straff hör man ju inte talas om i de svenska skolorna längre, men pedagogerna är ju utbildade och jag tror absolut inte att barnen far illa på något sätt och hade de det, hade man nog märkt det som förälder.

Fritidsaktiviteter kan vara dyra, men här får alla skolbarn varje läsår två kuponger à 50 CHF (om jag inte minns fel) som ska gå till skolmaterial och/eller fritidsaktiviteter. Som ett exempel betalar vi 225,00 CHF/kvartal för sonens cirkusskola som han går till varje onsdag.

Ja, det var lite smått och gott! Hoppas att allt går bra med flytten!   

• Pistou

Hej Schwanna,

I juni ska vi på bröllop i Varese Italien. Det ska bli jättekul att få komma iväg över en långhelg hela familjen!

När skolan är slut ska jag på egen hand bila upp till Sverige med våra tre barn.
    Jag bävar lite inför den långa resan, men maken fick ett nytt jobb för två månader sedan, och kan inte ta semester förrän i augusti. Jag bilade upp ensam med de två stora barnen för två år sedan. Den gången hade vi köpt flygbiljetter, men flighten avbokades på avresedagens morgon och där stod jag med packade väskor och två förväntansfulla småbarn. Tja, vad gör man? Den gången gick allt jättesmidigt, men denna gången har vi ju en liten bebis också, som förvisso kommer att sova mycket, men man kan knappast be honom ha tålamod eller titta på Disney-filmer en halvtimma till. Jag känner för att göra resan över två dagar, men det är väl knappast realistiskt. Så om ni känner någon som vill hänga med och bila upp till Sveige (ska dock bara till Skåne/Halland), och som kan avlösa som förare, så får ni gärna hojta till.

När vi kommer tillbaka från Sverige ska jag väl försöka få dagarna att gå här hemma med barnen, jobba i trädgården och hitta på saker med vänner. Vi fick en broschyr från skolan om aktiviteter för skolbarn, så vi ska försöka boka in sonen på lite kul (ponnyridning, pysselverkstäder, etc).

I augusti åker vi till Barcelona och hälsar på goda vänner som var hos oss en vecka över nyår.

Vad gör ni andra?  

• Pistou

Hej Malarklippan,

Nu har jag inte borr här så länge (bara 2,5 år), så jag kan inte komma med en massa info, men rent allmännt tycker jag att skillanderna märks i barnomsorgen, sjukvården och inställningen till kvinnan (eller kanske mamman) när det gäller arbete.

Här bekostar föräldrarna en betydligt större del av en förskoleplats än i Sverige, och i och med detta förekommer inte samma kontroll från förskolan. Man har liksom rätt att gå och handla mat (eller t.o.m. gå på spa elleråka skidor) en eftermiddag i lugn och ro trots att ens barn är på förskolan, utan att personalen drar på munnen. Det som retar mig lite är inställningen till godis och sötsaker i förskolan. Redan när dottern var 2 år kom hon ofta hem med godispåsar efter att något barn fyllt år, och till mellanmål är det inte ovanligt att det serveras brödskivor med chokladbitar. Samtidigt får man kaske komma ihåg att choklad nästan ses som ett nödvändigt livsmedel här i Schweiz snarare än som godis .

Sjukvården är superbra. Förra veckan fick jag nageltrång på en fingernagel och fick tid hos en jourläkare samma eftermiddag. Frågan är om jag överhuvudtaget hade fått komma in för nageltrång i Sverige.

Många mammor är hemma med sina barn här, och här i Valais i alla fall, är det inte alls ovanligt med riktigt många barn. I min sons skola är är det två familjer med fem barn (den ena mamman väntar visst sitt sjätte), och två familjer har fyra barn. Tre barn verkar vara standard. Samtidigt är det väldigt traditionsbundet här i Valais, så det är kanske därför antalet barn ligger så högt. Om kvinnorna här arbetar, så är det ofta deltid (20-50 %) och ingen ifrågasätter hennes val. Snarare är väl inställningen att det är lite synd om de kvinnor som måste arbeta.

Folk talär väldigt diskreta när det gäller ekonomi och privata pengar i detta landet, har jag förstått.Folk pratar inte om vad de tjänar och man ska vara försiktig med att fälla kommentarer om att saker är dyra eller klaga  på höga utgifter i allmänhet.  Sådana komentarer tas oftast emot av pinsam tystnad eller generade undvikande svar. Folk som har mycket pengar gör inte gärna en stor affär av det. Visst, de kör sina stora bilar, men de skryter inte om sitt välstånd, vilket kanske ofta är fallet bland rika i andra länder.

Ja, det var lite. Återkommer om jag kommer på  mer.

• Pistou

Der om ursäkt för alla konstiga fel i texten. Jag skrev med en 8-månaders i famnen på ett trasigt tangentbort ...

Ja Mamba, flytta hit!   

• Pistou

Hej i tråden,

Efter ett underbart sommarbröllp i norra Italien i juni, bilresa på egen hand med barnen till Sverige och tillbaka (med övernattning i Tyskland) i juli är vi nu tillbaka i Schweiz ett par veckor innan vi tar en sen augustisemester hela familjen till Spanien och hälsar på vänner där.

Idag blir det ev. ett besök på Aquaparc i Le Bouveret, på onsdag tittar vi på fyrverkerierna över Sion och Rhonedalen från balkonen och till helgen blir det kanske ett besök på Guiness Irish festival i Sion.

En liten fråga till er om jobbar här i Schweiz, vad jobbar ni med ?

Själv är jag utbildad översättare (fr-sv, eng-sv, da-sv) och har arbetat på frilansbsbas de senaste 10 åren. Men eftersom barnen är små kan jag inte jobba mer än deltid och då blir det inte så mycket stora uppdrag tyvärr, vilket såklart innebär att jag inte får in så mycket varje månad. Och trots makens rätt välavlönade jobb blir det inte mycket över när alla räkningar betalts (vi bor ju trots allt i Schweiz...). Så nu är jag för första gången sedan jag tog examen (1998) på jakt efter ett jobb. Men vad kan jag göra här i Schweiz? Det kryllar liksom inte av jobb för svenska översättare här i Wallis/Valais. Det finns en språkskola i stan som enligt deras egen webbsida erbjuder språkkurser i svenska. Eftersom stan är liten och alla skandinaver här känner varandra borde jag ha vetat vem som ger kurserna, tycker jag, och det vet jag inte. Nu har jag ju ingen lärarutbildning, men kanske att jag i egenskap av lingvist har möjlighet att få jobb som svensklärare där. Vad tror ni? Men vad annars? Jag talar ju flytande franska och engelska, så kanske kunde jag hitta ett sekreterarjobb av något slag... Vad tror ni? Alla tips välkomnas.

Det skulle också vara intressant att höra vad ni som jobbar sysslar med.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

• Pistou
    Kladdkaka skrev 2012-11-16 07:43:20 följande:
    Hej alla svenskar som ska fira jul här!

Några tips som förhoppnkngsvis "kan lindra sverige saknar känslan i jul". :)

Förra året anordnades en svensk julbasar (svenska föreningen i Bern), då det spelades svensk jul musik, serverades lussebullar, glögg, fanns sill och köttbullar. Gissar på att större städer (Basel, Zürich, Geneva) borde ha något liknande. Firades även Lucia den 13:e i sv kyrkan.

Fanns även "svenskt julbord buffe" på IKEA i december! Något att kolla upp kanske.

Ps: någon som fött barn här i Schweiz som kan komma med lite tips, något särskillt man ska tänka på här som tex skiljer sig fr den svenska sjukvården? Svara här eller skicka med. :)
    Här i Valais/Wallis ordnar Nordiska Klubben jufirande varje år i början av december. Det serveras julbord, med medhavd julmat (skinka, köttbular, jansson, ris à la malta, etc) som alla bidrar till. Festen brukar börja med Luciatåg, sedan äter vi i i slutet är det jullotteri med vinster som alla har tagit med sig (vinsterna får gärna ha anknytning till Norden).

Nu är våra barn fortfarande rätt så små, men vi började titta på SVT:s julkalender förra året, och även om barnen inte hade intresset eller tålamod nog att bänka sig framför datorn varje dag, var det ändå mysigt att se några avsnitt. De senaste två åren har vi tittat på SVT:s luciafirande och det har mysigt.

På julaftnarna har jag försökt hålla svensk mattradition vid liv med skinka och risgrynsgröt på julafton, men håller inte så hårt på traditionerna eftersom min man har vuxit upp med helt andra traditioner och barnen inte har några minnen av svenskt julfirande.
  • Pistou
    bukaka skrev 2013-05-15 10:07:19 följande:
    Hej! 
    Jag, min man och vår dotter (2 år) kommer att bo i Geneve från september 2013 till januari 2014. Min man kommer att ha praktik i staden. Hur hittar vi bostad? Alla tips välkomnas! För oss räcker det med ett blygt litet boende. Är det någon som kan ge oss råd? Vi är rätt så vilsna nu! Tack så himla mycket!!!
    Hej bukaka,
    Jag bor själv inte i Genève, men vad jag förstår är boende i Genève både dyrt och svårfunnet. Kommer ni inte få någon hjälp från företaget som din man ska praktisera på?

En första "piste" är annars att kolla www.homegate.ch. Annars finns även privatannonser på webbplatser som www.petitesannonces.ch och www.anibis.ch (under "Immobilier").

Om ni är beredda att söka er utanför Genève blir det nog lättare att hitta något.
  • Pistou

Tyvärr vet jag inte så mycket om bostadssituationen i just Nyon, men jag har en väninna som bor i Coppet och som trivs bra där. Vacker natur behöver ni inte leta så mycket efter - det finns överallt i Schweiz.

Annars kan du kanske höra med Svenska Klubben i Genève/Lausanne http://www.svenska-klubben.ch/sida10.html eller Svenska Kyrkan https://www.svenskakyrkan.se/schweiz. Där kan ni kanske få fler tips eller kontakt med någon som ska flytta och söker ny hyresgäst.

• Pistou
    bukaka skrev 2013-05-16 21:18:20 följande:
    Tack :) Jag har mailat båda nu!!!
    Från ett annat ställe har jag fått ett svar om att vi måste hyra minst en trea, eftersom det ska tydligen finnas en regel i Schweiz som säger att en familj inte får bo på ett litet utrymme??? Har du hört något om det? Låter ju galet. Inget fel med en etta för en liten familj, tycker jag.
    Den där regeln känner jag inte till, men minns att jag läste någonstans att man rekommenderas  söka en bostad vars storlek passar ens behov (fast det behovet borde man ju kunna få bestämma själv). 

Jag såg att du också skrivit i den gamla Schweiz-tråden där någon nämner ett engelskt forum. Det är nog detta som menas: http://www.englishforum.ch/ 

Om ni inte har bil kan det vara en bra idé att söka en bostad i närheten av en tågstation. Då kan din man enkelt komma till/från jobbet och du kan göra utflykter och ta dig in till stan utan att känna dig isolerad.
  • Pistou

Försökte lägga in en länk till en annons på Anibis.ch - en studio i Lausanne att hyra i andra hand. Om länken inte funkar, gå in och gör en sökning på "Recherche avancée" (under rubriken Immobilier).

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.