• Ain

Boende i Schweiz del 11.

Bara för det maste jag rösta pa nr1 Jag tycker dessutom att det är mer praktiskt att inte ha glasskiva Smaken är ju olika.

Jag bor ju inte i Schweiz, sa jag vet inte ang. körkortsfragor, men tror nagon här hade skrivit om det tidigare och tydligen var det lite krangligt att fa tillbaka körkortet fran Sverige. Inte sa att man behöver göra om körkortsprovet, men lite krangligt.

Schweizarna är ju generellt ganska oflexibla när det gäller regler, sa skulle utga fran att man ska byta sa snabbt som möjligt, inom den utsatta tiden iaf. Speciellt om du korsar gränsen fran och till -det är bla där de kan fa för sig att fraga om du bor i Schweiz och varför du inte bytt platar. Det hände oss ganska ofta da vi hade österriska platar och korsade gränsen schweiz/frankrike.

Reglerna star säker pa nagon officiell sida och där kanske du kan läsa efter om det gar att fa dispens.

• Ain

Tidsresenär, jo, man far ju oftast betala räkningen själv här och sa far man tillbaka pengarna sedan. Jag har iof en privatförsäkring, men jag far betala själv och lämna in räkningarna. Utom om det är som inlagd pa ett sjukhus, da försäkrningen betalar direkt och jag sedan far räkning pa de kvarvarande 10% som jag betalar själv. Men kolla vilken försäkirning du har - det är ju faktiskt olika pa grundförsäkringar ocksa.

Bada mina barn är födda här och jag är iof nöjd med varden! Kanske lite mer medikaliserad än i sverige, men de kollar verkligen upp en med en massa tester och sa, och det tyckte jag kändes tryggt.

• Ain

Man märker verkligen vad allt kostar här i Schweiz. ALLT är specifierat pa räkningarna man far. Det är specifierat ned pa nivan "tva alvedon och tre plaster" pa (kopian pa) räkningarna man far fran sjukhuset efter man fött barn.

• Ain

Absolut ska man kolla upp vad som täcks innan. jag fick aukupunktur utskrivet när jag var gravid, och min försäkring täcker det, det var bara det att det minsann inte var alla akupunktörer som var med pa deras godkända lista - fick jag reda pa efterrat Eh, jag visste inte ens att det fanns en sadan lista. Sa nu kollar jag upp innan, varenda gang jag gar till en ny läkare, osteopat osv. (för info -funkade inte med akupunktur)

Tyvärr vet jag inte var man kan lana eller hyra TENS. Jag hade funderingar pa det där när jag var gravid, men iddes inte hitta en. Pröva fraga pa apoteket. De har ganska manga sadana saker, om inte annat vet de ofta var man kan fa tag pa det. Annars, ring typ en sjukgymnast, de kan tänkas veta. Eller ring Arkade de sages-femmes vid Plain-palais. De är lite mer "alternativa", sa de kanske vet. De är jättsympatiska faktiskt. Kan rekommendera deras amningsinformationsträff.

Tja, det finns ju manga dyra mammaaffärer i Genevetrakten, men inte sa manga billiga. jag köpte de flesta mammakläder i Sverige jag. Men pröva C&A, eller kanske H&M. Atminstone har de mammakläder i ValThoiry. Kanske inne i stan med. Förut hade de väl i H&M  affären vid järnvägstationen.

• Ain

Ja, det är jätteskönt faktiskt! Att man far ta tid, att man inte behöver "kämpa" för att fa en behandling. Men även bra att de är mer restriktiva än de franska doktorerna (där jag ocksa gar ibland) som ibland bara skriver ut antibiotika eller andra saker utan att kontrollera att man verkligen behöver det. Resistenta bakterier nagon?
    A andra sidan, sa tjänar läkarna ju mer pengar ju längre tid det tar Man betalar per 5 minut och de är specifierat pa räkningen... Plus att de första minuterna typ är dyrare, än de övriga.

Appropa flicknamn - i Frankrike är det iaf för att kunna veta vem du är och inte blanda ihop dig med andra. De har ju inte personnummer pa samma sätt som vi har i Sverige. Jag följde med en kille förra veckan som blivit avstulen sin planbok och da fick han inte bara skriva sitt namn, utan även sina föräldrars namn, och sin mammas flicknamn!

Det fick jag förövrigt även ange när jag fick mitt nuvarande jobb - i Schweiz. Föräldrars namn och hemadress...

• Ain

Hur livet är i Schweiz Tja, hur är livet i Sverige? Svart att generalisera sadär... Men jag tror nog att livet i Schweiz är bra. Välordnat, rent, fin natur.
    Jag tror att skolan fortfarande börjar vid lite olika alder i de olika kantonerna, men om jag förstatt det rätt arbetar man pa att homogenisera skolsystemen sa att den ska bli obligatorisk fran 4 ar. Men da är det ju inte supersträng skola, utan lite mer som svenska förskolan. Fast kanske lite mer matte och skrivträning. Tror skoldagarna slutar vid tva-tretiden. Det beror nog lite pa de olika kantonerna, och sa beror det pa om man valt en privat skola eller inte.

Generellt tror jag schweiziska skolan är bra. Kanske lite beroende pa vilken stadsdel man bor i -precis som i Sverige. Men jag ser ingen jättestor anledning till att välja en privatskola. Man väljer helt enkelt den skola man tycker är bäst, men den lokala skolan är helt säkert bra nog, om man vill att barnet ska ga i en lokal skola. Vill man välja en privat internationell skola funkar det ocksa bra, självklart.

Vi funderar själva nu pa en internationell skola för var dotter. eventuellt den svenska skolan som är tvasprakig svenska/franska. Eller ev. en schweizisk allmän skola, eller den lokala franska skolan (vi bor pa franska sidan av geneve). Jag tycker att alla alternativen har för och nackdelar, sa i slutändan blir det nog känslan som avgör. Det och faktumet att jag inte är sa förtjust i det franska skolsystemet, sa för var del lutar det mot privatskola.

Det finns manga aktiveteter för barn. Sport, musik osv. Privatskolor har ofta aktiviteter för barnen efter skolan (inte gratis saklart...) och även läxhjälp.

Sedan vet jag inte om det för er funkar ett tex bo pa tyska sidan? Vi bor i Geneve och jobbar i Schweiz men bor pa franska sidan da det är mycket billigare.

Om man väljer internationell skola eller inte kanske även beror pa hur länge man tänkt stanna.

• Ain

Tja, hos oss är den ju obligatorisk fran 4 ar, sa da utgar jag fran att den är gratis. Min dotter gar pa en privat förskola pa vart jobb, sa den är ju inte gratis. Fast var arbetsgivare betalar 75 procent fran 4 ars alder.

Jag kollade förresten, och är din son född efter 2002 sa är skolan obligatorisk fran 5 ars alder. (kindergarten). Max 20 barn i en klass. 2 ar. Sedan börjar primarschule.
    Kindergarten: 08:00-12:00 plus en eftermiddag i veckan. From primarschule även em.
    http://www.ed-bs.ch/bildung/bildungskoordination/kommunikation/informationen-basler-schulsystem/informationen-zum-neuen-schulsystem   längst ned finns en pdf med info pa bla engelska

Jag tror att det är en ganska stor andel utländska barn i skolorna. Schweiz har en stor invandrartäthet, och det är säkert större i Basel. Basel har ju nagra stora företag där det finns manga expats, och deras barn gar väl ocksa i skolor. Däremot är det säkert färre utländska barn i typ Uri eller sa. Mitt intryck är att lärarna är vana vid barn som inte har franska (hos oss - hos er tyska da) so modersmal och atminstone i Geneve har de ett stödprogram i skolorna för barn som inte har franska i skolan. De far da stödundervisning i franska. En bekant till mig som bor i St. Gallen verkar jättenöjd med deras skola. Deras barn var redan lite äldre när de flyttade till Schweiz, men det har funkat bra med spraket och integreringen verkar det som.

Maten är inte sa jättemycket dyrare än i Sverige. Kött är väl dyrt bla - men da är det bara att storhandla i grannlandet vissa andra saker tycker jag inte är sa jättemycket dyrare, som kläder osv. Boende är superdyrt däremot. Vi har valt att bo i Frankrike, för vi skulle aldrig ha haft rad att köpa en tomt i kantonen Geneve. Jag tror det finns en hemsida som heter ungefär homegate.ch med lägenheter. Dock tror jag att man kan ha rad att köpa lägenhet, det är kanske hus som är speciellt dyra, just eftersom tomter är sa dyra. De flesta hyr dock.

Det är vanligt att mammor (inte sa manga pappor) är hemma, sa det finns mycket aktiviteter.

• Ain

Jo, vi har ocksa funderat endel runt det där med internationella skolor eller inte.
    Speciellt huruvida kompisarna flyttar mycket osv. Det verkar vara lite olika beroende pa vilken skola det är hur mycket barnen flyttar och om det är manga schweizare eller inte pa skolan. Tex finns det tre olika campus fran en och samma internationella skola här i Geneve. Pa tva av campusen flyttar barnen tydligen ofta, och pa det tredje gar manga barn som stannar hela sin skoltid pa skolan (även om det väl även där flyttar barn, som det alltid gör pa skolor). 

Sedan kan man ju argumentera att man är mindre integrerad i det lokala livet, och det stämmer säkert till viss del. Barnens kompisar kommer säkert vara mer utspridda över stan och sa. Samtidigt tycker jag att vi har bra kontakt med vara grannar där vi bor och efter skolan leker barnen med de lokala barnen, sa vi är ända relativt bra integrerade. Samtidigt är det svart att bli helt integrerad i en sadan stad som Geneve där nästan alla är tillflyttade. Det är svart att ens hitta riktiga Genevebor!  Men om man vill sa kan man genom barnens fritidsaktiviteter, egna fritidsaktiviteter, ens eget jobb, TV osv Men superlätt är det ju inte. Jag kan ju säga att efter 10 ar sa känner jag mig mer svensk är Fransk/schweizisk. Samtidigt sa är jag inte bara svensk, utan har anpassat mig till sättet att leva här. Jag har ocksa ganska bra koll pa Schweizisk historia (Rütli nagon ), vet vad büebäschwingä är för nagot, förstar schweizertyska och franska osv.

Barnen är nagot mitt emellan (och sa blandar vi i lite österrikiskhet ocksa)

Men jag haller absolut med att det är trevligt att integrera sig i det lokala samhället, och det är säkert lättast om barnen gar i lokala skolan. men bara för att man gar i en internationell skola betyder det heller inte att man inte alls är delaktig.

För oss är den stora fragan utbildningssystemet. Vi bor i Frankrike, sa var lokala skola är den franska. Och vi är inte sa positiva till det franska systemet. Hade vi bott i Schweiz tror jag vi hade valt den lokala skolan. Nu velar vi mellan en internationell med IB systemet (eftersom de verkar främja barnens glädje att lära, att tänka självständigt osv), den svenska skolan (eftersom de är tvasprakiga med franskan) för att sedan byta till en fransk/tysksprakig fast schweizisk när de blir äldre,  en lokal schweizisk -om vi kan fa plats där, eller den lokala franska där de är garanterade en plats)        Inte lätt! suck...

• Ain

Hejhej. Har har vi det bara bra ocksa. Vi akte pa en langresa till New Orleans i maj, sa vi tar bara ganska kort semester nu under sommaren. En vecka Sverige, som redan ar forbi, och en vecka osterrike i slutet av augusti. Men det ar skont i Geneve ocksa just nu. Vi har en pool precis bredvid jobbet, sa det blir poolen i lunchpausen, och oma och opa tar med sig barnen sa vi traffas dar

Pistou: jag jobbar faktiskt just som sekreterare. I grunden ar jag Geovetare, men nar vi flyttade hit hade jag svart att fa jobb eftersom jag kunde tyska och inte franska. Sa jag borjade med att jobba som hemsprakslarare i svenska pa en internationell skola. Sedan fick jag jobb som chefssekretarare (PA) pa Microsoft - tack vare mina sprakkunskaper. Nu jobbar jag pa CERN. Min erfarenhet ar att om man kan engelska och franska flytande ar det inte sa svart att fa jobb som assistent. Det hade varit annu battre om du kunnat tyska iof. Engelska, tyska och franska i kombi ar valdigt efterfragat och det ar inte sa himla manga som har den faktiskt. Som chefssekreterare kan du tjana runt 7000chf eller mer i manaden, men tyvarr ar det inte sa jattemanga sadana jobb som ar deltid. Daremot som "vanlig" sekreterare tror jag det ar ganska ok latt att hitta deltidsjobb. Men da ar lonen lite lagre saklart.

Nagot annat som kanske kunde vara nagot ar proof reader? Jag har sett endel sadana tjanster. Nu vill de val iof oftast ha modersmalstalande da. Aven oversattare finns det endel har, men da nastan alltid mellan engelska/fra/ty, som du val redan vet antar jag och du har ju svenska som malsprak. Hade du talat nog bra engelska for att ha det som malsprak, och velat flytta till Geneve sa finns det ett jattebra jobb ute just nu pa CERN for oversattare. Man tjanar typ over 9000chf i manaden, skattefritt... (men, jo, jag vet att oversattare bara har sitt modersmal som malsprak - jag forsokte redan overtyga min kusin som ar oversattare att hon sakert har engelska som malsprak och kunde komma hit   )

Du kan soka pa jobup.ch efter jobb. Det verkar inte finnas sa jattemanga jobb tyvarr i Wallis just nu, men efter sommaren blir det kanske battre. Lycka till med jobbsoket!

• Ain

Det finns nagon skal i vitt porslin som ser ut som Sverige. Den ar ganska fin faktiskt. Jag kommer inte ihag vad den heter bara.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.