Jo, vi har ocksa funderat endel runt det där med internationella skolor eller inte.
Speciellt huruvida kompisarna flyttar mycket osv. Det verkar vara lite olika beroende pa vilken skola det är hur mycket barnen flyttar och om det är manga schweizare eller inte pa skolan. Tex finns det tre olika campus fran en och samma internationella skola här i Geneve. Pa tva av campusen flyttar barnen tydligen ofta, och pa det tredje gar manga barn som stannar hela sin skoltid pa skolan (även om det väl även där flyttar barn, som det alltid gör pa skolor).
Sedan kan man ju argumentera att man är mindre integrerad i det lokala livet, och det stämmer säkert till viss del. Barnens kompisar kommer säkert vara mer utspridda över stan och sa. Samtidigt tycker jag att vi har bra kontakt med vara grannar där vi bor och efter skolan leker barnen med de lokala barnen, sa vi är ända relativt bra integrerade. Samtidigt är det svart att bli helt integrerad i en sadan stad som Geneve där nästan alla är tillflyttade. Det är svart att ens hitta riktiga Genevebor! Men om man vill sa kan man genom barnens fritidsaktiviteter, egna fritidsaktiviteter, ens eget jobb, TV osv Men superlätt är det ju inte. Jag kan ju säga att efter 10 ar sa känner jag mig mer svensk är Fransk/schweizisk. Samtidigt sa är jag inte bara svensk, utan har anpassat mig till sättet att leva här. Jag har ocksa ganska bra koll pa Schweizisk historia (Rütli nagon
), vet vad büebäschwingä är för nagot, förstar schweizertyska och franska osv.
Barnen är nagot mitt emellan
(och sa blandar vi i lite österrikiskhet ocksa)
Men jag haller absolut med att det är trevligt att integrera sig i det lokala samhället, och det är säkert lättast om barnen gar i lokala skolan. men bara för att man gar i en internationell skola betyder det heller inte att man inte alls är delaktig.
För oss är den stora fragan utbildningssystemet. Vi bor i Frankrike, sa var lokala skola är den franska. Och vi är inte sa positiva till det franska systemet. Hade vi bott i Schweiz tror jag vi hade valt den lokala skolan. Nu velar vi mellan en internationell med IB systemet (eftersom de verkar främja barnens glädje att lära, att tänka självständigt osv), den svenska skolan (eftersom de är tvasprakiga med franskan) för att sedan byta till en fransk/tysksprakig fast schweizisk när de blir äldre, en lokal schweizisk -om vi kan fa plats där, eller den lokala franska där de är garanterade en plats) Inte lätt! suck...