• hipezza

Sååå kinkigt!!

Min tremånaders kille är så gnällig. Han har varit bestämd och kinkat när något varit fel sedan han föddes. Från 2 veckors ålder hade han även kolik som höll i sig till v.9-10. Nu är han förstås glad mellan varven men så fort det inte passar så kinkar han, och om man inte är snabb nog att ändra "sysselsättning" så börjar han skrika. Jag och min sambo har fullt upp att göra grimaser, leka med skallran, bära runt, hoppa i knät osv. Inte ens springa på toa hinner man. Han håller på för fullt i ca en timme, det är vad han orkar åt gången, sen blir han jätte ledsen och måste sova. Sover då ca 1 timme och sen är han igång igen. Det går i ett hela dagarna!!
    På BVC säger de att han är en lite "krävande" kille. Och jag håller med... Är det någon som har nåt tips på hur vi ska bryta det här, för det känns som vi håller på att bli curling-föräldrar redan nu.

• Svar på tråden Sååå kinkigt!!
  • Etna

Låter tufft det där, har ingen aning vad man kan göra. Har en liten flicka på snart 4 v som jag misstänker kan ha fått kolik. Hon har helt plötsligt blivit både ledsen å missnöjd. Undrar om kolikbarn äter lika mkt som andra eller om de har för ont i magen? Allt detta kanske trots allt är "normalt"? Nån som har mer erfarenhet?

• Catrine

Alltså. Jag vet inte riktigt hur ni har det. Men små barn är ena riktiga små busar. Om han inte är sjuk utan ökar i vikt och växer normalt så kan det ju vara så här; han har haft kolik jättelänge och fått jättemycket uppmärksamhet under den tiden. Kan det vara så att nu när han är "fri" från det så märker han att ni inte bär honom lika mycket eller vyssar honom som ni gjorde förr? Jag vet inte; men ungar är luriga när det gäller sådant. Är det inte som vanligt så blir de lätt kinkiga. Eller så är det tänder. Vissa får det jättetidigt och det kan vara mycket stång och stön då. Vänta en vecka till och se hur det går. Det fixar sig nog ska ni se.

• Fido

När de har magknip vill de gärna äta hela tiden. Har läst att de blandar ihop magsmärtan med hungerkänslor. Sen är ju bröstet den bästa tröst de känner till, så det är väl inte så konstigt om de vill dit när de är ledsna.

• lillsmurfen

Det som fido säger om att dom blandar ihop magsmärta med hunger kan nog stämma. När min kille var mindre så ville han ofta ha mer mat när han var proppfull i magen så när han fick mer blev det kaskadkräkning istället. Å tutten är ju som redan sagt trösten i livet.

Svar på tråden Sååå kinkigt!!