• Anonym (vad göra?)

Ogiltigt inkassokrav?

Vet att inkassolagen reglerar vad som ska finnas med i ett krav från inkasso. Frågan är vad man kan göra åt saken om man då får ett där det inte finns uppgift om vad skulden avser eller ifrån vem, som lagen kräver? Ringer eller mailar jag dem erkänner jag ju också skulden.

Som överskrift på brevet står det "undvik delgivning" och det är troligen utskickat för att bryta preskriptionen. Jag har ingen aning om vad det är för skuld förutom att jag vet att det är flera år gamla skulder som jag pga blåögdhet fick som avskedspresent från min exsambo.

• Svar på tråden Ogiltigt inkassokrav?
  • Waldo

Ring INTE dit!
    Det finns stor risk att dom tolkar det som att du erkänner kravet och då blir det mycket svårt att överklaga, plus att preskribtionen bryts

Skicka ett brev istället
    Ex på hur du kan skriva

"Har mottagit ert krav XXX
    Då ni inte tar upp vad skulden avser, vem borgenären är, kostnader osv kan jag inte ta ställning till skulden eller dess giltighet.
    Jag behöver veta skulden i dess fulla omfattning och vill ha kopia av originalfakturan"

Är det som du misstänker att det är en äldre skuld man slarvat lite med och vill bryta preskribtionen, så får du räkna med att det kan bli en hel del brevväxlande, där dom inte påstår sig förstå vad du menar, hänsivsar till tidigar brev eller skickar ofullständiga uppgifter.

Om du vill läsa på lagen om godinkassoed, vad som gäller för att driva in en skuld, kan du tex gå in på Datainspektionens hemsida och läsa på

• Felicia Adrian

Håller med Waldo.

Sen känner du dig osäker sök upp hjälp.
    Soc här har personer som hjälper till med alla slags problem med ekonomin.
    Sen finns det massa andra som jobbar med sådant här och hjälper folk som har både stora och små problem tex advokater.

• Anonym (vad göra?)
    Waldo skrev 2010-02-17 15:16:35 följande:
    Ring INTE dit!Det finns stor risk att dom tolkar det som att du erkänner kravet och då blir det mycket svårt att överklaga, plus att preskribtionen brytsSkicka ett brev iställetEx på hur du kan skriva"Har mottagit ert krav XXXDå ni inte tar upp vad skulden avser, vem borgenären är, kostnader osv kan jag inte ta ställning till skulden eller dess giltighet.Jag behöver veta skulden i dess fulla omfattning och vill ha kopia av originalfakturan"Är det som du misstänker att det är en äldre skuld man slarvat lite med och vill bryta preskribtionen, så får du räkna med att det kan bli en hel del brevväxlande, där dom inte påstår sig förstå vad du menar, hänsivsar till tidigar brev eller skickar ofullständiga uppgifter.Om du vill läsa på lagen om godinkassoed, vad som gäller för att driva in en skuld, kan du tex gå in på Datainspektionens hemsida och läsa på
    Tack! Jag har redan lusläst lagen så jag är ganska insatt i den. Problemet för mig var hur jag skulle göra nu och vad som gäller omde inte följer god inkassosed. Tänkte också att skicka ett brev, men tänkte att även det är att erkänna skulden. Eller skulderna som det tydligen är. Det finns uppräknat en del aktnummer som jag då tolkar som att det är flera skulder?

Om jag skriver som du föreslår och de svarar med just hänvisning till tidigare brev och jag då hävdar att jag inte fått några tidigare brev, vad händer då?
  • fjonkan

Hmm nu blev jag nyfiken. Vad är inkassosed och vad menas med att inte erkänna skulden när dom skickar ut ett kravbrev? Finns det ngt pres.tid för skulder?

Jag äter därför finns jag...................
  • Waldo
    Anonym (vad göra?) skrev 2010-02-17 15:27:28 följande:
    Tack! Jag har redan lusläst lagen så jag är ganska insatt i den. Problemet för mig var hur jag skulle göra nu och vad som gäller omde inte följer god inkassosed. Tänkte också att skicka ett brev, men tänkte att även det är att erkänna skulden. Eller skulderna som det tydligen är. Det finns uppräknat en del aktnummer som jag då tolkar som att det är flera skulder?Om jag skriver som du föreslår och de svarar med just hänvisning till tidigare brev och jag då hävdar att jag inte fått några tidigare brev, vad händer då?
    Du fortsätter envist att hävda att du måste se alla de uppgifter som krävs för att kräva in en skuld.

Jag har emempel d'r jag har brevväxlat med inkassoföretag i halvår eller mer utan att få mer svar än goddag yxskaft.
    Då är jag ganska säker på att dom inte har något att gå på och brukar be dem skicka kravet till KFM och låta dom besluta om det är giltigt eller ej.

Väldigt effektivt.

Ett aktnummer per skuld. Även om det kommer från samma företag.
  • Anonym (inkassohandl)
    Waldo skrev 2010-02-17 15:16:35 följande:
    Ring INTE dit!Det finns stor risk att dom tolkar det som att du erkänner kravet och då blir det mycket svårt att överklaga, plus att preskribtionen brytsSkicka ett brev iställetEx på hur du kan skriva"Har mottagit ert krav XXXDå ni inte tar upp vad skulden avser, vem borgenären är, kostnader osv kan jag inte ta ställning till skulden eller dess giltighet.Jag behöver veta skulden i dess fulla omfattning och vill ha kopia av originalfakturan"Är det som du misstänker att det är en äldre skuld man slarvat lite med och vill bryta preskribtionen, så får du räkna med att det kan bli en hel del brevväxlande, där dom inte påstår sig förstå vad du menar, hänsivsar till tidigar brev eller skickar ofullständiga uppgifter.Om du vill läsa på lagen om godinkassoed, vad som gäller för att driva in en skuld, kan du tex gå in på Datainspektionens hemsida och läsa på
    ja svara du så bryts presken då med =)
  • Waldo
    fjonkan skrev 2010-02-17 15:30:22 följande:
    Hmm nu blev jag nyfiken. Vad är inkassosed och vad menas med att inte erkänna skulden när dom skickar ut ett kravbrev? Finns det ngt pres.tid för skulder?
    Inkassoed är den lag som reglerar under vilka förutsättningar man får driva in en skuld.
    Vilken information som måste finns om kravet.
    Hur inkassobolaget får  och inte får agera
    En lag, som vilken lag som helst, som man måste följa, i dettafall inkasso

Om man erkänner skulden, säger man att den är korrekt.
    Då är det fritt fram att inkassera den.
    Promblemet uppstår när man erkänner skulden utan att ha fått se den i sin helhet.
    Många företag lägger på påhittade avgifter, tar inte hänsyn till delbetalningar, skickar ut gamla krav osv
    Om man då erkänner kravet har man också erkännt allt det felaktiga och det är mycket svårt att överklaga kravet då

Det finns olika preskribtionstider för olika skulder
    Mycket förenklat;

Konsumtionsskulder 3 år
    Skatter, underhållsbidrag, hyror 5år
    Löpande skuldebrev, lån 10 år

Genom att skicka ut påminnelser på ett krav bryter man preskribtionstiden och den börjar röknas om från noll igen. Det betydet att den kan leva i evigheters evighet
    Förutom skatter, underhåll som preskriberas efter sina 5 år
  • Waldo
    Anonym (inkassohandl) skrev 2010-02-17 15:47:44 följande:
    ja svara du så bryts presken då med =)
    Hur menar du?
  • Anonym (vad göra?)
    Waldo skrev 2010-02-17 15:41:22 följande:
    Du fortsätter envist att hävda att du måste se alla de uppgifter som krävs för att kräva in en skuld.Jag har emempel d'r jag har brevväxlat med inkassoföretag i halvår eller mer utan att få mer svar än goddag yxskaft.Då är jag ganska säker på att dom inte har något att gå på och brukar be dem skicka kravet till KFM och låta dom besluta om det är giltigt eller ej.Väldigt effektivt.Ett aktnummer per skuld. Även om det kommer från samma företag.
    Låt säga då att de skickar mig en specifikation där alla uppgifter framgår och att det då visar sig att skulden uppkom t ex 2002. De hänvisar också till tidigare krav de skickat ut och när de skickats och jag påstår mig inte ha fått dessa. Ligger det på dem att bevisa att jag tagit emot kraven eller kan det antas för rimligt att jag fått dem ifall de har rätt adressuppgifter? Om skulderna då är rån 2002 så gick ju preskriptionstiden ut för 5 år sedan och kravet är inte giltigt, vad gör jag då?

Och om jag skickar brev till dem nu, ska jag då skicka med en kopia på det kravet jag nu fått?

Många frågor, men det gäller ju att inte missa minsta detalj
  • Waldo
    Anonym (vad göra?) skrev 2010-02-17 15:51:13 följande:
    Låt säga då att de skickar mig en specifikation där alla uppgifter framgår och att det då visar sig att skulden uppkom t ex 2002. De hänvisar också till tidigare krav de skickat ut och när de skickats och jag påstår mig inte ha fått dessa. Ligger det på dem att bevisa att jag tagit emot kraven eller kan det antas för rimligt att jag fått dem ifall de har rätt adressuppgifter? Om skulderna då är rån 2002 så gick ju preskriptionstiden ut för 5 år sedan och kravet är inte giltigt, vad gör jag då?Och om jag skickar brev till dem nu, ska jag då skicka med en kopia på det kravet jag nu fått?Många frågor, men det gäller ju att inte missa minsta detalj
    Det ligger på dem att visa att det skickats ut brev.
    Förmodligen kommer dom att ge dig någon skärmdump på några datum och aktnummer.
    Detta räcker inte.

Du ska ha en kopia på varje brev/krav som skickats ut.
    Där ska framgå, enl nedan för att räknas som giltigt 
    Vad kravet avser
    Rätt adressuppgifter
    Datum

Det har gjorts en hel del överklaganden i tinget på detta och det finns ett prejudicat som säger att har du fått 5 - 10 utskick så förutsätts att du blivit delgiven kravet
    Kan dom bara visa att dom skickat ut ett krav så kommer dom inte att vinna det vid ett ev överklagande i tinget

Om du skickar med kopia på kravet eller inte tycker jag personligen inte spelar någon roll. Jag kan inte se att det ändrat förutsättningarna.
    Men så länge du klargör att du inte erkänner kravet utan användet som exempel för att visa brister så gör det heller ingen skada

"Bifogar här ert krav från 100202
    Jag kan inte ta ställningen till detta krav och kan inte erkänna kravet pga..."
  • fjonkan

Tack för förklaringen. Nu lärde jag mig något nytt och ska läsa på om det.

Jag äter därför finns jag...................
Svar på tråden Ogiltigt inkassokrav?