• finnsinganamn

Mozzarella och Gravid??

Min kropp skriker mozzarella, tomater, rödlök..
    Aah skulle kunna gå över eld för det!
    Är det verkligen bra att äta mozzarella när man är gravid hur har ni gjort?

SNÄLLA SNÄLLA SVARA!! :)

• Svar på tråden Mozzarella och Gravid??
  • Vaniljkex

Olkorv bor du kunna ata om du fryser den i minst -21 grader i minst 3 dygn. Sa ar det med salami iaf. Har ingen aning om hur det ar med andra ostar, jag gillar i princip bara mozzarella (som jag daremot alskar!).

• madde1983

vad gäller när det kommer till parmisan ost,,,  älskar cesar sallad  och vad e en sådan utan osten

• finnsinganamn

Ni är  underbara! Tack för otroligt bra svar!
    Nu ska jag ta mig en promenad till ica och köpa mozzarella och feta ost!!;)
    Men inte öl korv! heh;)

• La Lola
    finnsinganamn skrev 2010-02-17 15:59:16 följande:
    Ni är  underbara! Tack för otroligt bra svar! Nu ska jag ta mig en promenad till ica och köpa mozzarella och feta ost!!;) Men inte öl korv! heh;)
    Jo, men du får äta korven om 3 dar istället.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Kajak
    Vaniljkex skrev 2010-02-17 20:02:52 följande:
    Fast det var inte TS som var sugen pa olkorv
    Eller så orkar hon inte vänta i TRE DAGAR...
    dDet är tortyr när man vet det man älskar finns en armavstånd men måste ändå vänta...
  • Vaniljkex
    Kajak skrev 2010-02-18 16:10:37 följande:
    Eller så orkar hon inte vänta i TRE DAGAR... dDet är tortyr när man vet det man älskar finns en armavstånd men måste ändå vänta...
    Jo, men tre dagar ar inte sa lange, jamfort med nio manader, som det var innan rekommendationerna andrades. Nar jag vantade min dotter 2008 kunde det inte ga snabbt nog, sa sugen var jag pa parmaskinka! Den har gangen ar det verkligen inget problem att vanta tre dagar pa att fa ata den, eller en blodig biff for den delen. Nu ar jag bara sugen pa bearnaisesas, som jag inte kan ata pga salmonella i aggen har. Och innan nagon sager nagot om sas pa pase, sa ar det inte alls samma sak som hemgjord. Passas smakar bla, och da vantar jag hellre. Men behover bara vanta till pasken, for da kommer vi till Sverige nasta gang, och da ska det vispas bearnaise. Ser fram emot det!
  • La Lola
    Vaniljkex skrev 2010-02-18 16:46:21 följande:
    Jo, men tre dagar ar inte sa lange, jamfort med nio manader, som det var innan rekommendationerna andrades. Nar jag vantade min dotter 2008 kunde det inte ga snabbt nog, sa sugen var jag pa parmaskinka! Den har gangen ar det verkligen inget problem att vanta tre dagar pa att fa ata den, eller en blodig biff for den delen. Nu ar jag bara sugen pa bearnaisesas, som jag inte kan ata pga salmonella i aggen har. Och innan nagon sager nagot om sas pa pase, sa ar det inte alls samma sak som hemgjord. Passas smakar bla, och da vantar jag hellre. Men behover bara vanta till pasken, for da kommer vi till Sverige nasta gang, och da ska det vispas bearnaise. Ser fram emot det!
    Nu vet inte jag riktigt hur du menar men rekomendationen om frysa kalltrökt o torkat har gällt i minst 4 år nu.
  • Vaniljkex
    La Lola skrev 2010-02-18 16:53:35 följande:
    Nu vet inte jag riktigt hur du menar men rekomendationen om frysa kalltrökt o torkat har gällt i minst 4 år nu.
    Jassa? Jag tyckte att jag laste sa himla noga pa svenska livsmedelsverkets hemsida, och aven andra kallor har i UK, men ingenstans hittade jag nagot som "godkande" parmaskinka, icke-genomstekt kott etc. Min svagerska fick visserligen den infon fran sin BM, men inte vagade jag lita pa vad en enda BM sade, och jag letade vekligen. Sedan dess har iaf livsmedelsverket gjort om infon pa sin hemsida, och nu ar det ok. Kan jag verkligen ha last sa fel forra gangen?
  • La Lola
    Vaniljkex skrev 2010-02-18 19:16:09 följande:
    Nja, kostråden reviderades 18 juni-08.
    O det var inte mycket som ändrades. Det var mest ändringar ang fisk som gjordes.
Svar på tråden Mozzarella och Gravid??