• Anonym (Nyfiken)

Droppa 20 kg - hur fort?

Hej! Jag har som de flesta gör, lagt på mig en hel del kg nu under vintern och julen och speciellt nu med sambo så har det blivit en hel del latande framför tvn med chips och läsk.

Har alltså lagt på mig vinterkilon + sambokilon, vilket är ungefär 20 kg! På 17månader!
    Jag skäms över hur mycket jag har låtit mig själv förfalla, så mycket som jag väger nu har jag aldrig tidigare i mitt liv vägt. Sommaren 2008 så vägde jag 69-70 kg, hade redan då 65 kg som min målvikt till mina 172cm.
    Nu väger jag 89kg och känner att jag är på väg att slå över till den stora 9an, där jag verkligen aldrig har varit.
    Sen är det ju så att jag är väldigt lat och duktig på att hitta på ursäkter, men för det mesta är det bara att jag ooorkar inte gå ut och gå, orkar inte gå utanför huset =/
    Älskade att simma förr, men känner att jag vill inte göra det längre. Jag vill inte visa min kropp på badhuset. Vill inte gå på gym, för jag kan inte träna i andras närvaro, det tycker jag är pinsamt. 
    Promenader gick ett tag, men jag har en medfödd sjukdom som gör att mina fötter börjar kännas som för hårt knutna skridskor om jag går för mycket eller för långt. Dessutom så har jag nu gått alla rundor man kan gå här, och tycker det är tråkigt att gå samma rundor igen.
    Sen har jag ofta ursäkter som att det är för kallt ute för att gå, det är för varmt för att gå osv. 
    Så ja, jag är väldigt lat. Men jag har ju tid! Sitter hemma och är arbetslös och bara latar mig hela dagarna. Skäms på mig! Till saken hör väl också kanske att jag är nere i en riktig svacka när det gäller självförtroende och ork just nu... Men vill fortfarande att det ska bli ändring här!
    Nu till poängen med detta långa inlägg:
    Min sambo har nyligen köpt oss en motionscykel, och jag undrar:
     hur långt eller hur lång tid man ska cykla varje dag för att bli av med de här kilona?  Är det någon annan som gått ner i vikt med enbart motionscykel som träning, och hur lång tid det tog innan det gav resultat? Äter inte så mycket på dagarna, men hur och vad bör man äta?
    Har cyklat lite över en mil om dagen nu i två dagar, undrar om det är för lite eller om man kanske ska cykla mer?
    Har googlat men inte hittat nåt som riktigt hjälpt...
  • Svar på tråden Droppa 20 kg - hur fort?
  • Anonym

En tumregel är att ett kilo kroppsfett motsvarar cirka 7500kcal.

Så, tjugo kilo är cirka 150.000kcal.

Om vi utgår ifrån att du ENBART vill motionera bort dem, och du varje dag äter lika många kcal som du förbränner, och  att man förbränner 500kcal/h på en motionscykel i normalt tempo så blir det drygt 300 timmar på cykeln.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-17 15:52:45 följande:
    En tumregel är att ett kilo kroppsfett motsvarar cirka 7500kcal. Så, tjugo kilo är cirka 150.000kcal. Om vi utgår ifrån att du ENBART vill motionera bort dem, och du varje dag äter lika många kcal som du förbränner, och  att man förbränner 500kcal/h på en motionscykel i normalt tempo så blir det drygt 300 timmar på cykeln.
    "..som du förbränner genom att göra ingenting.." så att säga. Med andra ord, ditt kaloriintag är helt balanserat mot din förbränning.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym skrev 2010-02-17 15:52:45 följande:
    En tumregel är att ett kilo kroppsfett motsvarar cirka 7500kcal. Så, tjugo kilo är cirka 150.000kcal. Om vi utgår ifrån att du ENBART vill motionera bort dem, och du varje dag äter lika många kcal som du förbränner, och  att man förbränner 500kcal/h på en motionscykel i normalt tempo så blir det drygt 300 timmar på cykeln.
    Hm ok. Tack för svaret :)
    Men förmodligen så är väl orsaken till att jag hamnade här att jag äter mer kcal än jag förbränner. :/
    Har nu slutat med snacks överhuvudtaget och verkligen skurit ner på läsk (gillade inte läsk förut och drack det kanske nån gång i månaden, men killen dricker det varje dag så man blev liksom som beroende) till ungefär 2 burkar i veckan istället för två burkar om dagen...
    Igår tex så åt jag två mackor med cognacsmedwurst till frukost (runt 10tiden) och sen ett paket nudlar och två grillkorvar till middag (kan ju inte skippa kolhydrater som jag hade velat, har inte världens bästa ekonomi), och så cyklade jag alltså en mil...
    är inte så bra på det där att räkna kalorier heller. men om vi säger som att jag äter varje dag som igår och cyklar en mil, skulle det räcka? En mil på cykeln tar ca 20 min och nu i början så blir jag väldigt öm, men det försvinner väl.
    Ska man cykla mer då kanske för att få resultat så fort som möjligt? 
    Och som sagt, är det nån som har gått ner i vikt med hjälp av att bara cykla? Och självklart inte smälla i sig en massa onödigheter =)
    Vill ju helst bli av med de här extrakilona samt gå ner till min målvikt på så kort tid som möjligt, och att det självklart ska hålla...
  • Anonym

ALL motion hjälper dig att förbränna kalorier. Självklart kan man gå ner enbart genom att cykla, sålänge man förbränner mera energi än man äter.

Grillkorv, cirka 250kcal/100g
    Bröd, cirka 250kcal/100g
    Medvurst, cirka 350kcal/100g
    Nudlar, tja, jag har ett paket som det står 370kcal/100g på.
    Margarin, cirka 700kcal/100g

• Anonym

Har precis som du problem med att komma ut bland folk och träna...MEN har du provat spinning? Stenhård träning (du bestämmer ju motståndet själv såklart) Bra musik fast det är dunkelt ljus :) Man blir väldigt peppad måste jag säga när någon puschar på en annars är det väldigt lätt att man slarvar med sin träning. Och ett spinning pass varierar ju från 30 min till 60 min ca... Och jag LOVAR det ger resultat så snabbt...

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym skrev 2010-02-17 18:16:50 följande:
    Har precis som du problem med att komma ut bland folk och träna...MEN har du provat spinning? Stenhård träning (du bestämmer ju motståndet själv såklart) Bra musik fast det är dunkelt ljus :) Man blir väldigt peppad måste jag säga när någon puschar på en annars är det väldigt lätt att man slarvar med sin träning. Och ett spinning pass varierar ju från 30 min till 60 min ca... Och jag LOVAR det ger resultat så snabbt...
    Jag har faktiskt funderat på spinning, men som sagt, det är det här att komma ut ur huset som är jobbigt för mig =P 
    Så fort jag har gått ner iaf 10-15 kg så kommer jag att börja ut och simma igen bla, men som det är just nu så vill jag bara stanna inne ^^
    Spinning är väl också sånt där på speciella dagar? Tror inte vi har någon spinning här.. Får ju åka in till stan isåfall, 7 mil ^^ Lite drygt det med utan körkort xD
  • Anonym (Nyfiken)

Och så undrar jag:

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man börjar se resultat på antingen vågen eller  midjan? Fortfarande med hjälp av motionscykel. Någon med erfarenheter som vill dela med sig?
  • Anonym

alltså det beror ju på hur snabb förbränning du har (kroppsligt) hur mycket du cyklar osv... jag väger och mäter mig varje vecka och en vecka har jag inte tappat en cm runt magen men då har det tagit runt armen och benen eller rumpan.. Jag mäter överarm,lår,midja,rumpa.

Svar på tråden Droppa 20 kg - hur fort?