• Snart vår tur

Hur/när slutade ni nattamma?

Har en underbar tjej på 8½ månad som jag delammar. Nu ammar jag vid 11-tiden som mellanmål/sömnfösare och vid 15-tiden som mellanmål/sömnfösare och vid läggdags. Sen vaknar hon mellan 2-5 ggr/natt och ammar. Jag vill inte sluta amma helt, men skulle vara skönt att sluta nattamma. Eller att amma 1 ggr/natt. Hon äter rätt dåligt på dagarna, men det är väl en dålig cirkel - eftersom hon äter destomer på nätterna.

För några nätter sedan började jag kämpa med projekt 'minska nattamningen'.
    Fler som vill haka på som behöver pepp o ide'er?

Jag började för några nätter sedan att kollahur mycket hon igentligen ammade..jag tar upp henne från spjälisen vid första uppvaket (runt 0,00-01,00) sen samsover vi..och jag hade noll koll på hur ofta hon ammade. Jag somnade under amningen och hon tog för sig själv när hon vaknade. Nu sätter jag en klädnypa på lampan vid varje amning. Jag räknade till 4 klädnypor från början.

Inatt så ammades hon vid 01,00, jag halvsatt så jag inte skulle somna. Nästa gång hon började kny-krångla så gav jag henne lite vatten och in med nappen-tillslut somnade hon om. Vid 04,00 vaknade hon, jag försökte med vatten..men icke, så jag ammade. Sen vaknade vi 8,00. Bara 2 amningstilfällen! Skönt.

Några tips hur man kan göra?
    Hur gjorde ni?
    Hur gammal var er bebis?

• Svar på tråden Hur/när slutade ni nattamma?
  • Ragnar

Jag gjorde många försök att sluta nattamma storebror. Provade alla tips vi fick. Men alla resulterade i gråt och dålig nattsömn för hela familjen. De nätter han inte fick amma vaknade han kl. 6 och ville ha frukost. Fick han amma sov han gott till kl 8. Så jag nattammade tills han var 18 månader. Då slutade han själv. Vi körde med självservering på natten och till slut valde han att sova istället för att leta upp bröstet. Jag sov i en tröja så att det blev lite jobbigare för honom.

• Maja21

Min dotter är snart 8 månader och ett tag ammade hon allt mellan 2-6 ggr per natt, när det var som värst så började jag me ge vatten och de kunde hon acceptera och sova vidare en liten stund.

men sen så somnade hon till amningen jämt, så jag började hålla henne vaken vid varje amningstillfälle, för att hon skulle kunna somna utan, hon använder inte napp heller, däremot har hon nu börjat vika pekfingret och suga på.. ;)

men det tog ett tag och nu helt plötsligt har hon de 3 senaste nätterna börjat sova mycket bättre. Hon äter välling på kvällen ur pipmugg, flaskan är inte lika rolig, sen ammar jag henne runt 22.00 i sömnen för att jag ska vara säker på att hon är mätt ifall hon vaknar på natten. sen sover hon till 5-6 och ammar sen sover hon nån timme till innan det blir morgon.

så det enda jag gjort är att erbjuda vatten och sedan lärt henne somna själv, vilket var väldigt smidigt, hon behövde absolut inte skrika till sömns.

och jag håller med dig det blev en ond cirkel här innan med med maten på dagarna utan det blev mest på nätterna.

• Flickan och kråkan

Jag slutade nattamma båda mina runt 8 månader. Jag vaggade istället. Ingen gråt eller skrik med någon av dem. De var lika nöjda i famnen som av tutten. Lite olika situation med dem. 

Med storebror gick det fort, från en dag till en annan. Fick nattamma en gång första natten då famnen inte dög längre, sedan ingen mer nattmat. Prövade för att jag märkte att han inte var minsta hungrig eller törstig och dessutom sov bra för att vara honom, så jag ville ge det en chans. Gick som sagt bra. Fick gå upp och vagga i 4 nätter men efter det räckte det att hålla om honom eller lägga en hand på honom när han hade uppvak.

Med lillebror nu var det mer av nedtrappning. Jag hade inte tänkt att sluta nattamma. Han hade en urjobbig separationsfas som var lååååång (vaknade konsekvent varje timma) och vanlig mat gick väldigt trögt, helammade i praktiken tills han var 7 månader, så att sluta nattamma kändes avlägset. men så runt 88 månader så började det strula. Han blev nöjd med tutten men han tuttade i minst 30 minuter varje gång oftast längre....och när han väl somnade om så släppte han inte och rörde jag mig en milimeter så vaknade han direkt och det var bara att börja om från början. Att vara vaken dygnet runt kändes inte som något bra alternativ så jag prövade att vagga istället. Sådär i famnen, bökade runt, men så stoppade jag ner honom i bärselen och han slocknade på två röda. Så jag bar i bärsele vid uppvak, men inlendingsvis behöll jag först 2 och sedan 1 amningstillfälle. Efter ett par veckor började han äta mer annan mat och jag slutade nattamma helt.

Det är fortfarande ganska nytt med lillebror. Får fortfarande gå upp och vagga en stund ibland, men lugnare sömn.

• Snart vår tur

Tack för era berättelser!

Inatt lyckades jag hålla nere amningen till 2 gånger. Tänker att hon får amma 2 gånger nu..sen kanske man kan dra ner det till endast en gång.

• Förälskad

TS: Jag la bara av, gav ersättning till kvällen och när dottern vaknade på natten stoppade vi in nappen gång på gång.. Till slut nöjde hon sig med nappen och somnade om och har sedan dess sovit hela nätter.

• Förälskad

Hon var då 7,5 månad.

• thomasmamma

jag har en son på 9 månader och försöker sluta amma han också. Jag har ammat han på nätterna och ibland på dagarna lite.
    Nu har jag försökt proppa i han massa mat på dagarna. Har äntligen fått han att börja äta välling. Jag har bytt ut mellamålen till välling istället för mjölk.
    Sen så har jag försökt vänja han att sova i sin säng. I natt kom han till oss vid 3-4 och då ammade jag han 1 gång.
    ( Jag hade visserligen då kämpat i flera timmar för att han skulle fortsätta sova i sin säng då han vaknat. Han är van att vakna nästan varje timme och komma upp till mig.)
    Sen så sov han till 7 då han vaknade för dagen.
    Det är jätteskönt för han har alltid vaknat jättemycket och ätit flera gånger per natt.
    Jag tror det är bra att försöka vänja dom att sova i sängen det mesta tiden under natten för då har dom ju inte "mjölken" nära.
    Nu ska jag bara försöka fortsätta med det här så han tillslut blir van med det.
    Lycka till du med. Jag vet hur svårt det är :/

• dana3

om du delammar försök med vaten på nätten så att du blir säkert att hon är inte hungrig.några nätter och det blir ok-ingen vill vara vaken för vatens skull.
    lycka till{#lang_emotions_wink}

• Förälskad
    dana3 skrev 2010-02-18 10:02:15 följande:
    om du delammar försök med vaten på nätten så att du blir säkert att hon är inte hungrig.några nätter och det blir ok-ingen vill vara vaken för vatens skull.lycka till
    Det där med vatten tycker jag man ska passa sig för. Min kusins son fick vatten istället för amning nattetid och idag, 2 år gammal, måste han fortfarande dricka vatten på nätterna.
  • Förälskad

Jag säger inte att man inte ska göra det, jag lät lite "jag vet bäst", men för dom blev det så och det måste ju vara jätte jobbigt.

Svar på tråden Hur/när slutade ni nattamma?