• Famlan

Växätande katt

Hur eller snarare vad kan jag göra för att rädda mina växter från att bli kattmat??
    Dom står nu på fönsterbrädan och jag vill ha dom kvar där.
    Tips mottages..

• Svar på tråden Växätande katt
  • viseversa

Katter behöver äta gräs och andra "snälla" växter för att magen ska funka bra. Vill du ha dina växter ifred så gå till en zoo äffär och köp frön till kattgräs och odla det.

• Lallalo

fast det funkar sådär bra med kattgräs. Eftersom det inte sitter så hårt i jorden drar katten upp klumpar och man får jord överallt istället....

• felicityporter

Precis som föregående skribent rekommenderar jag också att du köper kattgräs och håller tummarna för att din katt väljer kattgräset före dina andra växter. Ett annat bra tips är att flytta dina favoritväxter till krukor som hänger i taket eller från fönstret, det är minst lika snyggt som att ha dem ståendes på fönsterbrädan och som bonus är det kattsäkert då katterna inte når dem.

Har du kollat upp så att inga av växterna är giftiga för katter? Det har du säkert, men jag vill bara påminna om du nu inte skulle gjort det då många inte tänker på att ett flertal växter faktiskt är direkt giftiga och således olämpliga att ha i ett hem där katter vistas.

• Trollet Ludenben

Kattgräs funkar inte här... han äter växter dagligen{#lang_emotions_undecided}

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • viseversa
    felicityporter skrev 2010-02-17 19:49:44 följande:
    Finns med under rubriken "följande växter är nyttiga" på listan. Om det var det du menade?
    Japp min mammas katt äter dessa som godis!
  • Famlan

Får nog göra så att jag flyttar ampelliljorna till vardagsrummet och hoppas att hon äter dom istället då {#lang_emotions_wink}
    Ska testa och köpa kattgräs till henne och se om det är populärare än mina växter.

Tack för tippsen {#lang_emotions_laughing}

• M Hellin

Ett tips är att odla kattgräset lite längre än det står, tror det står att man ger när det är 4-5 cm, jag ger när det nått 10-12 cm för då är rötterna längre och det är inte lika lätt att dra upp. Jag har alltid kattgräs på odling, tre skålar med olika ålder på gräset. Så jag är aldrig utan.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • MaNiMi

vår katt fattade inte vitsen med kattgräset, hon la sig på det å när hon sovit klart så var det kul att krafsa upp..vi har en ampelilja och den har hon gått lös på
    Värsta är att min älste son är så himla noga med sina växter å har ett par som inte är så nyttiga (dock inga riktigt giftiga) så i hans rum är katten bannlyst.

Svar på tråden Växätande katt