• Maggis

3-åring som klagar för magont.

Har en kille som snart fyller 3 och som klagat för magont till och från i någon månad nu. Ibland säger han sedan att han skämtar och han har inte varit påverkad heller, utan ätit och lekt som vanligt. Någon gång har han sagt det i samband med feber, så också idag.

När jag hämtade honom på fsk så fick jag veta att han varit jättetrött ända sedan lunch och inte velat äta något. Har 39 graders feber. Inga kräkningar, ingen diarré. Har fått i sig lite att dricka men vill inte äta och säger att han har ont i magen; pekar också på naveln.  Det går magsjuka på fsk nu och det är ju inte givet att man måste kräkas bara för att man är magsjuk.

Nu sover han och jag funderar på att eventuellt kontakta vårdcentralen imorgon, bara för att be dem följa upp det här med magontet. Eftersom det kommit och gått under en längre tid (vad han själv sagt) även om vi inte kunnat märka något på honom i övrigt vid de flesta tillfällena.

Är det någon som känner igen sig; varit med om det här? Tog ni kontakt med vården? Och hur bemöttes ni? Tycker det är jättesvårt när det handlar om så diffusa saker och när man dessutom inte vet om det är "sant" alltid, det han säger.

//Maggis
  • Svar på tråden 3-åring som klagar för magont.
  • Mamma 04 och 06

Du bör självklart kolla upp det hos läkare i morgon, det låter inte "normalt". De kan känna på magen osv.

Vården brukar vara väldigt bra när det gäller små barn, inte så långa väntetider som för oss vuxna!

Magont som kommer och går i kombination med feber har jag ingen aning om vad det kan vara, men även små barn kan tex få blindtarmsinflammation.

Hade han inte fått feber hade jag trott att det rört sig om allergi, men feber och magont verkar tyda på något annat. Magsjuka som du nämner kan det ju förståss också vara.

• Maggis

Ja, det är lite så jag känner med. Och eftersom jag har en tarmsjukdom själv, så undrar man ju när en så liten börjar säga att han har ont i magen till och från. Även om han är helt som vanligt majoriteten av gångerna han sagt det och ibland säger att han luras.

Ska ringa vårdcentralen imorgon...

//Maggis
  • Småtokig

Min son på 3 har oxå börjat med att han har ont i magen den senaste tiden. Men vi får inte riktigt grepp om vad det kan vara. För det är oftast i situationer då han inte vill göra olika grejer som det kommer upp exempelvis vid påklädning eller när han var varit elakt. Då får han ofta ont i magen. Ibland säger han det innan vi ska äta eller när han börjar bli mätt. Dock så har jag inte sett något samband med feber ännu. Har tagit upp det med BVC som trodde att det var en grej bara för att testa oss eftersom det oftast kommer isamband med tillsägningar.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Maggis
    Småtokig skrev 2010-02-17 21:10:14 följande:
    Min son på 3 har oxå börjat med att han har ont i magen den senaste tiden. Men vi får inte riktigt grepp om vad det kan vara. För det är oftast i situationer då han inte vill göra olika grejer som det kommer upp exempelvis vid påklädning eller när han var varit elakt. Då får han ofta ont i magen. Ibland säger han det innan vi ska äta eller när han börjar bli mätt. Dock så har jag inte sett något samband med feber ännu. Har tagit upp det med BVC som trodde att det var en grej bara för att testa oss eftersom det oftast kommer isamband med tillsägningar.
    Ibland upplever jag det också så.
    //Maggis
  • cameron

När min stora tjej var dryga 2,5 år sa hon så gott som dagligen i en månads tid att hon hade ont i magen. Jag tog det först med en nypa salt, eftersom hon innan ibland kunnat sagt att hon hade ont i benet, armen etc och sen i andra stunden ändrat sig och skrattat. Men iom att det här med magontspratet höll i sig så länge så valde jag att kolla upp det och bokade en tid på Vc. Där konstaterades efter provtagning att hon lider av laktosintollerans och efter att vi övergått till laktosfri kost försvann magontspratet helt och hållet. I efterhand inser jag att det även fanns andra tecken på laktosintollerans såsom svullen mage och att min dotter alltid bajsat många ggr per dag och att avföringen alltid varit åt det lösa hållet. Mitt tips är att du kollar upp det iom att din son har pratat om magen så länge nu. Lycka till.

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Mamma 04 och 06

Cameron, så var det också för mitt syskonbarn som var laktosintolerant. Jag känner precis igen din beskrivning.

Maggis, försök inte prata om hans magproblem så att han hör, för det kan ju vara ett försök att få uppmärksamhet. Mitt syskonbarn vrålar ibland fortfarande att han får ont i magen, fast han är fem år och bara vill ha uppmärksamhet. Vi vet att maten var helt laktos- och mjölkfri, men han trodde den innehöll laktos. Så det är inte lätt att tolka barn!

• Mamma 04 och 06

Ser i din presenation att barnet har slovenskt påbrå. Det är långt vanligare med laktosintolerans för barn med utländskt påbrå, för "helsvenska" barn är det rättså ovanligt. Alltså kan det vara en mycket trolig orsak och det är ju lätt att utreda!

• Maggis
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-02-17 22:05:23 följande:
    Ser i din presenation att barnet har slovenskt påbrå. Det är långt vanligare med laktosintolerans för barn med utländskt påbrå, för "helsvenska" barn är det rättså ovanligt. Alltså kan det vara en mycket trolig orsak och det är ju lätt att utreda!
    Ja, det visste jag ju men har väl förträngt.

Idag mår han bättre men har fortfarande feber. Ska låta detta lägga sig och kontakta vårdcentral så fort han är feberfri.
    //Maggis
  • Maggis

Vill bara tillägga att han imorse, trots att han sa att han hade ont i magen och ville kräkas, sekunden efter satt och åt en hel portion gröt utan problem. Och det är därför jag känner mig så förvirrad. För ibland känns det som om det bara är något han säger medan det andra gånger handlar om feber eller liknande, som igår.

//Maggis
Svar på tråden 3-åring som klagar för magont.