• UPC

Bra eller dåligt med adoption?

Anser ni att det är "ETT BRA SÄTT" att få ett barn via adoption?

• Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?
  • UPC
    Jennie med ie skrev 2010-02-17 20:05:02 följande:
    Ja annars hade jag inte gjort det. Barns avsaknad av föräldrar kombineras med vuxnas längran av att bli det.
    Jag tycker väl sisädär.

Denna process som sker i själva emotionella delen för de som är adopterade!
    Den är inte rolig!

Om det FANNS möjligheter tycker jag att man inte ska föda barn om man inte kan ta hand om det!
    Mor, far och barn är en familj!
    Jag tror kanske inte så många föräldrar tänker på hur barnet som är adopterad tänker och reflekterar när man ser att man ser anorulunda ut än sina föräldrar, och känner sig rotlös!
  • UPC
    Jennie med ie skrev 2010-02-17 20:32:05 följande:
    Det var en känga till alla som adopterat det...Numera är det obligatoriskt med särskild föräldrautbildning för de som ska adoptera och själva utredningen är också väldigt annorlunda mot för låt säga 20 år sedan, så att man skulle kunna gå igenom hela processen och få adoptera ett barn utan att tänka på dess känslor och utan att vara medveten om vilka frågor som kan dyka upp och vad som kan vara jobbigt är inte så troligt.Visst vore det optimala om alla barn fötts av föräldrar som kan och vill ge dem en bra uppväxt. Nu är det tyvärr inte så, det är däför adoption ö h t finns.
    Det är inte menat som en känga!

Men Det finns många som är adopterad som känner att de inte hör hemma någonstans.
    Sedan detta kan ju komma upp i vuxen ålder.
    Betala för ett barn?
    Det kommer inte grattis!
    Barnet i fråga har ju inget val alls!!
  • UPC
    Sally skrev 2010-02-17 20:48:01 följande:
    Där håller jag inte med dig - det tänker många av oss på mycket ofta.  Men min son kunde inte uppfostras av sin biologiska föräldrar, och landet lyckade inte hitta föräldrar i landet åt honom.  Det var international adoption eller barnhem hela barndom, och då är det inte en fråga om vilket alternativ är bäst.  Din fråga var laddad - visst är det bra med adoption, med hänsyn till situationen för barnet.  Men visst är barnets situation från början för j**ligt.

Visst adopterade barn har ofta inte så bra miljö, och sedan fattigdom.
    Det nekar jag inte till.

Men det emitionella då?
    Sedan när barnet kommit i puberteten och känner sig att man inte kan identifiera sig med NÅGON?
  • UPC
    Tap dancing mum skrev 2010-02-17 21:04:51 följande:
    Håller med både vad Jennie med ie och Sally skriver ovan. Situationen var säkert annorlunda för 20-30 år sen, men det finns så mycket mera kunskap nu om adoptioner, man måste gå en utbildning och jag tror att de flesta a-föräldrar vill ta reda på ännu mer på egen hand osv.Har själv två barn med afrikanskt ursprung och vi kommer definitivt göra vårt bästa för att de ska känna sig stolta över vem de är och var de kommer i från. Stolta över sitt hemland, och sitt födelseland. Vi kan inte veta till 100% hur det kommer att känna och reflektera (tyvärr), när vi själva inte gått igenom adoptionsprocessen från barnens sida. Men vi är mycket medvetna om att det kan bli perioder, då just frågor angående att inte "passa in enligt normen" dyker upp. Då hoppas vi kunna vara där för våra barn och stötta dem när det behövs.
    Men, jag har en kompis som har mått så dåligt över att inte kunnat identifiera sig. Att jag inte ens kan skriva vad som hände.
    Jag tror att man ska kunna komma i underfund med hur man ser ut, hudfärg osv kan vara väldigt svårt.
    Även om man personen i fråga skulle vilja resa tillbaks att kunna idientifera sig kan det finnas många hinder.

Stöttning är bra! Alla reagerar vi olika!
    Frågan är om det bara är perioder som ett barn mår dåligt över det. Det kan nog bli mer....
  • UPC
    JellyBean skrev 2010-02-18 03:44:24 följande:
    Min adoption har präglat hela mitt liv. Alla barn som är adopterade, är skadade barn. Det finns inget undantag. Skalan på skador kan variera och vad för liv barnet får sedan. Livet är inte bra för många människor.Men om man jämför "många människor" coh adoptivbarn..så får man:  Om man jämför ett biologoisk barn och ett adoptivbarn... Det biologiska barnet kommer ur mamman som ett tomt blad kan man säga. Helt vitt och slätt, redo att börja skrivas på.När ett adoptivbarn kommer till sin adoptivmamma så har dess blad redan vikts upp och ihop flera gånger, det är nött i hörnen, rispor, smuts och skrynkligt.. Vi är redan skadade från starten. Som ett livsmarton...Från starten, ( startlinjen), där dom flesta får börja springa livets lopp, då har vi redan hunnit springa flera kilometer...
    Jag håller med dig....
    Jag är nämligen med adopterad...
    Aldrig kan en "svensk" veta hur ett barn som är Adopterad känner sig.
    Blir så himla less på människor som. Säger du SKA vara så glad att du kommit hit till Sverige!

*BLÄ*
  • UPC
    marcopolo skrev 2010-02-17 23:47:15 följande:
    VIlka barn får välja föräldrar??????
    Inga Barn får ju välja!

De som är adopterade!
  • UPC
    Milkina cerka skrev 2010-02-18 23:27:56 följande:
    Det har min med gjort, o. det inte i positiv mening. Det har jag varit obekväm o. diskuterat mycket på detta forum. Det som fått m i g  att må bättre är att jag sökte upp o. fann min biofamilj. Resultatet blev att jag kom i bättre balans o. fick en mycket större familj men i två länder då.  Mitt realistiska alternativ hade varit att jag fått stanna kvar på barnhemmet tills min mamma fick min syster (o. som jag nu då med facit i hand), vet att hon började försöka få tag på mig då. 
    bra skrivit.. :)
    Jag vill med leta upp mina föräldrar.. :)
    Har du träffat de många gånger.?
  • UPC
    Thalis skrev 2010-02-19 11:17:51 följande:
    Jag blir så ledsen och rädd när jag läser vad några adopterade skrivit.Sen blir jag arg på hur folk vill nästan tysta ner det negativa som kan uppstå runt en adoption. Varför inte försöka förstå hur dessa personer känner sig och ta det till sig?Jag har läst många inlägg från Spomenka och trots att jag vet att vi aldrig skulle utsätta vår dotter för samma sak,så tar jag verkligen till mig detta.Jag vill inte att min lilla sessa ska känna sig så här,någonsin!  Kan bara hålla med vad du skriver Cedrika!!
    är du adopterad själv?
  • UPC
    Milkina cerka skrev 2010-02-19 10:11:55 följande:
    Cerdrica - Tack!! Nej, tyvärr har jag inte träffat mina bioföräldrar(hade gått bort) men väl syskon, kusiner, morbror mfl. Jag har regelbunden kontakt på tfn med min syster, ibland är min bror hos henne så att jag får tala med båda .Rest dit har vi däremot bara gjort två ggr, men tfn, fb o. mail är bättre än inget. Du har ett meddelande i din inbox .
    Vad kul..
    vad hade du för känslor ditt tänkande på adoption?
    du får gärna skriva ett mail om det..

:)
Svar på tråden Bra eller dåligt med adoption?