VNmamma skrev 2010-02-24 15:48:07 följande:
Börjar det inte bli en del missförstånd i tråden nu? Så här tänker jag när det gäller "hudfärgsfrågan" (som bara är en av flera aspekter när det gäller jämförelser mellan nationell och internationell adoption): 1. Hudfärgsskillnaden blir negativ för den adopterade för att han eller hon känner sig olik de andra i familjen, utanför, ensam, ingen att identifiera sig med, m m. Det KAN bero på att föräldrarna öppet eller dolt kommunicerar "du är annorlunda". Men, jag tror att det är mycket ovanligt. Det vanliga, och som jag oftast hört eller läst från adopterade är: 2. Hudfärgsskillnaden blir negativ för den adopterade för att ANDRA människor - utanför familjen - hela tiden påtalar hur olik han eller hon är sina familjemedlemmar eller majoritetsbefolkningen. Det börjar tidigt och är allt från oskyldiga "är det där verkligen din riktiga mamma?" till öppet rasistiska "stick hem till Korea!" Ständiga påminnelser om att du hör inte riktigt hit. När jag förstod hur det här upplevs av en del adopterade kunde jag först inte tro på dem. De överdriver, de har misstolkat situationen tänkte jag - som tycker mig ha ett ganska avslappnat förhållande till hudfärg och etnicitet. Sedan gick det upp för mig hur fördomar, vanföreställningar och intolerans fortfarande styr många männsiskor - ibland också mig. Hela det här "du hör inte hit" "äter" på en del adopterade, andra går det kanske förbi. Tills de hamnar i en känslig period i livet, gör nya erfarenheter, reflektioner. Så, ja hudfärgsfrågan kan vara ett mycket stort problem vid internationell adoption. Att jämställa det med problemet att - vid osynlig adoption - behöva förklara att man inte kan ärva sin adoptivmammas diabetes är lite.... Sist: jag är FÖR internationella adoptioner - och nationella adoptioner.
Nej, tyvärr tror jag att det mer handlar om skilda synsätt, mindre om missförstånd.
I ett av mina första inlägg hänvisade jag till Juffers forskning. Jag gillar hennes inställning, då hon ofta utgår från oss föräldrar, hur vi kan försöka förstå och förändra vårt beteende i syfte att ge våra barn bättre förutsättningar. Jag gillar att man lägger ansvaret för mitt barns utveckling på mig som förälder, jag behöver inte köpa några "nu vill jag lägga ansvaret på någon annan"-försäkringar som helt eller delvis fritar mig från skuld om det skulle gå åt helvete.
Jag har inget behov att exotisera adopterade, att läsa eller lyssna till deras berättelser, sucka tungt och säga: Tänk så märkligt, vi kommer aldrig att förstå hur det kan kännas att vara adopterad. Man kan alltid försöka förstå andra utifrån deras sammanhang. I nästan alla berättelser från adopterade som mår eller har mått dåligt, jag tagit del av, framstår deras föräldrar som oförstående, inskränkta eller direkt olämpliga. Väljer jag att tro på berättelserna, måste jag också tro att bilden av föräldrarna är sann.
Jo, jag vet att det finns adoptivföräldrar som anser att hudfärgsskillnader inom en familj är mindre lämpliga. Den åsikten framträder ofta i berättelser från adopterade när de beskriver sina föräldrars människosyn.
Själv tror jag att det finns mycket man kan göra som förälder för att få sitt barn att känna att hennes utseende har betydelse; det är ju hon - men att hon också är så oändligt mycket mer än bara ett utseende.
Jag tror också att man som förälder har möjlighet att ge sitt barn verktyg att hantera människor, t ex personer som anser att hudfärgsskillnader inom en familj definierar ett utanförskap.
För övrigt är dagens Sverige inte något enhetligt land. Det finns områden där ett "äktsvenskt" utseende blir det exotiska, likväl som områden med identiska radhus, bebodda av identiska vita utseenden med några adopterade barn som exotiska färgklickar - men också områden där skillnader i hudfärg tillhör vardagens trivialiteter.
Vi väljer inte bara hur vi ska vara som föräldrar, vi väljer också hur och var våra barn ska bo, i viss mån väljer vi också vårt och deras umgänge. Jag tror att det finns många adopterade barn som endast undantagsvis möter människor som har behov att tala om för dem att de måste vara tacksamma - eller som tror att barnens föräldrar har behov att få höra hur duktiga de är som har adopterat ett stackars barn.
Jag kan inte ens förstå hur man kan påstå att en enhetlig hudfärg inom en familj kommer att innebära att adopterade barn får större möjlighet att bli en del av ett samanhang som de ser som en helhet. Inte för adopterade som grupp iallafall, särskilt inte som det tycks som att den forskning som gjorts inte kan påvisa den effekten.
Enligt mitt synsätt borde sådana påståenden åtminstone ha ett uns av undesstöd från adoptionsforskning. Hur vi tolkar enskilda berättelser fån adopterade blir lite väl subjektivt, tycker jag.