Bra eller dåligt med adoption?
JellyBean skrev 2010-02-18 03:44:24 följande:
Min adoption har präglat hela mitt liv. Alla barn som är adopterade, är skadade barn. Det finns inget undantag. Skalan på skador kan variera och vad för liv barnet får sedan. Livet är inte bra för många människor.Men om man jämför "många människor" coh adoptivbarn..så får man: Om man jämför ett biologoisk barn och ett adoptivbarn... Det biologiska barnet kommer ur mamman som ett tomt blad kan man säga. Helt vitt och slätt, redo att börja skrivas på. När ett adoptivbarn kommer till sin adoptivmamma så har dess blad redan vikts upp och ihop flera gånger, det är nött i hörnen, rispor, smuts och skrynkligt.. Vi är redan skadade från starten. Som ett livsmarton...Från starten, ( startlinjen), där dom flesta får börja springa livets lopp, då har vi redan hunnit springa flera kilometer...Bra beskrivet.
"Skadade" är ett starkt ord och kanske lägger du in mer i ordet än vad jag gör. Jag ser övergivandet - inte adoptionen i sig - som ett avbrott, ett uppbrott som ger avtryck hos den människan, för vissa svårare avtryck än för andra.