• viracocha

Speedad av Ipren

Är det någon annans barn som blir helt gaaaalna av Ipren? Vår tjej som nu är 2 år blir så pigg att hon inte kan sitta still längre. Hon springer runt runt och hoppar som en tok i soffan och blir tillslut aldeles anfådd. Kan tilläggas att hon i vanliga fall är ganska försiktig av sig. Febern försvinner ju helt och hållet och det är ju bra med tanke på att hon fått feberkramp en gång men det känns ändå inte helt ok.
    Någon annan som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Speedad av Ipren
  • Lönnsirap

Hade faktiskt inte ens nån aning om att barn får äta ipren. Var faktiskt tvungen att googla.

Med tanke på din beskrivning hade jag nog valt panodil nästa gång

• viracocha

Oftast får hon alvedon. Men eftersom hon har fått feberkramp en gång är det viktigt att vi håller nere febern och Ipren äger vad gäller det. Vi fick tippset att ge 1 alvedon var 3:e tim och ½ ipren var 3:e (sup) när hon hade öroninflammation. Eftersom det är olika substanser så går det bra.

• Lönnsirap

Ah, det förklarar saken.

Tyvärr har jag ingen aning. Hoppas nån med bättre koll får syn på tråden! Annars får ni väl ringa sjukvårdsupplysningen.

• Trulis78

Min dotter reagerar precis så, Hon blir som en jäkla duracellkanin! Vi undviker att ge ipren in i det längsta här hemma kan jag säga!

• viracocha

Ja, vi med. Men inte för att vi tror att Ipren är dåligt för henne utan för att det så jäääävla jobbigt med en så hyper unge. Uppenbarligen tycker ju vår dotter att livet är fantastiskt under iprenruset.

Trulis78 skrev 2010-02-18 22:08:41 följande:
    Min dotter reagerar precis så, Hon blir som en jäkla duracellkanin! Vi undviker att ge ipren in i det längsta här hemma kan jag säga!
  • Trulis78

Hehe, jag är inte heller jätte oroad över själva iprenanvändandet utan tycker också mer att det är jobbigt att hon blir så speedad.

• Pinje

Har en sjuåring som blir jättefrisk av Ipren, han blir inte speedad men riktigt pigg och aktiv. Ja, alltså om han är sjuk. Panodil/alvedon tar vi alltid i första hand. Maken undviker Ipren i det längsta, han får också jättebra respons när det behövs men blir som beroende och får kraftig huvudvärk när han slutar. Själv tycker jag det är en bra värktablett typ!

viracocha skrev 2010-02-17 20:27:38 följande:
    Oftast får hon alvedon. Men eftersom hon har fått feberkramp en gång är det viktigt att vi håller nere febern och Ipren äger vad gäller det. Vi fick tippset att ge 1 alvedon var 3:e tim och ½ ipren var 3:e (sup) när hon hade öroninflammation. Eftersom det är olika substanser så går det bra.
    Man skall inte dela på suppar har jag lärt mig. Kan nog eventuellt delas på längden??? Prova köp lägre dos.
  • viracocha
    Pinje skrev 2010-02-19 10:56:16 följande:
     Man skall inte dela på suppar har jag lärt mig. Kan nog eventuellt delas på längden??? Prova köp lägre dos.
    Finns inga lägre doser. Jag brukar slänga det som blir över om jag inte gör av med det samma dag. Jag har pratat med läkare som ordinerat mig att ge halva suppar av Ipren om febern blir för hög.
  • bomman

Ipren sup är delbar.

Våra barn blir oxå super "friska" när de får ipren, men den tar ner febern mycket bättre än panodil el ipren.

• viracocha

Va? vilken är bättre än ipren?

bomman skrev 2010-02-19 20:49:58 följande:
    Ipren sup är delbar. Våra barn blir oxå super "friska" när de får ipren, men den tar ner febern mycket bättre än panodil el ipren.
  • lykantrophona

Om Ipren är bättre än andra på att ta ner febern, kan det ju handla om att barnet som varit uttråkad över att vara trött, sitta still osv, när den känner sig mer frisk, kompenserar genom att springa omkring och leka jättemycket?

Känner igen det från när jag själv var liten, men då handlade det inte om ipren utan om typ astmamediciner etc. Man vill inte ta det lugnt om man känner sig helt plötsligt mycket friskare, småbarn fattar inte att febern/hostan/tröttheten kommer tillbaka sen.

• viracocha

lykantrophona skrev 2010-02-20 20:03:21 följande:
    Om Ipren är bättre än andra på att ta ner febern, kan det ju handla om att barnet som varit uttråkad över att vara trött, sitta still osv, när den känner sig mer frisk, kompenserar genom att springa omkring och leka jättemycket? Känner igen det från när jag själv var liten, men då handlade det inte om ipren utan om typ astmamediciner etc. Man vill inte ta det lugnt om man känner sig helt plötsligt mycket friskare, småbarn fattar inte att febern/hostan/tröttheten kommer tillbaka sen.
    Jo men det är så påtagligt just för Ipren och inte för alvedon även om febern försvinner med alvedon också. Dessutom blir hon piggare än hon är annars. MYCKET piggare. Men visst kan det vara så att det är glädjen av att inte ha ont längre. Jag gillar själv den känslan.
  • Tonx

Får den där effekten på alvedonsuppar. (Har aldrig provat Ipren eftersom jag är jätteallergisk och inte vågar testa på barnen).
    Först utslagen i feber, sen en alvsupp och 15 minuter senare är de totalt speedade.

Har iaf alltid trott att det beror på att de känner sig friska.

Svar på tråden Speedad av Ipren