• dutten

Nån med IBS febertoppar och B12 och B6-brist?

Tjena!

Sitter o mår skit idag och läser som vanligt på nätet för att se om jag kan på så sätt "skynda på" läkarna.
    Men jag hittar inte riktigt det jag söker så jag undra är det nån som har/haft det som rubriken lyder?
    I så fall vad var det?
    Fundera på Morbus Chron bland annat.

dutten

• Svar på tråden Nån med IBS febertoppar och B12 och B6-brist?
  • dutten

Men kom igen inte kan jag va ensam om denna skiten?

• milimina

nja b12 men inget av det andra

• dutten

milimina

Ok varför har du B12-brist vet du det?
    För på mig är det inte utrett än har haft det i ca 2 år.
    dutten

• milimina

jag har haft det hela mitt liv och det är en ärftlig brist så jag har väl nåt knas på generna. b6 är en följdbrist av b12 liksom folsyra.

varför man har det kan bero på olika saker bl a ärftlighet men också magoperationer eller magproblem kan bidra. om du har ibs är jag inte förvånad eftersom man endast tar upp b12 i tunntarmen och har man snabb passage av föda genom kroppen tar den upp ännu mindre. min brist ökade lavinartat när laktosintoleransen fått spela fritt och det var då det upptäcktes.

egentligen är det inte så väldigt intressant varför man har bristen (antar att du skulle vilja "lösa" problemet) eftersom man i regel kommer ha en bestående brist livet ut utan medicinering när man en gång väl fått det. eller så gäller det bara mig men det är så jag fått det förklarat för mig.

• milimina

ps. chrohns försämrar ju avsevärt chanserna att ta upp tillräckligt med b-vitaminer

• dutten

Jo medicinering livet ut - det har du fattat rätt.
    Japp vill ju veta vad det är för shit jag har kan ju vara "bara" B-bristen som gör allt det här men undra gör jag ju.

Läste just lite på www.b-vitaminbrist.se/ och där står en del.
    tack för hjälpen
    dutten

Svar på tråden Nån med IBS febertoppar och B12 och B6-brist?