• Anonym (orolig)

Cancer i munnen?

Någon här som har eller har haft cancer i munnen och vill berätta om sina upplevelser?

Hur det började? Hur behandlingen var m.m?

Har precis opererat bort en knuta i munnen som ev. kn va cancer

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Cancer i munnen?
  • Anonym (orolig)

Min knuta har nte uppkommit genom att jag bitit mig eller skadat mig på något sätt utan den började bara växa sakta emn säkert en dag...

Vill inte bli uppskrämd. Bara veta

• Anonym

Haha, intravenöst, vet inte hur jag tänkte (Måste rätta)!! Men hon äter via en slang in i magen. Är det sondmatning det heter kanske?  Att hon hade cancer i munnen är korrekt. Det började med ett sår på tungan. Efter operation växte (vad vet jag inte exakt)det  ihop i halsen så hon andas via ett hål i halsen och kan alltså inte äta och dricka den vanliga vägen. Hon var kring 30 och ickerökare.

• Anonym (Måste rätta!)
    Anonym skrev 2010-02-18 19:42:31 följande:
    Haha, intravenöst, vet inte hur jag tänkte (Måste rätta)!! Men hon äter via en slang in i magen. Är det sondmatning det heter kanske?  Att hon hade cancer i munnen är korrekt. Det började med ett sår på tungan. Efter operation växte (vad vet jag inte exakt)det  ihop i halsen så hon andas via ett hål i halsen och kan alltså inte äta och dricka den vanliga vägen. Hon var kring 30 och ickerökare.
    Sondmatning via en PEG låter det som då. Ok, tungcancer men då måste hon haft en himla otur med komplikationer av behandlingen men turen att överleva

• Anonym

Ja, det med ihopväxten i halsen var en komplikation, men som sagt friskförklarad idag.

• Anonym (Måste rätta!)

Hur har det gått TS? Har du fått något besked?

• Anonym (orolig)
    Anonym (Måste rätta!) skrev 2010-02-23 14:12:02 följande:
    Hur har det gått TS? Har du fått något besked?
    Inget besked ännu.
    Svaret kunde dröja upp till 3 veckor....
  • Anonym (Måste rätta!)

Ok. Då har man inte beställt snabbsvar som man gör vid en mycket stark misstanke, då har man svaret på några dagar. Det var ju positivt men jag förstår att det är en jobbig väntan. Håller tummarna!

• Anonym (Måste rätta!)

Hur har det gått?

• Anonym (jag med)

hittade den här tråden då jag googlade. Jag har nämligen precis upptäckt en knöl i kinden. Skumt och läskigt. Ska ringa läkaren imorgon.
    Hur har det gått för TS???

• Anonym (Drabbad)
    Menhir skrev 2010-02-18 16:21:44 följande:
    Alltså muncancer kan vara så olika saker - självklart kan man ha skelettcancer även i käkarna (som ju sitter i munnen) och metastaser från bröstcancer tex men det vanligaste är sk skivepitelcancer.

Cancer i munnen hos yngre är mycket ovanligt och tur är det för prognosen för tex tungcancer eller cancer i munbotten är dålig. Cancer i kinden har bättre prognos (nu talar jag rent allmänt utan att veta vilken typ av cancer vi pratar om).

Knutor i kinden kan vara så mycket, allra vanligast är faktiskt att det är helt harmlösa nyvävnadsbildningar dvs kroppen bildar ny vävnad som "skydd" (eller reaktion på) tex att man biter i kinden. Det kan bli riktiga knutor.

Så jag tycker fortfarande inte du ska ta ut "värsta tänkbara" dvs cancer i förväg. Är det cancer får du snart svar men kanske har du oroat dig i onödan.
    Hur ser sådana här nyvävnadsbildningar ut? Jag har själv en "knöl" på höger sida på insidan av kinden och det känns alldeles skrovligt och själva knölen är vitaktig. Det känns väldigt besvärande för jag kommer åt knölen ibland när jag tuggar. Är det något att oroa sig för och ska man söka sin tandläkare eller sin vårdcentral?
  • Menhir
    Anonym (Drabbad) skrev 2010-12-06 15:42:01 följande:
    Hur ser sådana här nyvävnadsbildningar ut? Jag har själv en "knöl" på höger sida på insidan av kinden och det känns alldeles skrovligt och själva knölen är vitaktig. Det känns väldigt besvärande för jag kommer åt knölen ibland när jag tuggar. Är det något att oroa sig för och ska man söka sin tandläkare eller sin vårdcentral?
    Det  låter som en vävnadsnybildning pga irritation (tex att du bitit dig i kinden). Om det uppkommit nyligen och inte försvinner inom ett par-tre veckor trots att du inte biter eller pillar på det så kan du ringa din tandläkare för koll.

VC brukar inte ha kompetens för slemhinneförändringar utan remitterar sannolikt till tandläkare eller öron-näsa-hals istället.

Menhir, leg tandläkare
  • Anonym (Mia)

Men jag har en knuta på utsidan av kinden som börjat växa och är ca 2x2 cm nu. Inte inne i munnen utan vid öronsnibben och lite in på kinden. Känns som den sitter fast i skinnet men har inte ont? Någon som kan tänkas haft något liknande?

• Anonym (Samma)
    Menhir skrev 2010-12-06 18:45:15 följande:

Det  låter som en vävnadsnybildning pga irritation (tex att du bitit dig i kinden). Om det uppkommit nyligen och inte försvinner inom ett par-tre veckor trots att du inte biter eller pillar på det så kan du ringa din tandläkare för koll.

VC brukar inte ha kompetens för slemhinneförändringar utan remitterar sannolikt till tandläkare eller öron-näsa-hals istället.

Menhir, leg tandläkare

Gammal tråd men jag testar ! Såg att du car tandläkare. Har en liten knöl innanför kinden vid käkbenet inget jag kan se utan den är inne i kinden kan endast känna på den. Hård och rörlig men inte jätte stor. Är också orolig för att det ska vara något allvarligt... vad tror du ?
Svar på tråden Cancer i munnen?