• Anonym

Ska man va vän eller inte vän?

Hej

Det tog slut med mitt ex för ett tag sedan. Vi är vänner idag men jag har väldigt starka känslor för henne fortfarand. Konstigt nog så har vi roligare som vänner än när vi är ihop. Det är andra gången det tar slut nu och hon säger att hon inte känner något för mig längre men när vi umgås så finns det en härlig spänning. Problemet är att jag hela tiden frågar henne om andra killar och hon har träffat någon annan. Jag har svårt att tro på henne vilket man måste göra även som vänner. Frågan är nu om det egentligen är värt att va vänner? det är ju ganska påfrästande psykist dels för min del som har starka känslor kvar och för henne som får lyssna på mig hela tiden om hur ledsen jag är över att det tagit slut. Vill ju inget annat än att vara vän med henne men är det så smart? mår ju ganska dåligt av att tänka på om hon träffar någon annan! snälla ge mig lite tips...

• Svar på tråden Ska man va vän eller inte vän?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är svårt att bli vän direkt efter det att man haft en relation. Man får känna efter själv om det kan fungera. Eftersom du fortfarande har starka känslor för henne så blir du naturligtvis svartsjuk om du får veta att hon träffar andra killar. Det är risk att du plågar dig själv för mycket med det i längden. Så du kan försöka att inte ha kontakt med henne en tid. Du kommer säkert att vara ledsen och sörja ändå men det är nödvändigt att göra det. Försök prata med någon annan kompis eller anhörig om att du är ledsen så att du kan hålla distans till din f d tjej. Livet är svårt ibland men det finns alltid en ljusning längre fram.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Ska man va vän eller inte vän?