• Milliemolly

od eller eller dylikt

Skrev en lapp igår tillnågra föräldrar.

Jag ville ha det till mjölkpaket, yoggibägare od.

Min kollega vill ha det till mjälkpaket, yoggibägare eller dylikt.

Hon ävdar att det aldrig funnits och att inget heter od.

Isåfall har jag haft fel hela mitt liv...........

Finns här  någon språkexpert?

• Svar på tråden od eller eller dylikt
  • Butterscotch

Man kan definitivt säga "och dylikt"! Det är dessutom vanligare än att säga "eller dylikt".

• Magrat

Och dylikt förkortas däremot inte od. Det förkortas o.dyl.
    För mig (som dock är van vid engelska texter) så står od (som förkortning) för overdose, d.v.s. en överdos av något...
    Så antingen skriver ni ut alla ord eller förkortar rätt. {#lang_emotions_wink} 

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • mindless

Du ställer två frågor. Valet av konjunktion avgörs rimligen av sammanhanget. Handlar det om "paket och bägare" eller "paket eller bägare"?

Vad gäller förkortning kan "och dylikt" förkortas antingen o. d. eller o. dyl. Jag hade dock valt att skriva ut hela orden.

• Charlotte R

Förkortningar av ord skrivs inte ut med mellanrum. Och dylikt förkortas o.dyl., inte o. dyl.

• Batmamba

Om du menar mjölkpaket, yoggibägare ELLER något liknande skriver du "eller dylikt". Om du menar mjölkpaket, yoggipaket OCH ytterligare något liknande skriver du "och dylikt" eller "o.dyl.".

Ex: Vi ska odla ärtor. Därför behöver barnen ta med sig mjölkpaket, yoggibägare eller dylikt att plantera i.

Ex. Vi plockade upp skräp i naturen, mjölkpaket, yoggibägare o.dyl.

OD är för mig en manskör. Jag öppnade tråden i tron att du ville ha musiktips!

• annzah

OD är för mig överdos ;) 

O.D är ingen förkortning på svenska förutom då Orfei Drängar. 

Svar på tråden od eller eller dylikt