• Juno

Får ditt barn gå själv i mörker?

Tänk dig att du har ett barn i 7-årsåldern som är hemma hos en kompis. Kockan 19 är det dags att gå hem för dagen. Eftersom det är vinter så är det mörkt ute och vägen är knappt 1 km lång på trotterarer längs och över trafikerade men upplysta vägar. Du vet att barnet inte har reflex på sig.

Går barnet själv eller hämtar du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn gå själv i mörker?
  • Sencha

Vad han själv vill har jag ingen aning om. Men jag skulle hämta honom, absolut. Ingen, oavsett ålder, ska gå hem i mörker utan reflex. Min sexåring går å andra sidan inte de sträckorna själv i dagsljus heller.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Pinje

Alltså? Det är kväll och mörkt ute men barnet går bara efter/över upplysta vägar? Då går det bra. Men efter mörka vägar utan reflexer är inte ok.

• Sencha
    Pinje skrev 2010-02-18 10:00:27 följande:
    Alltså? Det är kväll och mörkt ute men barnet går bara efter/över upplysta vägar? Då går det bra. Men efter mörka vägar utan reflexer är inte ok.
    Fast även vid upplysta vägar så syns man väldigt dåligt i mörker.

Jag minns något avsnitt om det där i körskoleboken, om folk som stressar runt strax innan affärerna stängs vid sextiden på kvällen, och som tycker att de syns för de är ju i centrum där det är upplyst, men de syns ändå skitdåligt, och bilarna hinner inte upptäcka dem i tid, och då är det stor risk att det händer något, typ.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Stårschan

Annat. Jag tycker alltid att man ska uppmuntra barn att klara sig själva, och att röra på kroppen. Ville hon gå hem själv så hade hon fått göra det, men jag hade bett henne låna en reflexväst av kompisen. Den kunde hon ju lämna tillbaka dagen efter. Grundprincipen är att det är lika långt att gå oavsett om det är mörkt eller ljust. Fixar hon det på dagen så fixar hon det på kvällen, och kl 19 är ju inte heller så sent, så då har hon inte hunnit bli gnälltrött heller. Det är upplyst, och det finns trottoarer, och jag vet att hon är trafikmedveten.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • mammatalman

hämtar. o om en kompis till vårt barn är hemma hos oss o h*n ska gå hem själv o det är mörkt o h*n inte har reflexs så kör vi hem henne eller honom. o är jag hemma sälv så får h*n låna en reflexväst av oss.

• LindaJohansson81

Alltså är jag överbeskyddande som inte låtit min 6 1/2 åring gå så lång sträcka själv oavsett dag/kväll?

• Stårschan
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-18 11:07:11 följande:
    Alltså är jag överbeskyddande som inte låtit min 6 1/2 åring gå så lång sträcka själv oavsett dag/kväll?
    Nej. Man måste ju ta hänsyn till barnets önskemål och läggning också. Man känner ju sina barn och vet om man tror att det kommer att funka eller inte.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Busbellan

Jag röstade annat. Min dotter gick själv i den åldern, och det hände nog att det var utan reflex också, men hon har alltid velat att jag ska möta henne så det har jag gjort. Så halva vägen går hon själv

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Får ditt barn gå själv i mörker?