Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Får ditt barn gå själv i mörker?

Annat. Jag tycker alltid att man ska uppmuntra barn att klara sig själva, och att röra på kroppen. Ville hon gå hem själv så hade hon fått göra det, men jag hade bett henne låna en reflexväst av kompisen. Den kunde hon ju lämna tillbaka dagen efter. Grundprincipen är att det är lika långt att gå oavsett om det är mörkt eller ljust. Fixar hon det på dagen så fixar hon det på kvällen, och kl 19 är ju inte heller så sent, så då har hon inte hunnit bli gnälltrött heller. Det är upplyst, och det finns trottoarer, och jag vet att hon är trafikmedveten.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Stårschan
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-18 11:07:11 följande:
    Alltså är jag överbeskyddande som inte låtit min 6 1/2 åring gå så lång sträcka själv oavsett dag/kväll?
    Nej. Man måste ju ta hänsyn till barnets önskemål och läggning också. Man känner ju sina barn och vet om man tror att det kommer att funka eller inte.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Stårschan
    Juno skrev 2010-02-18 12:12:25 följande:
    Fast en 7-åring är inte mogen för trafik, även om h*n är medveten för sinålder. Först i 12-årsåldern kan man tala om trafikmedvetenhet.
    Visst. Det finns många 80-åringar som inte heller är trafikmedvetna, men de förbjuds inte att köra bil för det. Den som är arg och upprörd och har bråttom är inte heller direkt trafiksäker. Och det finns alltid grader av allt. Jag skulle inte släppa ut en sjuåring för att cykla på trafikerade stadsgator (det skulle jag inte vilja göra själv heller), men att promenera på trottoarer och korsa vägar på övergångsställen är en helt annan sak.
Svar på tråden Får ditt barn gå själv i mörker?