• jonnysbrud

Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?

Du befinner dig hos ett par vänner ute på "landet". Dina vänner beslutar sig för att ni tillsammans ska gå och åka pulka. Ni tycker att det är en bra idé och följer med. Era vänner för er då till en kyrkogård som har en lång backe. Det ligger en minneslund bredvid och gravar finns på båda sidorna av där ni ska åka.

Dina vänner vill åka pulka nedför backen med sina barn, är det okej för dig om ni åker där?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?
  • Stårschan

Nej, för att det är helgad mark (säger jag som är ateist!). Att åka pulka är för mig inte synonymt med att hedra de dödas minne. Men jag misstänker att jag skulle vara för feg för att säga ifrån om jag följde med vänner på pulkautflykt, hade tagit med åkdon och fika och hela kitet, och så visade det sig att den tänkta pulkabacken låg vid kyrkogården...

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Eisa

Ja kyrkan skall icke vara en allvarlig plats. ´De döda ligger inte direkt medvetna i sina gravar och ba "Grrr, varför VÖRDAR de mig inte?".

Dock finns det ju anhöriga som kanske kan ta illa upp, men förstår inte varför.

• Joico

Nej, det tycker jag inte är OK.. det ska vara lugnt och tyst på en kyrkogård. Det kan finnas folk som är där för att sörja och då passar det inte så bra med gapskratt och skrik precis bredvid.. det är lite respektlöst.

• Blomsteröga

Nej! Kyrkogården ska vara en lugn plats.

• vampyria2

Nu kan jag bara prata om hur det skulle kännas för mig {#lang_emotions_dreamer}  Min pappa dog den 1/1 och skulle jag se att barn åkte pulka i närheten av hans grav så skulle jag bli väldigt glad faktiskt, han älskade barn och hade gillat att det var så.

Men sen finns det ju folk som kanske vill ha lugn när de är där men jag röstade ja i vilket fall {#lang_emotions_dreamer}
  • Trollet Ludenben

Självklart inte. Även om det inte ligger levande i sina gravar ska man respektera att det ska vara en lugn plats och se som är vid sina näras gravar för att sörja eller vad man gör där ska få lugn och ro. Finns andra pulkabackar eller så får man väl införskaffa ett par längdskidor om det inte finns andra backar.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Eisa

Var står det att kyrkan ska vara en lugn (tråkig) plats?

• Blomsteröga
    Eisa skrev 2010-02-18 11:18:27 följande:
    Var står det att kyrkan ska vara en lugn (tråkig) plats?
    Kyrkan och kyrkogården är inte samma sak. Alla begravs på kyrkogården oavsett om man är troende eller inte. Det handlar om respekt för de sörjande. En kyrkogård är ingen lekplats. Vad är nästa steg? Kanske går barnen dit själva när de blir större och kör bilar i sanden framför gravarna?
  • Vasen

Nej. Fast jag har för mig att vi åkte pulka på kyrkogården under konfirmationsundervisningen tillsammans med prästen någon gång. Eller åkte bob och sopsäck var det nog.

• Eisa
    Blomsteröga skrev 2010-02-18 11:20:28 följande:
    Kyrkan och kyrkogården är inte samma sak. Alla begravs på kyrkogården oavsett om man är troende eller inte. Det handlar om respekt för de sörjande. En kyrkogård är ingen lekplats. Vad är nästa steg? Kanske går barnen dit själva när de blir större och kör bilar i sanden framför gravarna?
    Inte skulle jag sörja bättre bara för att det var lugnt.

Och inte skulle jag ta det personligt om människor har roligt där. Det betyder ju inte att de skiter i min anhöriga. De är en symbol för att livet går vidare trots allt.
Svar på tråden Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?