Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

Mödravård i Södertälje

Hej!
    Jag funderar på vad jag ska välja för barnmorskemottagning när jag blir gravid.
    Ni som har erfarenheter av de olika ställena i Södertälje med omnejd kanske kan berätta så man får en bild av vart man kan få en bra vård, bemötande, hjälp och stöd i sin graviditet.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Mödravård i Södertälje
  • Anonym (undrande)

Jag tänkte även om det är så att de erbjuder olika undersökningar, föräldrautbildning osv?

Bra att veta att man kan byta barnmorska om man inte är nöjd. Det är ju ganska vikitgt att man trivs med den som ska stötta en lite fram till förlossningen.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-18 13:09:33 följande:
    Jag rekommenderar varmt Oxbackskliniken -kvinnohälsan. Jag har gått där 2 ggr och det är kanon! Ligger vid sjukhuset.
    Jag känner till det. Går man till en barnmorska där? Jag har sett att de har ett gäng manliga doktorer där, de har väl inte hand om mödravården?

Får man gå i nån föräldragrupp där och hur ser det ut med UL/VUL, andra undersökningar osv?
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-18 14:58:05 följande:
    Funkar som en vanlig mödravård med kurs o så. Barnmorskorna håller till på övervåningen. UL får du remiss till Huddinge från dom. UL i v 7 görs hos deras läkare. Alla är lika bra :))
    Jag vet inte hur det funkar med en vanlig mödravård heller så berätta gärna!

Jaha är det så med UL på alla ställen? Att man får ta sig till sjukhus för att göra det?

(antar att du menar VUL i vecka 7?)
  • Anonym (undrande)

Nån mer som haft BM i Södertälje eller kanske nån som valt bort dem?

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-18 18:43:07 följande:
    Jag bla det finns säkert många, det beror ju på personkemi, så det är ju så olika hur man känner
    Ja precis, det kan ju bara en själv avgöra.

Jag vill gärna veta om de ger likvärdig vård/behandling/service. Vart finns resurserna i Södertälje? Ska man gå till Luna eller Oxbackskliniken? Vad har den ena som inte den andra har osv?
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-18 20:29:46 följande:
    Det är samma sak du får, en BM- som gör samma saker oxå. Ring o fråga :)
    Ok om du säger det så...

Men eftersom jag inte har nån bulle i ugnen så frågar jag här. Ska självklart ringa sen när det är på G. Men tills dess ville jag höra med andra som varit blivande mammor, kanske till o med förstagångsföderska och som kanske kunde dela med sig av sina erfarenheter.
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-18 20:47:13 följande:
    Så du planerar vilken mödravård du ska välja den dagen du blir gravid??
    Ja precis! Eller jag ser över det lite iaf
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2010-02-19 09:44:46 följande:
    Men det är ju inget livsviktigt val, man tar den mödravård som verkar bra och i värsta fall kan man byta :)) Lägg energi på viktigare saker istället
    Jag känner inte att jag lägger nån energi på att fråga andra... Det är ju bara kul!!!
    Joel2005 skrev 2010-02-19 09:48:10 följande:
    Jag gick till mvc i Hovsjö, dom var kanon där . Jättegulliga barnmorskor. Nu är det iofs ett bra tag sen 2005.
    Ja det kan ju hända en del på 5-6 år men det är kul att höra om alla barnmorskemottagningar i Södertäljetrakten!
    Kul att du trivdes där! Jag har inte hört om nån som varit där så du får gärna berätta mer
  • Anonym (undrande)
    livet leker skrev 2010-02-19 11:06:16 följande:
    Du ber alla berätta mera, det är sak samma vad du väljer, alla följer samma plan, regelbundna kontroller osv, skillnaden är ju att det är olika barnmorskor, detta måste du ju känna själv.!!
    Så du har testat alla? Hur vet du att de följer samma plan? Skiljer sig inte sånt mellan privat och landstinget?

Personkemin är viktigt, men är det verkligen allt som man ska bry sig om?
  • Anonym (undrande)
    Love3 skrev 2010-02-19 11:36:10 följande:
    Ja Jag minns att dom var "varma" & trevliga, skojfriska.Så jag hade oftast ett brett leende på läpparna när jag gick där ifrån
    Låter ju väldigt bra det!
    livet leker skrev 2010-02-19 12:08:22 följande:
    Jag har inte testat alla men enl min BM sa hon att alla följer samma plan.
    Okej, ja men det stämmer säkert. Kan dock finnas viss skillnader ändå.

Som någon sa ovan så kanske de utför ett tidigt VUL på Oxbackskliniken. Nån som vet om de gör det på de andra ställen?

Tack för era svar! Det är kul att höra vilka upplevelser ni har. Då får man en bild framför sig av hur det kan vara och sen får jag se om jag känner lika.
  • Anonym (undrande)
    gammelsmurfen77 skrev 2010-02-20 13:06:26 följande:
    Vi väntar vårt andra barn och har gått på Oxbackskliniken. Vi har genom gått Provrörsbehandling genom dem(5st) och har alltid fått ett bra bemötande.Läkarna är toppen och Barnmorskorna lika så.Är man orolig är det bara att ringa så får man komma på koll.Vår barnmorska (Lena) är toppen.Du kan ringa när som då är det så att hon inte kan svara ringer hon upp nästa direkt och ingen fråga är dum.Man känner sig otroligt väl omhändertagen. jag rekommenderar Oxbacken jätte mycket.
    Det låter bra det. Grattis till barn nummer två!
  • Anonym (undrande)
    Anonym (stina) skrev 2010-02-20 18:59:50 följande:
    Tänk va olika det är jag hade Lena 2 ggr innan jag ville byta, tyckte inte hon va bra alls.
    Får jag fråga varför du inte var nöjd med just henne? Personkemin eller vad berodde det på? Bytte du till annan BM eller annan klinik? Är det enkalt att byta?

Jag antar att det har mycket att göra hur man uppfattar barnmorskorna och lite också vad man har för tankar i förväg om hur det ska vara.
  • Anonym (undrande)

Skönt att det gick bra att byta!

Kul att höra att man kan bli nöjd även om man först inte är det
    Skulle va trist om det inte gick att ordna!

• Anonym (undrande)

Någon mer som har erfarenheter från tälje?

Svar på tråden Mödravård i Södertälje