• Emma w S

Sommarjobb? Hur hittar jag ett?

Frågan är väl egentligen inte hur jag hittar ett utan hur jag ska göra för att få det...
    Jag har aldrig haft ett renodlat sommarjobb tidigare och är 26 år gammal.
    Jag studerar på universitetet nu och behöver verkligen ett sommarjobb i år.
    De arbeten som ligger på AMS har jag tittat på i ett antal veckor nu och det har varit några enstaka som jag sökt.
    Men annars? Kan man bara gå in i olika butiker och lämna ett personligt brev?
    Vad ska det stå?

Eller finns det andra tips?
    För visst är det hög tid att söka nu?

• Svar på tråden Sommarjobb? Hur hittar jag ett?
  • Ungmamma83

skriv ut cv och ett personligt brev och gå och dela ut till diverse affärer. se till att rikta breven till de affärerna du vill jobba i. ring vikaripoolen i din kommun, ring äldreboende om sommarjobb.

• Emma w S

Tack, då ska jag skriva ut några olika typer av cv och sen åka ut till alla ställen jag vill jobba på i sommar.

Ska man fråga efter någon speciell innan man lämnar över pappren eller kan man lämna till vem som helst? Det bästa är väl att lämna personligen till chefen antar jag... Ska jag ha med ett foto?

• Moniqe1979

passus bara lämna till alla ställen du ÖVERHUVUDTAGET skulle kunna tänka dig jobba på inte bara de du VILL jobba på jobb är jobb

• carola1977

Min åsikt är att foto är onödigt när man ansöker om jobb, men det kanske beror på vad det är för jobb. Ja, fråga efter chef/butiksföreståndare eller annan ansvarig på de ställen du kontaktar.
    Lycka till!

• Ungmamma83
    Emma w S skrev 2010-02-18 13:58:16 följande:
    Tack, då ska jag skriva ut några olika typer av cv och sen åka ut till alla ställen jag vill jobba på i sommar. Ska man fråga efter någon speciell innan man lämnar över pappren eller kan man lämna till vem som helst? Det bästa är väl att lämna personligen till chefen antar jag... Ska jag ha med ett foto?
    fråga efter chefen eller personalchefen. be att få komma tillbaka om han/hon inte är där. är alltid lättare att lämna personligen och presentera sig samtidigt. om du träfar chefen/personalchefen är foto onödigt.
  • thweni

Fråga efter personalansvarige och se till att få prata lite med denne när du lämnar ditt cv. Och ja, foto är att rekommendera så att personen kommer ihåg dig. :)
    Lycka till!

Emma w S skrev 2010-02-18 13:58:16 följande:
    Tack, då ska jag skriva ut några olika typer av cv och sen åka ut till alla ställen jag vill jobba på i sommar. Ska man fråga efter någon speciell innan man lämnar över pappren eller kan man lämna till vem som helst? Det bästa är väl att lämna personligen till chefen antar jag... Ska jag ha med ett foto?
  • Moniqe1979

och NÄR du träffar chef/personalchef låt dem inte tro att du jobbar vart som helst bara det är ett jobb utan låt dem TRO att du jobbar med VAD som helst bara det är i just DERAS företag

• Emma w S

Många bra tips! Tack ska ni ha

Ni vet inte någon bra sida där man får tips på hur ansökan ska utformas?

• Ungmamma83
    Emma w S skrev 2010-02-18 14:38:57 följande:
    Många bra tips! Tack ska ni ha Ni vet inte någon bra sida där man får tips på hur ansökan ska utformas?
    arbetsföredlinge har bra tips om hur man ska formulera ansökannigns brev.
    sso.arbetsformedlingen.se/Go.aspx
  • Emma w S

Nu har jag skrivit ihop tre olika ansökningar där de har olika inriktning.

Mode (klädeshandel, skobutik)
    Trädgård (Blomsterhandel, Växthuscenter)
    Bageri (Konditorier och caféer)

Imorgon tänkte jag dela ut dessa. Har ingen skola imorgon så jag tänkte ta en hel eftermiddag till det. Har skrivit ner 16 ställen. Tänkte nog lämna ett litet foto ändå. Så nu ska jag välja ut ett bra...
    Hoppas det lyckas

Svar på tråden Sommarjobb? Hur hittar jag ett?