• Jen nifer

Hanhund som städigt kissar inne??

Min svärmor tog över en 6 månaders taxvalp/unghund för 2 månader sen.
    (Vi har en kullbror till den hemmaboende hos oss)

Den här nu 8 månaders taxen kissar inne, ständigt. Den är ute på täta och långa promenader och kissar även ute. Men inne kissar den, skvätter och märker revir överallt. Det har verkligen markerats från svärmor att det inte är okej men inget hjälper. Jag har även hand om denna hund någongång i veckan och även här kissar den överallt hela tiden.

Vad ska man göra för att komma tillrätta med problemet?
    Min hund visar inga sådana beteenden. Här hemma kör jag nu med en strumpa med en liten binda i, det hindrar honom dock inte från att kissa men det stannar ju i strumpan iaf. Kan kastrering hjälpa?

Har uppmanat svärmor att ta honom till vetrinär och kolla så de inte är något fel/uvi lr liknande. Men kan en kastrering ev hjälpa dessa bekymmer annars?

Mollys & Minnas mamma
  • Svar på tråden Hanhund som städigt kissar inne??
  • Birgitta2

Kastrera honom. Många hanhundar markerar precis överallt när de kommer in i könsmognaden. Och det är urjobbigt. Så för att slippa detta så beställ kastration.

• Jen nifer
    Birgitta2 skrev 2010-02-18 13:05:16 följande:
    Kastrera honom. Många hanhundar markerar precis överallt när de kommer in i könsmognaden. Och det är urjobbigt. Så för att slippa detta så beställ kastration.
    Tack!! Jag tycker man möter så mycket motstånd så fort man tar upp kastrering.
    Mollys & Minnas mamma
  • Birgitta2
    Jen nifer skrev 2010-02-18 13:35:40 följande:
    Tack!! Jag tycker man möter så mycket motstånd så fort man tar upp kastrering.
    Numera är det väldigt vanligt att kastrera. Det var det inte för 10 år sen. Det har gått fort. Och motståndet står nog männen för. De korsar benen så fort man pratar hund-/kattkastration. Det är som om deras egen manlighet står på spel.

Kastrera hunden. Och gör det nu eftersom resultaten blir bättre när de är unga än när man väntar ett par år då beteendet är befäst.
  • ALJO

Håller med. Vi kastrerade våran förra hund innan han ens hade fattat det  där med löptikar, och ångrar det inte det minsta. Dessutom verkar  det som om småhanhundar har mer tendens till att vilja markera inne än stora. Ja, det är väl det där med att dom måste hävda sig kanske Vill man testa innan kan man  ju testa kemisk kastration först, vetten ger en spruta.

• Jen nifer
    ALJO skrev 2010-02-18 14:07:37 följande:
    Håller med. Vi kastrerade våran förra hund innan han ens hade fattat det  där med löptikar, och ångrar det inte det minsta. Dessutom verkar  det som om småhanhundar har mer tendens till att vilja markera inne än stora. Ja, det är väl det där med att dom måste hävda sig kanske Vill man testa innan kan man  ju testa kemisk kastration först, vetten ger en spruta.
    ja det verkar faktist som så, har aldrig haft några större problem med stora hundar när de kommer till att markera. Ska vidarebefoga till svärmor och hoppas hon tar förnuften och ringer vetrinären direkt och bokar en tid :)

Vi ska kastrera våran hane med trots att han inte markerar, slipper han bli stressad över alla mängder med löptikar som de finns här, sen har vi två rätt jämngamla hanhundar med och vill minska risken för problem dom imellan :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Lathundarna

Har de kollat upp hunden hos veterinär för att utesluta fysisk orsak?
    Har själv haft hanhundar (av olika storlek) i 7 år och aldrig stött på problemet. Känner ingen annan heller som haft bekymret, så jag vet inte om jag instämmer med att det är "vanligt".
    Att kastrera en hund är aldrig en nackdel, men jag tvivlar på att det kommer "ta bort" själva beteendet. Kanske ska ta kontakt med beteendevetare?

• cadillacbabe

jag har en hane som är 7 år och han kan jag inte ta med till mina vänner för han märker revir innomhus. skit jobbit och så jäkla irreterande. man tillrättavisar och han vet att det inte är OK men ändå pissar han. tyvärr så är det nog nåt som man får leva med och man har ju skaffat vissa vanor, han får stanna hemma fast jag helst skulle vilja ha me han mer

• dezibel

Uteslut Uvi först, det är rätt vanligt även på hanhundar. Kastrering tycker jag är en bra ide eftersom han ändå inte ska gå i avel.
    Sen finns det ju "skvättskydd", ser fantastiskt löjligt ut men funkar tydligen mycket bra!

• tomcar1

Vår cocker-hane på 1 år har kommit in i könsmognad och har försökt pinka inne  2 gånger, som tur är har vi varit nära då, så vi har bannat honom. Vi har inte sett pölar, så vi hoppas att det var de enda gångerna, annars blir det nog kastrering här också, men vi hoppas ju slippa.
    /tomcar1

• ALJO

Fast att en hanhund har en kort period på någon månad just vid könsmognaden som han kissar inne tycker jag inte att man skall oroa sig för. Jag är helt för kastrering, men inte av den anledningen bara, en hund som håller på att bli könsmogen kan få alla möjliga ideer, hundar har ju en "trotsperiod" mental könsmognad oxå, jag har själv haft en GD som kissade inne när han blev 1 år ungefär, och då är det som om en häst pissar kan jag säga Stod gärna och blängde trotsigt på oss när han gjorde det oxå... 

Nä, snarare hiundar som helt enkelt inte kan låta bli. Dom vet att dom får skäll, och dom skäms, men dom kan inte låta bli helt enkelt!
  • Lathundarna
    ALJO skrev 2010-02-19 21:59:26 följande:
    Dom vet att dom får skäll, och dom skäms, men dom kan inte låta bli helt enkelt!
    Fast hundar skäms inte {#lang_emotions_dreamer}
  • Jen nifer

Svärmor har bestämt sig för kastrering nu, eftersom de är lika mycket kiss inne som ute och det har nu pågått i ca 3 månader och ingen bättring ses.

Sen får väl tiden visa om de bättrar på problemet lr ej, gör det inte de får hon väl gå vidare och se om någon kunnig kan avhjälpa beteendet. Men håller tummarna att detta ska underlätta problemet iaf. Han märker ju revir, ständigt och inte minst hos alla andra han hälsar på.

Mollys & Minnas mamma
  • nomina

vad jag har hört så kan kastrering hjälpa! har inte hanhundar själv, dock haft en på besök en gång o fan pess ÖVERALLT! skulle aldrig palla me de.

Efter själva kastreringen kan de väl bli lite annorlunda har ja hört, dock lugnare, men även lättare för att lägga på sig, kanske lite deppiga.. kan ju va bra att va vaksam!
    Lycka till med er vovve!

Svar på tråden Hanhund som städigt kissar inne??