• Kitty baby

Hjälp! Svamp i brösten - gör såå ont att amma...vet inte vad jag ska göra??!!

Hjälp!
    Dottern på 2 v har torsk och vi provade med alla huskurer på BVC inrådan i en veckas tid men det blev bara värre. Jag fick oxå svamp på bröstvårtorna och tror nu att detta kommit in i bröstgångarna för det gör så otroligt ont under och efter och mellan amningarna. har fått mycostatin till lillan och penslat på vårtor men det hjälper jui nte om det kommit in i brösten - märker inte heller någon förbättring för mig (dock för lillan) och inatt blev det outhärdligt så jag pallar inte att amma mer nu. Använder amningsnapp men det gör sjuuk ont ändå.

Fick inga bra råd då jag ringde amningsmottag på bb utan hon sa bara att jag skulle göra som jag själv ville om jag inte ville amma längre fast jag sa att jag ville (?)
    Ringde amningshjälpen och hon tyckte jag skulle ha fått behandling med tabletter direkt vid första besöket på bvc då jag själv är svamp benägen (har haft otrolig mycket svampinfek i underlivet genom åren) och fick dess utom antibiotika i samband med FL så svamp var ju inte direkt förvånande...

är helt desperat nu och vet inte vad jag ska ta mig till...

Någon som har några råd eller tips att ge en uppgiven, trött och superledsen mamma?

• Svar på tråden Hjälp! Svamp i brösten - gör såå ont att amma...vet inte vad jag ska göra??!!
  • sandraa21

Hade detsamma med min dotter fick ngt gult att pensal i hennes mun och på mig hjälpte inte alls, och då andvände vi detta tills hela flaskan var tom. Inget hände.
    Whischy vatten i ca 2 veckor tog bort allt på henne och mig..
    Ta varje gång whishy vatten och lufta varje gång med efter du lagt på.. Så gjorde jag .

Min dotter hade svamp i ca 1½ månad..

• Kitty baby

Mycostatinet verkar funka på lillan då all beläggning nästan är borta nu. På mig hjälper det dock inte utan det har bara blivit värre...senaste amningen var ett helvete och jag vill bara skrika rätt ut...

Hela första veckan penslade, baddade, fuktade vi med bikarbonat och vichyvatten omvartannat och kokade alla saker (gör  vi fortfarande) men det var helt verkningslöst.

Nu har tankar börjat komma tt jag måste sluta amma och det gör mig ledsen - men såhjär kan jag bara inte ha det. Allt blir ångestfyllt...kan knappt hålla i lillan för när hon korvar runt med sina små ben o fötter som tar i mina bröst så gör det hyperont...åååh blir så ledsen, kan inte sluta gråta över detta...orkar inte mer...

• MissLillan

Har hjälpt med vichy här med! Finns ofta där man köper läsk i back (jag kunde inte hitta det först) i glasflaskor.

• underverket 06

Håller med. Se till att få medicin. Det fick jag. Hade svamp när sonen var runt 8-9 mån o fick medicin som man kunde amma med, fast det stod i Fass att man inte fick. Jag ville inte sluta amma, så se till att få medicin som du kan amma med. Jag hade också jätteont när jag hade svamp o amningen var en plåga.

• NyaMy

Åh, stackars dig! Vet precis hur det känns. Hade svamp och sårinfektion och det gjorde så ont så jag höll på att dö. Jag helammade i 2v, sen mixade jag 1v, sen stod jag inte ut o slutade. Nu ångrar jag att jag inte la av tidigare. Det var ett helvete, kunde inte bära sonen eller ha tröja, så jag kunde inte ens gå ut. Att ge flaska är ett bra alternativ och har sina fördelar det med, så om du inte orkar ge upp och se det inte som ett misslyckande. Min son är nu 9 mån och superfrisk o go . Pappan har kunnat vara med mer och sonen har sovit bra eftersom han alltid äter sig mätt. Dagens ersättning är jättebra och ditt barn har fått den första viktiga mjölken.

Jag lider med dig, vet hur jobbigt det är att inte orka längre om man vill...
  • Kitty baby

Tack för alla råd o stöd!
    Ni som fått medicin (är det diflucan ni fått?) hur gjorde ni under tiden tills det började kännas bättre? Ammade ni och hyperventilerade/stod ut med smärtan? Eller pumpade ni ur och gav tillägg samtidigt?

jag vet inte hur jag ska klara de närmaste dygnen innan jag ev fått tag i någon läkare som hajar vad detta handlar om....

• NyaMy

Åk in till akuten o be dem göra en odling, det gjorde de på mig. Jag gick utan tröja o luftade alternativt hade "snäckor" om jag var tvungen att gå ut. Vet inte om du har sår också eller "bara" svamp? Om du har sår så kan det vara infektion o då behöver du antibiotika, även då måste de odla. Mina sår tog ca 1 mån att läka, därför funkade det inte att varva. Svamp kanske går över snabbare?! På mig gjorde det lika ont att pumpa eftersom såren drogs upp, så det var inget alternativ. Vad jag lärde mig är att mjölken kan sina om man har för ont, man spänner sig så det inte "rinner till", jag fick då mjölkstockning och feber. Sonen stannade upp i vikt då så det märkte vi ganska snabbt + att han var ledsen hela tiden. Hoppas verkligen att du mår bättre snart!

• Kitty baby

Puh, ringde förlossningen igen och fick en ny uppringsningstid hos amningsmott och tro det eller ej men hon förstod mig och nu ska jag få diflucan engångsdos mot svampen (det är ny ordination).

hur gjorde ni andra under tiden svampen läkte ut?? Ammade ni ändå och stod ut med helvetes smärtan?????

just nu pumpar jag ut (får dock så lite, knappa 50ml från båda brösten) och ger ersättning resten så hon blir mätt.
    gissar att jag kommer att fåproblem att få igång ordentlig mjölkproduktion ifall svampen går över och jag vill sätta igång ig en...

tacksam för tips!!!!

Svar på tråden Hjälp! Svamp i brösten - gör såå ont att amma...vet inte vad jag ska göra??!!