• MammaÄrJag

Trotsig flicka..

Hej , vill bara kolla lite om det är väldigt många som är i min situation.. och hur mycket era barn trotsar just nu och vad gör ni..

Min flicka fyller 4 i Augusti.. Och hon är extremt överaktiv. Nästan allt som jag säger åt henne gör hon tvärtom och Det kan börja på morgonen när vi ska klä på oss, först och främst vill hon inte gå upp. sen när hon ska klä sig så har jag inget att säga till om vilka kläder det ska vara. å för det mesta låter jag henne bestämma själv, men vet att det inte är en bra lösning i slut ändan. Sen frukost så brukar jag få bestämma mat men om hon äter upp den är oftast inte så säkert. Middag brukar funka bättre och äter för det mesta ordentligt likaså kvällsmat går ganska bra.. 

Men till det stora hela så Skriker hon så fort hon inte får som hon vill och blir jätte arg, och går vi i affären så ska hon bestämma saker hon vill köpa och får hon inte det så ställer hon till en jädra scen. Och jag har inte lärt henne att hon ska få som hon vill, för när hon var mindre så gjorde hon aldrig så.  Och när hon ska in i bilen ibland så spjärnar hon i mot och försöker sparka mig och skriker precis som jag gjorde henne illa det kan ta flera min att bara spänna fast henne bara för att hon gör sådant motstånd . När vi är hemma så älskar hon att stöka ner , och visst det är vanligt att barn gör det. Men hon kan komma fram till mig när jag går och städar och fråga " städar du mamma?" Ja säger jag, " Bra då ska jag stöka ner igen" och så skrattar hon retsamt och bara tittar på mig.. Och desto mer man försöker tillrättavisa henne och säga åt henne så blir hon bara mer och mer arg och börjar bråka.  Frågar man henne om hon tycker det är kul att jämt bråka och vara ovän med mamma så säger hon "jaa det är det och skrattar"   Hon vill tydligen ha bråk, det är precis som hon tycker om det på något sätt.. Säger man åt henne på skarpen så skrattar hon bara och tar hon inte ens åt sig utan bara flinar eller skrattar åt det jag säger.. Och likaså om hennes pappa ryter till på henne , inte en min gör hon.. traskar därifrån och fortsätter med sina "hyss".. Tandborstning blir till värsta fighten väldigt ofta..
    Våra djur får jämt springa när hon är efter dom.. Jag förstår bara inte varför det är så svårt att lyssna. För här hemma har vi inte en lugn stund . Vänder man ryggen till några sekunder så har hon gjort något. Jag har försökt att dämpa hennes energi genom att vara ute mycket så hon kan springa och leka så mycket hon okar.. Sitta och måla och pyssla och läsa böcker så hjärnan får stimulans och att hon känner att jag ger henne tid med. Och ändå när hon går upp mellan 7-09 på morgonen och lägger sig i alla fall inte föräns 22.00-23. på kvällen.. Hur orkar hon..
    Detta kanske är inte är rätt sida att få någon direkt hjälp men jag vill bara se om mitt barn är annorlunda med detta trotsande eller om fler har det så här hemma..

Dela gärna med er av hur ni gör osv..
    Men vill inte höra hur ouppfostrad flicka jag har osv för hon är väldigt duktig många gånger , Vill inte att folk ska tro att det är världens "odåga" jag har.  Utan det är en väldigt smart tjej och talar bättre än det flesta i hennes ålder.. så ingen tror mig när jag säger att hon är 3 1/2 utan snarare närmare 5..Hennes dåliga uppförande händer i stort sett alla gånger när vi är hemma..
  • Svar på tråden Trotsig flicka..
  • Pumbaa75

Har tyvärr inget tips men det är skönt att höra att det finns fler sådana här tjejor. Det lät som en beskrivning av min egen dotter som fller 4 i april   Väntar med spänning om nån har en universallösning på detta trotsande

• MammaÄrJag

Ja om någon hade en lösning på deras maximala trotsande hade det varit underbart.. men man får väl bara vänta ut dom och hoppas att dom lugnar sig snart.. Skönt å veta att hon inte heller är den enda överaktiva flickan här.. för har ju hört att pojkar ska vara värre, men så behöver det tydligen inte vara :()

• 66an

Jag har ingen lösning på detta, vet själv att det kan vara väldigt svårt. Men helt klart är ju att det är superviktigt att vara konsekvent. Har man sagt en sak så gäller det stenhårt! Efter två "testningar" från barnet ska man reagera med en konsekvens, och den ska vara logisk, så att den hänger ihop med det som hänt.
    En sak jag reagerade på att hon inte lägger sig förrän 22-23! Hon är 4 år, hon borde lägga sig mycket tidigare! Kanske hon sover för lite - det kan tydligen ge negativt beteende har jag förstått. HON ska ju inte bestämma när det är dags att gå ocj lägga sig, det ska NI göra!
    Lycka till!

• jozelyn

Ja men om nu ens dotter har bestämt sig för att hon SKA INTE SOVA .... då är det inte så jäka lätt att få henne att sova! Kan ju inte skjuta henne med sömnpistol direkt?

Ja, jag känner igen hela faderullan.. har en 4,2 åring o det är inte lätt asså! Jag är dessutom ensamstående så jag får ta hela smällen själv... Är så less!
    Funderar på att införa nåt slags system med "naughty spot", en plats hon får sitta still på en stund varje gång hon gjort ett hyss, o sen ge ett uppriktigt förlåt.. Det är alldeles för lite förlåt i det här huset! Det kommer krävas en enorm insats för o få systemet o fungera, men om det i framtiden gör att hon tänker efter innan hon slänger iväg alla grejer över golvet, kastar bort mina halstabletter, häller ut mjölken etc etc... så är det så värt det!

Kan iaf ge ett tips på minskat klädproblemsbråk: Ge henne 2 byxor o 2 tröjor att välja på varje morgon. (o skaffa tröga garderobsdörrar som vi har så hon inte kommer åt dom andra) Det lugnar iaf på det området!

Svar på tråden Trotsig flicka..