Hirschsprung del 13
Hej!
Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.
Hej!
Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.
Hej, har en dotter som varit förstoppad sen födseln och bajsat var 14e dag, tandkrämsliknande konsistens, trots helamning. Sa till min Bvc att det är nåt konstigt, men hon bara sa att " helammande barn inte blir förstoppade".
Nu är hon 6 månader och delammas. Hon har bajsat själv kanske 2-3ggr själv på lika många månader. Spelar Ingen roll om det är hårt eller löst- hon pressar, men får inte ut det!
Jag hjälper henne att bajsa varje dag med windi pysventil, samtidigt som jag hårt pressar upp hennes ben. Detta är ohållbart och kan skada henne!
Vi har nu fått remiss till östra för undersökning. Hon har röntgats vanligt en gång på akuten, men inget konstigt syntes. Ska man kunna se hirschsprungs där? Till saken hör att hon hade ingen avföring i tarmen då hon helammande ett par dar precis innan ( jag tänkte att hon skulle kunna bajsa om jag återgick till helamning ett tag, men det visade sig att hon var hungrig o h ingen mat fanns i magen).
Tack på förhand så länge!
Nu har jag gett henne Resulax. Fick ut hårda klumpar de första 2 ggr, 3e "tryckningen" gav grönt, illaluktande slem?! O h den fjärde, fint, gult, halvlöst bajs...
Hej allihop!
Hoppas att någon läser här fortfarande.
Jag är gravid med nr två och om några veckor ska vi på ultraljud för att kontrollera tarmarna på liten.
har någon av er gjort detta med syskon? Har de i så fall sett något alls?
Jag frågade om man kunde kolla tarmarna på ultraljudet men fick nej till svar:( Men det var i och för sig en sköterska. Min man har långsegments, och flera i familjen har H men vi fick utreda efter födseln men båda mina barn är friska:) Lycka till med ditt ultraljud!
Hannathu: Vi kollade tarmarna på UL med sonen, de såg jättfina ut och allt funkar fint =) Han fyllde 1 år för 11 dagar sen.
Skönt att höra!
Det är åtminstone tre i närmaste familjen som har hirschsprung så det känns som risken är ganska stor.
Fått tid två veckor före BF - om bebisen är kvar i magen då
Är denna tråd inte längre aktiv? Kan mån isåfall hänvisa mig vidare? Misstänker att vår dotter har hp o skulle gärna vilja ventilera lite... Tack
den är ganska vilande.
Men det verkar inte finnas någon ny
har ni fått läkartid än?
Tack för svar hannathu
. Vi ska till östra nu den 12/6 så det gick ganska fort från remisskrivning till tid ( 3 veckor).
Vad skönt att ni fått en tid för utredning. De kommer troligen att göra kontraströntgen både av tjock och tunntarmen om de inte är helt hundra på diagnosen redan innan