• Ogi

Tejpa öron??

Vår son (7 mån) sover på kudde och det gör att hans öron väldigt ofta är vikta framåt. Han har nu ganska utstående öron jämfört med hur de var när han var mindre, men jag vet inte om det har att göra med kuddliggandet eller inte. Jag får ibland höra från äldre släktingar att jag minsann borde tejpa hans öron så att de inte förblir utstående.

Vad är detta för trams? Inte funkar det väl att tejpa hans öron..? Har någon där ute tejpat sina barns öron och hur blev resultatet i så fall?
  • Svar på tråden Tejpa öron??
  • gammeltacka

Nej, nej och nej
    Skulle han få extremt utstående öron och ont av dessa kan man operera när han är större. Men tejp? Nej!
    Att släktingar inte kan lära sig att knipa igen {#lang_emotions_demon}

• tutim

Jag hade rätt så utstående öron när jag var liten och jag vet att det vid några tillfällen testades med tejp på inrådan av min mormor..
    Såklart funkar det inte. Jag opererades när jag var runt 10 år (under lokalbedövning). Funkade mycket bättre än tejp

• Ninth

Jag fick också tejp på öronen och det funkade. /Har inte behövt operera/, Ta isåfall tejp som inte gör så ont att dra bort, och när du tar bort det, använd olja.

• Millan1978

Mina grannar är läkare båda två och de säger att det är bara de första dagarna efter barnets födsel som det hjälper med att tejpa. Däremot så har deras son opererat öronen när han bara var drygt 1 år då det är bra att göra innan man börjar på dagis...då är det ingen som vet om det...barn är ju ganska elaka (säger alltid vad de tycker)

• Snabelkaka

Men hur kan det vara så? Öronen fortsätter ju växa livet ut så det borde ju funka!

• brallison

Kanske en vanlig bomullsmössa skulle funka bättre är tejp? Låter lite läskligt med tejp, tycker jag

• Jiinii

aldrig hört talas om detta.... men brallison har ovanför verkar ha ett bra mer skonsamt tips...
    eller låt barnet sova utan kudde kan han inte vända sig?? ligger han alltid på rygg?

• yes79

När dottern föddes hade hennes ena öra legat klämt i magen och det såg lite mysko ut, men läkarna sade att det inte var missbildat, där det ska gå in var det liksom var det en bubbla, så jag tänkte att hon kanske får problem att kunna ha hörlurar i öronen när hon blir äldre, men vad ska man göra, man kan inte tejpa öronen tycker jag.

Nu de senaste månderna har det rätat ut sig av sig självt när örat börjar bli hårdare, så nu ser det helt normalt ut!

• Ogi
    Jiinii skrev 2011-03-09 10:57:12 följande:
    aldrig hört talas om detta.... men brallison har ovanför verkar ha ett bra mer skonsamt tips...
    eller låt barnet sova utan kudde kan han inte vända sig?? ligger han alltid på rygg?
    Det var ett år sedan jag skrev denna tråden och då låg han ALLTID på rygg. Han lärde sig inte sitta förrän han var 9 månader och han hatade verkligen att ligga på magen.

Jag tejpade inte, för han hade så mycket hår att det kändes onödigt att plåga honom med borttagning av tejp från håret. Jag försökte istället att alltid stoppa in öronen, när han låg på kudde.

Han har fortfarande utstående öron... Men det berör mig inte så mycket. Vi får se vad han själv tycker när han blir äldre.
  • iser

Min svärmor tejpade min sambos öron när han var liten och jag funderade lite på det när min dotter var liten eftersom jag fick höra det av äldre generationer. Men herregud vad dumt. Min sambo har fortfarande lite utstående öron och jag tror inte tejpen hade någon effekt. Min dotters öron är en kopia av sin fars och de är så fina. Jag såg en äldre flicka med utstående öron  90 graders vinkel som verkligen fick mig att inse hur fint det kan vara. Om min dotter skulle lida av det när hon blir äldre så får man väl se, men jag tycker öronen ger henne karaktär.

• Wehee

Har en kompis som bor i österrike vars son föddes med utstående öron. De första 8 veckrorna fick han ha pannband på sig, för att öronen skulle vikas in. Läkarna sa att de är så mjuka och formbara i början. Så alltså inte tejp, utan pannband.

Svar på tråden Tejpa öron??