Han vägrar lämna tillbaka vårt barn!
Jag och mitt ex har ett barn tillsammans, barnet bor växelvis hos oss båda. I måndags var det egentligen menningen att jag skulle hämta vårt barn på dagis då det var min vecka. Tidigare på morgonen den dagen får jag ett sms där det står: " ****** är inte på dagis, h*n ska bo hos mig från och med nu. Du kommer få papper hem från min advokat."
Jag har flera gånger försökt ringa till mitt ex men han svarar inte, svarar inte heller på mina sms. Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra. Vi har gemensam vårdnad vilket gör att jag inte kan ringa polisen och be om hjälp ifrån dem.
Vårt barn har inte heller varit på dagis på hela veckan och han har tydligen tömt hyllan där. Jag känner mig helt förtvivlad och ledsen... Vet inte vad jag ska ta mig till.
Någon som varit i samma situation som kan ge råd och tips på vad jag kan göra och vart jag kan vända mig? SNÄLLA HJÄLP MIG!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 20:25
Tycker det är dags för en uppdatering:
Jag har fått många tips här och därför ringde jag familjerätten idag.
Fick tyvärr vänta tills kl 10:00 då familjerätten öppnade. Tyvärr satt den personen jag behövde prata med i samtal men hon skulle ringa upp mig. Vi hade ett mycket givande samtal och problemet är att jag måste gå via advokat och begära att få boendet. Detta tar tid men att han har behållt barnet gör att han ses i mycket dåliga dagar i tingsrätten tydligen. Enligt familjerätten kan detta ta upp till en månad och en månad är lång tid för mig. Polisen kan inte hjälpa mig på något sätt.
Däremot har jag ringt en advokat och har pratat med henne i telefon. Fick tid redan på tisdag. Fast i panik ringde jag även socialtjänsten men inte heller dem kan göra något då det inte är uppenbart att barnet farit illa. Snacka om att man känner sig hjälplös. Tittar in i barnets rum och tittar på sängen som är bäddad så fint, leksakerna som ligger orörda, detta känns hemskt. Varför gör han så här? Har försökt nå honom på telefon idag med men nu är telefonen inte längre på utan avstängd!
Några har frågat om han skulle kunna befinna sig utomlands men det är inte särskillt troligt då han har i princip all sin släkt här i Sverige och för att kunna åka utomlands behöver dem ha ett falsk pass för jag har barnets pass här hemma.
Känns som om jag har haft fullt upp idag, har gråtit massor i telefonen och knappt fått något i mig idag iheller. Men trots detta så har jag inte kommit ett enda steg närmare att få hem mitt barn!
Men advokaten sa till mig att jag måste försöka ta och lugna ner mig för barnets skull och att det inte hjälper att jag känner så här. Men det är så svårt, jag saknar mitt barn så otroligt mycket!
Känns som om jag kommer sitta många nätter till utan mitt barn och hur ska dem kunna nå fram till honom och hitta var han befinner sig? Känns så hopplöst!
Det som gör min ledsen är att några har påstått i tråden att jag hittar på detta och att jag är den dålig förälder som inte reagerat direkt. Jag reagerade direkt men kanske inte på det sättet som ni tycker att jag skulle göra. Som jag skrivit tidigare så har vi gemensam vårdnad och jag antog därför att jag inte kunde ringa polisen vilket visade sig stämma då jag faktiskt ringde polisen idag!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 10:50
Vi fick en tid till tingsrätten väldigt snabbt, vi skulle varit där igår. Jag tog ledigt för detta. Men pappan kom aldrig ditt.
Mitt ombud och jag yrkar på ensamvårdnad och i andra hand boendet. Men vi har fått en ny tid redan den 24/3 tror jag det var. Det var iallafall i nästa vecka. Hans ombud visste inte iheller vart han var någonstans och varför han inte infann sig i rätten. Detta börjar kännas väldigt jobbigt nu... Sover dåligt om nätterna men jag försöker att leva vidare iallafall.
Förhoppningsvis så får jag ensamvårdnad i nästa vecka iallafall! Men om det gör så att mitt barn kommer hem igen det vet jag inte...