Inlägg från: Alcarinque |Visa alla inlägg
  • Alcarinque

Ni som byggt/bygger hus...

Tja, för det första att det alltid blir mycket dyrare än man tror

Sen är det bra att åka runt och kika på olika hus för att få olika idéer. Det är jättesvårt att på så kort tid bestämma precis allt. Man blir galen. Vi byggde vårt hus 06 och vi har hunnit ändra en massa saker och tänkt många gånger "Varför gjorde vi så här?!"

SKa ni bygga det själva? Då tar det såååå mycket tid från familj och förhållande att man många gånger undrar om det är värt det Så det får man vara beredd på *s*

Hmm... vad mer tro? Tänka långsiktigt om man har för avsikt att bo länge i huset. Vad funkar nu och vad funkar om 10 år?

Lycka till

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Alcarinque

Ok, ja då hinner ni ju ses under byggtiden i alla fall, haha Ja dyrare blir det ju alltid. Hur mycket är svårt att säga för det varierar ju men man får ju något sorts standardpris och sen tillkommer ju allt utöver det, tillval osv.

Vi har 1½ plans hus med förhöjt väggliv och det är nog mitt bästa tips om det är ett 1½ plans hus ni vill ha. Då blir övervångingen mycket större. Sen har vi tre sovrum uppe (och ett nere som är kontorsrum) och ett gigantiskt vardagsrum som bara är. Det känns onödigt. Fast tanken är väl att det ska användas av barnen så smånigom på ett annat sätt. Så som det är nu sover vi bara på övervåningen. Detta innebär ju att allting hamnar på nedervåningen, leksaker högt och lågt Alternativet ät ju en 1plans villa och det känns praktiskt när man har små barn.

Sen är vi ju alla olika med hur vi vill ha det men vi hade gjort en öppnare planlösning om vi hade byggt nu. Öppet till tak osv men det där är ju en smaksak. Sen hade vi nog byggt en större tvättstuga tror jag för där är det för trångt för att hänga tvätt så den får man bära runt med

Två badrum är konon! Och centraldammsugare, haha

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Alcarinque
    Thalis skrev 2010-02-22 12:31:06 följande:
    Hej!Vi har nyligen byggt hus och jag vill bara be er alla att kolla upp entreprenören(byggaren) så att h@n har all behörigheter som krävs.Vi beställde ett nyckelfärdigt hus, vi kollade upp så att byggaren hade f-skattesedel och gick på återförsäljarens rekommendationer.Entreprenören sa också att han tog in andra firmor för att göra de arbeten som han inte kunde göra själv osv. Allt han sa var lögn,all arbete gjordes av honom trots att han inte hade de behörigheter som krävdes och nu står vi här med en läckande vägg i det stora badrummet, en massa fel som doldes väl vid slutbesiktningen och en byggare som inte vill erkänna att han gjort fel och rätta till dessa .
    Mmm, viktig poäng!
    Min sambo jobbar i bland med att bygga villor åt olika företag. Vissa säljare är inte från denna värld vilket tyvärr resulterar i många tråkigheter
    ♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • Alcarinque

Ja tyvärr är det ju inte så att ju större företagen är desto mindre problem är det alla gånger. De två som jag känner till som har tabbat sig rejält är inte heller Eksjöhus men likväl två andra stora. Ställ gärna en extra fråga om sånt här TS, det är bara bra.

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...