Inlägg från: Thalis |Visa alla inlägg
  • Thalis

Ni som byggt/bygger hus...

Hej!
    Vi har nyligen byggt hus och jag vill bara be er alla att kolla upp entreprenören(byggaren) så att h@n har all behörigheter som krävs.
    Vi beställde ett nyckelfärdigt hus, vi kollade upp så att byggaren hade f-skattesedel och gick på återförsäljarens rekommendationer.
    Entreprenören sa också att han tog in andra firmor för att göra de arbeten som han inte kunde göra själv osv. Allt han sa var lögn,all arbete gjordes av honom trots att han inte hade de behörigheter som krävdes och nu står vi här med en läckande vägg i det stora badrummet, en massa fel som doldes väl vid slutbesiktningen och en byggare som inte vill erkänna att han gjort fel och rätta till dessa .

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Alcarinque skrev 2010-02-22 12:38:55 följande:
    Mmm, viktig poäng! Min sambo jobbar i bland med att bygga villor åt olika företag. Vissa säljare är inte från denna värld vilket tyvärr resulterar i många tråkigheter
    Ja, det har varit så tråkigt att flytta in i sitt drömhus och det visar sig att den är närmare ett mardrömshus.
    All elarbete gjordes av byggaren,som inte är behörig att göra detta och till oss sa han att han använde en elfirma,men nu har sanningen kommit fram då det gjordes en elbesiktning och det hittades många säkerhetsfel.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    Sommarnatt2010 skrev 2010-02-22 14:20:45 följande:
    Vi har fått ett pris där grunden ingår...På det pris vi har fått är allt med räknat och då är det ca 2,3. Anslutningsavgifter ligger på ca 14' styckt tror jag....Men gå in och prata med någon, då får man specifikt vad varje sak kostar. Men det står väl Eksjöhus för om vi köper ett nyckelfärdigt hus är det väl deras sak att allt blir rätt, eller??? Det kan ju inte vi behöva hålla koll på...nu blir jag orolig...
    Det trodde vi också,men icke vi har fått kämpa hårt för att få rätt och nu verkar det kanske lösa sig.
    De flesta företag som kör med nyckelfärdiga hus levererar bara hussatsen och deras återförsäljare tar hand om entreprenörsbiten.
    Så hade vi och jag har läst på en husbyggarsida att detta är vanligt.
  • Thalis
    Sommarnatt2010 skrev 2010-02-22 14:44:42 följande:
    Oki...men så har nog inte eksjöhus...eller då fattade jag vår försäljare fel...Han verkar väldigt bra så jag hoppas att det inte är så...Får kanske ställa en extra fråga om detta, vore ju madrömmen :S
    Nä,det är inte Eksjöhus men en av de större husföretagen.
    Jag vet inte hur det är för er,jag vill bara göra er som tänker bygga nytt medvetna om vad som kan hända.
  • Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 18:12:31 följande:
    Vi bestämde oss för att bygga hus i februari -09, i oktober -09 stod det klart o vi har inte lyft ett finger. Underbart!!Vi valde ett Hjältevadshus, men inte ur standardkatalogen utan ett som heter Eken. Det ingår i det "röda paketet" och innebär att man inte har lika många dörrknoppar, köksluckor, golv o innerdörrar att välja mellan. Dock finns det absolut tillräckligt att välja på ändå =) Vi har en 1,5 plans villa med oinredd ovanvåning. På bottenplan som är inredd har vi stort vardagsrum, stort kök sammanhängande med stor matsal. Tvättstuga med egen ingång och stor plats till tvättmaskin torktumlare osv. Ett mycket stort sovrum till oss och ett litet sovrum till babyn som är på väg. Stor hall och lagom stort badrum.  Allt på 125 kvadrat. Vi vill också skaffa fler barn och kommer att göra vid ovanvåningen då. Sammanlagt blir det då 195 kvadrat. Toppen!!Priset beror ju alltid på tomten och så, men för detta huset inklusive alla kostnader för grunden blev det 1 800 000kr. Så får ni bara lägga till tomten. Kan också säga att vi i detta priset valt till kakel och klinker i badrum, samt golvvärme i badrummet. Driften ligger på 12000kr/år inkl. uppvärmning och el. Men vi kommer aldrig komma upp i det även om det varit så kallt. Mycket tätt och varmt hus. Om ni kontaktar Hjältevadshus och de gör en kalkyl till er så kan ni räkna med den i slutänden. Vårt blev t.om. 20 000kr billigare än kalkylen, så glädjekalkyler finns visst! :) Fråga på, jag har allt färskt i minnet om du vill ha några tips =)
    Holy crap,det var ett bra pris!
  • Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 19:46:06 följande:
    Ja det finns inget att klaga på där! =) Kolla gärna Hjältevads hemsida och sök på Eken 38. Samma utformning utanpå som Staffansgården. Allt kommer målat, tapetserat, kaklat o klart. Vi flyttade in 2 veckor efter att leveransen kom =)
    Blir avis!!
    Vi har betalat ganska mycket för vårt hus och den är väl fint men många saker är så dåligt gjorda att jag vill nästan gråta varje gång jag ser dom.
  • Thalis
    Emelie80 skrev 2010-02-24 21:31:25 följande:
    Nej vad tråkigt! Vad har ni byggt för hus? Nu har vi inte bott här så sjukt länge, men allt är topp hittils. Allt känns också väldigt rustikt. Rejäla fina lister, inget rickigt och halvdant. Det är en viktig känsla att det känns att det är välbyggt.Nästan det viktigaste när man bygger hus, tycker jag i alla fall.
    Är glad för ert skull!
    Vi byggde Uppland 158 från Borohus.
    Lägger in lite bilder senare.
  • Thalis

Så här ser vårt hus ut:

DSC00532.JPG

DSC00536.JPG

• Thalis
    gulloliver skrev 2010-02-27 14:38:28 följande:
    vi bygger med vama villan  priset för byggsatsen är 1,25 stomrest. Sen har ska vi välja kök vitvaror kakel klinker toa och badkar och dusch och golv o garderober, sen ingår resten i huset. vi räknar kök och vitvaror 100, väljer ikea sen kakel klinker inredning badrum 2 st ca 150, och garderober 50 färg o tapet 50 kostnader för grund 330, trädgård 80, bygglovsansökningar o hela pappersbiten som ligger på ca 100-150, det är mycket pengar men som man inte slipper ifrån. Värmekälla, luft/vatten ca 80.Putsa huset 60Vår tomt kostade ca 250 Vi har en budget på 2,6 som vi ska försöka oss hålla oss inom hoppas vi klara det men det tror jag. Vad hamnar ni andra i för budget och kostander, roligt att jämföra o se var man kanske kan spara in. ???Vad är ni inte nöjda med med borohus?Intresant o höra och vad man kanske ska vara vaksam över.!
    Det vi inte är nöjda med Borohus,är den byggaren som återförsäljaren rekommenderade!
    Borohus centralt har varit toppen och vi är jättenöjda med deras jobb.
    Men vi är mindre nöjda med återförsäljaren och byggaren.
Svar på tråden Ni som byggt/bygger hus...