• FCBJ

pusselmatta inte för barn under 3 år?

Har ni köpt en sk pusselmatta till era bebisar?

Jag var och köpte en igår. Tänkte att det är en mjuk matta som är lätt att torka av. Såg när jag kom hem att den inte ska användas till barn under 3 år. "choking hazard-small parts" står det. Förstår inte vad för smådelear det kan vara som inte är lämpliga. Bör jag lämna tillbaka den?

• Svar på tråden pusselmatta inte för barn under 3 år?
  • LsH

Är den gjord av sådan där mjukt skumgummiliknande material? (vet ej vad det heter, som skumgummi fast hårdare och finns i olika färger). Om en pusselmatta är de jag tänker på så är den gjort i sådan material och det är de ju väldigt lätt att ta en tugga av och sätta i halsen. Små barn under 3 äter ju på allt, min son hade nog lyckas äta upp hela mattan

• Buggster

köpte en sån till min dotter i ettårspresent. Hon älskar den och på den stod det från 1 år...Visst att dom kan bita i den men tror dom får jobba väääldigt mycket för att få i sig bitar, det är så hård skumgummi

• LsH

Testa att ge mattan till barnet, hon/han kanske inte alls tuggar på den, så är det väl fritt fram att använda den. Alla barn är ju olika, tror dock inte att det hade varit någon hitt här hemma, sonen lyckas bita lös de mesta hur hårt de än sitter

• tula

Min son har en sån, han blir två år i maj. Han älskar att leka med den men han biter inte på den... Det är nog hans absoluta favorit leksak förutom en brandbil som han åker runt på...

• mormia

Det finns små bidar i mattorna med djur t.ex. ögon.  Det går att ta bort dem och bara använda de stora bitarna.

• Buggster

men så små är inte dom bitarna, min tjej får inte in en sån i munnen och hon är 1

• FCBJ

Jag valde att lämna tillbaka mattan. Hon biter på allt så jag vill ju inte att hon ska råka illa ut.

• Maria222

Jag tycker att det står från 3 år på det mesta. Min son har haft massor med saker som är från 3 år. Man får använda sitt egna sunda förnuft och man känner ju sin unge liksom.

Mamma till Kevin född 0706. BF 2010-08-05
  • Buggster
    Maria222 skrev 2010-02-19 14:15:05 följande:
    Jag tycker att det står från 3 år på det mesta. Min son har haft massor med saker som är från 3 år. Man får använda sitt egna sunda förnuft och man känner ju sin unge liksom.
    samma här, duplo står som 3 år, tågbana likaså, min tjej älskar alla dom grejorna och leker jättebra med dem!
  • mormia

Jag köpte en bitring en gång och det stod att den inte bör ges till barn under 3år???

• cosinus

Sån har vi, har varit toppen när barnen var små men jag vet att vi plockat bort de minsta bitarna (ringen i O, mittdelen i A, innerbitarna i 8 o sv)

Barnen har aldrig tuggat på den, mina föräldrar katt går däremot inte ha i närheten. Han får fnatt och slaktar bitar på löpande band.

• Annelie 76

Jag köpte en spade i våras och på den satt en lapp "choking hazard, small parts"! Tror att de ibland är lite överförsiktiga, förmodligen för att försöka friskriva sig från ansvar.

Svar på tråden pusselmatta inte för barn under 3 år?