Apotekets "Komma-hem-paket"
Någon som köpt och provat "Komma-hem-paketet" (www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx) från apoteket?
Är det för mycket / för lite? Onödigt? Värt att köpa kanske?
Någon som köpt och provat "Komma-hem-paketet" (www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx) från apoteket?
Är det för mycket / för lite? Onödigt? Värt att köpa kanske?
Njae...jag tycker nog att vissa av sakerna inte är nödvändiga.
Själv använde jag aldrig sax
Schampoo är inte nödvändigt på länge
Samma gäller mousse washen...vi tvålade aldrig in honom utan det räckte med vattnet och babyoljan
Bröstvårtskräm tyckte jag fungerade sämre än att smörja in vårtorna med lite bröstmjölk. (min står i princip helt oanvänd)
Borago-krämen har jag inte testat men någon form av kräm för blöjexem är bra.
Tror nog att du kan köpa artiklarna löst....hur mycket rabbaterat är paketet jämfört med att köpa allt löst?
Ja, man sparar ju bara 25kr om man köper det var för sig. Så det är tygkassen man får gratis i stort sett. Känns ju ganska onödigt då kanske... Om man nu ändå inte kommer använda allt.
Något annat du rekommenderar som kan vara bra att ha hemma direkt?
Jag tänker då inte köpa det. Man sprarar 25 kr om man jämför med att köpa lösa produkter.
men påsen kostar nog 25..
Du behöver inte shampoo och duschtvål, räcker med babyolja. Boragosalva är ju nåt som långt ifrån alla behöver.Bröstvårtekräm kanske du inte behöver alls.. Så köpt det sen om du behöver.
Köp nu:
Nagelsax
tvättlappar (vi tycker skumtvättlappar är mycket bättre än såna i papper, mycket mer skonsamma)
Badolja
Bindor (stora!)
Amningskupor
Och allt detta behöver du inte ens köpa på apoteket..
Apoteket Barnsax - Ok, men jag gillar nagelknipsare bättre.
Apoteket Tvättlapp - Också ok.
ACO BABY Bath Oil - Totalt onödigt! babyolja innehåller mineralolja som täpper till porerna. Kör med vanlig raps-, oliv- eller liknande NATURLIG kallpressad olja i stället.
ACO BABY Mousse Shampoo - Totalt onödigt! Bebisen behöver inte schamponeras alls. År håret lortigt så gör rent med oljan.
ACO BABY Mousse Wash - Totalt onödigt. Oljan räcker för att hålla kroppen ren.
Borago by CCS - Värdelös! Får bebisen mjölkskorv så införskaffa gurkörtsolja i stället. Naturligt. Vet massvis med barn som fått eksem av denna salva.
Natusan Baby - Nja, tveksam. Visst kan det vara bra att ha ibland, men en tvättlapp fuktad i olja och vatten funkar också, och är snällare mot rumpan.
Apoliva Binda - Smaksak, jag tycker de är värdelösa.
Bröstvårtskräm - Mjölken funkar bättre.
Natusan Baby Amningskupor - Finns bättre, men funkar.
Tygkasse Apoteket.se - Kan ju ta vilken tygkasse som helst.
Sammanfattat så skulle ja inte köpa paketet, då det innehåller alldelens för mycket i mitt tycke värdelösa saker.
Jag hade användning för:
*Tvättlappar- Ikeas 10pack i tyg är fantastiska. Vi använder dem till det mesta (inkl bebistvätt i badet)
*Vanliga torra papperstvättlappar. Jag föredrar den billiga varianten utan mönster och hårda kanter. T ex euro shopper. De är följsamma och mjuka även torra vilket gör att man kan börja torka bajs med torr tvättlapp utan att 'skava' mot bebisrumpan.
*barnolja. Både i badvattnet och för att ev gnida in på torr bebishud.
*inotyol. en helt magisk salva mot röda bebisrumpor.
*Alvedonsuppar
*ändtarmstermometer. Enligt apoteket den säkraste mätmetoden.
*Vanlig sophink med lock. Specialblöjtunnan var bökig att använda och dyr i drift. Vi använde den i ett par veckor innan jag sålde den.
Jag köpte en bröstmjölkspump innan förlossning för att känna mig trygg. nu visade det sig att jag behövde den men den var absolut inte nödvändig att inhandla innan. Vänta och se om din mjölk kommer igång. Annars kommer du ha all tid i världen att gå till apotektet och handla den. de kostar ändå ett par kronor..
Jag slogs av hur LITE av allt jag handlade och fick som jag faktiskt behövde! Och i min köpiver innan förlossningen glömde jag bort att man har hur mycket tid som helst efter förlossningen som behöver fyllas. Och går på endlösa antal promenader som behöver fyllas med syfte. Jag hade kunnat spara massor av pengar om jag bara väntade med alla inköp!
jag skulle köpa de för att slippa tänka igenom vad jag behöver när jag är så nära förlossningen..
Skulle inte köpt, det enda ja kan komma på att jag hade bevhövt ur den listan var bindor, amningskupor och bröstkrämen.
De andra saker köper man med största sannolikhet billigare på ica eller coop.