• Svar på tråden Apotekets "Komma-hem-paket"
  • flaxa
    YayasMami skrev 2010-02-19 11:16:28 följande:
    Är det bara jag eller ska man verkligen använda nagelklippare på bebisar? Jag fick höra att man skulle riva av de eller fila ner naglarna...?
    Min erfarenhet är att det är närapå omöjligt att klippa bebisnaglar de första månaderna. De är så mjuka att det är lättare att riva eller bita av en kant med täderna och dra sen.
  • Juniphé

    Vi köpte INGET innan bebisen var född utöver blöjor och några klädesplagg. Detta för att känna av vad vi faktiskt behövde. Det vi sedan köpte och har haft användning av är följande:

    - Våtservetter från Willys (13:-/pkt jämfört med Natusan för 29:-/pkt)
    - Blöjor (Vi skiftar märke beroende på erbjudanden, det skiljer små detaljer bara)
    - Babyschampoo ACO
    - Badolja ACO (Funkar även att använda som hudkräm om barnet får torra fläckar)
    - Barnsax och nagelfil (Bebisar har tokvassa naglar som växer som ogräs! Det är svårt att riva utan att riva bort för mkt... tycker jag)
    - Babyborste (Vår son föddes med långt tjockt hår och dessutom har han skorv som man borstar bort)
    - Bepanthen salva (SUVERÄN! Vi har den på såriga bröstvårtor, munsår, eksem, röd stjärt, svampinfektioner i hudveck etc. Bästa salvan jag provat! Läker blessyren på några timmar oftast)
    - Tops (För snorig näsa, och vaxiga öron)
    - Tvättlappar i frotté från IKEA (Toppen att blöta och använda till den dagliga tvagningen)

    Jaa, thats it!

  • Juniphé

    OK inte riktigt... glömde ju amningskupor i tyg. Tvättbara, muka och fastnar inte på såriga bröstvårtor.

  • EmmaOh
    YayasMami skrev 2010-02-19 11:16:28 följande:
    Är det bara jag eller ska man verkligen använda nagelklippare på bebisar? Jag fick höra att man skulle riva av de eller fila ner naglarna...?
    Frågade på bvc idag för vi lyckas inte riva av dem. Hon är två veckor och naglarna är stenhårda.
    Sköterskan sa att vi skulle klippa med en rund nagelsax - inte fila.
  • mariamitsu

    Samma här, vi köpte några få grejer för att sedan "känna efter" vad som behövdes. Mitt bästa tips är apotekets inotyolsalva. Det är ullfett i den, så den luktar faktiskt lite illa, men är så bra mot irriterad hud och blöjeksem!
    Ammningskupor går ju en hel del i början också...

  • IdaVasterflo
    mariamitsu skrev 2010-02-19 21:48:21 följande:
    Samma här, vi köpte några få grejer för att sedan "känna efter" vad som behövdes. Mitt bästa tips är apotekets inotyolsalva. Det är ullfett i den, så den luktar faktiskt lite illa, men är så bra mot irriterad hud och blöjeksem! Ammningskupor går ju en hel del i början också...
    Och jag som tycker den luktar gott av lavendeloljan! =)
  • IdaVasterflo
    Fr1dlyst skrev 2010-02-19 09:38:44 följande:
    Du behöver inte shampoo och duschtvål, räcker med babyolja. Boragosalva är ju nåt som långt ifrån alla behöver.Bröstvårtekräm kanske du inte behöver alls.. Så köpt det sen om du behöver. Köp nu: Nagelsax tvättlappar (vi tycker skumtvättlappar är mycket bättre än såna i papper, mycket mer skonsamma) Badolja Bindor (stora!) Amningskupor Och allt detta behöver du inte ens köpa på apoteket..
    Låter som en bra lista! Ungefär vad jag tänkt att köpa hem också. 
    Som badolja funkar det superbra med ett par droppar vanlig oliv eller rapsolja i vattnet.
    Jag gjorde ett klipp här om dagen när jag inhandlade lite sådana saker. Jag var på ett apotek som bytt från Apoteket till kronans droghandel där de sålde ut alla apoliva och apoteket produkter för halva priset. Det vart billiga bindor och så lite reseförpackningar med duschkräm, schampoo och dylikt till BB väskan! Tror jag betalade 30:- för samma bindförpackning som den i "komma-hem-paketet".
  • Lussekatten87

    Det enda jag tycker verkar vara värt att ha i det där paketet är:

    Nagelsaxen- vår tös klöste upp hela ansiktet med sina naglar på BB.

    Natusans amningskupor- de är i mitt tycke de bästa på marknaden!

    Tvättlapparna- bra istället för våtservetter,då bebisens hud är så otroligt känslig.
    (Natusans våtservetter är en av de mest kemikaliefyllda som finns att köpa...enligt testfakta.se´s stora test.)

    Bindorna-behöver man garanterat!

    Allt annat är skräp enligt mig. Varför använda baby mousse och allt möjligt som bara torkar ut..?

    Sen kan jag tipsa om en jättebra salva om bebisen får röd rumpa :Inotyol.


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • TvåTrollsMamma

    Här köpte vi som vi använde:


    Nagelset från någon babybutik med sax,fil och klippare de 2 sista användes Tvättlappar i skum och papper från coop Termometer (stjärt) Bepanthen fungerar till bröstvårtor, torra fläckar och röda stjärtar Babytops från coop Ikeas tvättlappar perfekt till kräk och lite som skydd vid amningen så han slapp bli så våt av bröstmjölk. Babyborste if bebisen har hår. Amningskupor
    Detta skippade vi:
    Våta tvättservetter massa onödiga kemikalier i. Babyolja, på bb sa de att man förstör kroppens naturliga fett försvar. Har iaf aldrig användt och våran son är inte ett dugg torr. Schampoo, använde vi inte heller.
  • Mandragora

    Jag skulle aldrig köpa det. Jag är gravid med mitt första barn med BF om 4 dagar.

    Jag ser ingen anledning att köpa en speciell nagelsax för bäbisen. Tvättlappar av papper är ingenting som vi vill använda - vi har massor med tvättlappar av bomull. Vi skulle aldrig använda babyolja, schampo eller babytvål till bäbisen (vi använder varken schampo eller tvål och vi tvättar oss med oljor). Innehållet är alltså helt onödigt bortsett från amningsinläggen och bindorna men det kan man ju handla var som helst.


    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian
  • Minifer

    inflikar lite snabbt: vår son är 5 månader nu, och när jag och maken såg kommahempaketet några månader efterförlossningen slog vi oss båda för pannan och såde -men åååååååh varför hade de inte det innan!!! Vi har nog använt ALLT! Om vi tänker på samma paket vill säga. att klippa små bebisfingrar med sax skulle jag INTE rekommendera, de rör ju på sig! Vui har en knipsare i miniaty, men den kan man inte klippa fel. Riva går bra första veckorna, men inte senare. Jag skulle bytt saxenmot knopsare samt skippar schampoo och mousse, det är helt onödigt. Men resten är bra =)

  • Kajak

    Jag håller med många.. Många på "Komma-hem-paket" är bra men mousse??

    Ähh jag har inte läst på vad den är...

    nagelsax är bra, använda den till fötterna istället för händerna.
    Det är lika bra tycker jag.
    Sen kan du ju använda den till barnet sen när den blir större, runt 1 år.
    Vi har precis börja klippa naglarna på 1 åringen.

    1åringens syskonen klippte vi från dom var runt 1 år då naglarna börjar bli hårda...

  • Februarii

    Tycker det var väldigt få bra grejer där i, jag hade inte slagit till :)

    Barnsax har vi aldrig använt, jag har bitit av barnens naglar för att senare använda nagelklippare.

    Tvättlappar är bra! Eller i alla fall bättre än våtservetter. Vi använder bara vatten och ibland tvättlappar för att få ren barnen bajsiga rumpor. Men coops x-tra är billigare och mjuka.

    Badolja har jag inte använt till någon av barnen, jag tror huden blir torr av det i längden.

    Mousse-schampo har jag testat, ger barnets hår en mild doft av kräks ;) Kan inte rekommendera.

    Borago tycker jag definitivt man kan vänta och se med, mina barn har inte behövt något alls mot skorv.

    Våtservetter kommer väldigt sällan i närheten av mina små babyrumpor, de luktar stink och starkt. Våtservetterna alltså.

    Bröstvårtskräm är det ju inte heller säkert att man behöver.

    Natusans amningskupor är dåliga, fastnar i bröstvårtan (inte trevligt att skala loss amningskupor från såriga bröstvårtor, been there, done that ;) Thermobaby har mycket bättre, finns på Babyproffsen t.ex. Annars tyg som någon innan skrev.

    Detta är dock bara vad jag tycker.

Svar på tråden Apotekets "Komma-hem-paket"