• Malawi

Hur nollar man sin SGI?

Hej hej!

Chatten på FK var stängd pga tekniska problem så jag slänger iväg frågorna här istället, här finns ju många experter!

Hur nollar man sin SGI egentligen? Efter barnet fyllt 1 år måste man ju ha full sysselsättning eller ta ut 5 FP dagar per vecka har jag lärt mig.

Om jag jobbar 75% och inte tar FP, då borde väl min SGI sänkas till att baseras på min 75% inkomst?

Men om jag under 1-2 veckor inte jobbar och inte tar ut FP, vad händer då? Jobbar eller har semester övriga veckor.

• Svar på tråden Hur nollar man sin SGI?
  • MiloLK

går det bara 1 minsta ynka dag så försvinner din SGI.

• MiloLK

alltså som du inte jobbar/pluggar eller är inskriven hos ams. ngt av de måste man göra alltså för att inte förlora sin SGI

• Malawi

Fast man kan ju jobba heltid med oregelbundna tider? Inom vården behöver man ju inte jobba mån-fre för att ha full sysselsättning väl? Hur går det ihop? *förvirrad*

• Billabong
    Malawi skrev 2010-02-19 11:24:21 följande:
    Fast man kan ju jobba heltid med oregelbundna tider? Inom vården behöver man ju inte jobba mån-fre för att ha full sysselsättning väl? Hur går det ihop? *förvirrad*
    JObbar man HELTID så händer inget med ens SGI.
    Men om man INTE har full sysselsättning genom antingen heltidsjobb, tar ut FP 5 dagar/vecka eller kombinerar deltidarbete med FP till motsvarande heltid så sänks ens SGI eller rent av nollas.
    Den nollas t.ex. av att du är helt f-ledig i en vecka eller två och tar ut mindre än 5 dagar/vecka.
    Jobbar du deltid UTAN att fylla upp till heltid med FP så sänks SGIn till motsvarande sysselsättningsgrad som du arbetar.
  • Anne69

Grundregeln är att din sgi motsvarar din inkomst. Om du jobbar 75% så får du en sgi som motsvarar den inkomsten, den nollas alltså inte. Sen kan man behålla en tidigare sgi, om man gått ner på deltid tex, genom att fylla ut sina 75% med 25% föräldrapenning. I så fall får man en högre ersättning vid tex egen sjukdom än vad ens inkomst egentligen indikerar.

Att ha semester likställs med att arbeta så det sänker inte din sgi. Inte heller om du till exempel är helt föräldraledig med föräldrapenning. Men om du däremot är tjänstledig helt utan lön dessa veckor så kan din sgi komma att sänkas. Men OM du har för avsikt att direkt efter dessa veckor arbeta igen (vilket ju torde vara det vanligaste) så är din SGI uppe på ursprungsnivån igen. Dessutom finns ett halvsuspekt efterskydd....det talar om att du kan vara ledig utan ersättning i upp till 3 månader utan att sänka din sgi. Så - det är nog rätt svårt att nolla sin sgi och om man gör det spelar det inte så stor roll om man tänkt jobba igen.

• Gyllan
    MiloLK skrev 2010-02-19 11:10:01 följande:
    alltså som du inte jobbar/pluggar eller är inskriven hos ams. ngt av de måste man göra alltså för att inte förlora sin SGI
    Det räcker inte med att bara plugga heller. Man måste ta ut CSN också.
  • MiloLK

jo det glömde jag tillägga:P

• sevgilim

Om man har blivit nollad, måste man ju senare i livet kunna jobba upp sin SGI? man är väl inte nollad livet ut

Hur funkar det?

• pigglet

Jo, visst kan du det. Du ska ha för avsikt att jobba i minst 6 månader då. Vill du ha tillbaks fp på heltid alla dagar så gäller det att du ska jobba 8 månader. Precis som när du började jobba in din sgi.

• Naimstrut

Har själv inte SGI men har förstått av vänner som faktiskt lyckats förlora den att det är enklare än man tror! Det är viktigt att "semester" alltså är dagar med semesterersättning, inte dagar du bara tar ledigt tex mellan två anställningar eller efter examen från en utbildning o innan anställning. De dagarna där emellan måste man va inskriven på arbetsförmedling.
    Inom tex vården kan man ju jobba heltid men oregelbundet så att man ibland jobbar 6 dagar en vecka o 3 dagar nån annan osv. Om det står heltid på anställningsbeviset är det dock inga problem.

• Anne69
    sevgilim skrev 2010-08-21 22:24:33 följande:

Om man har blivit nollad, måste man ju senare i livet kunna jobba upp sin SGI? man är väl inte nollad livet ut

Hur funkar det?

Om du har ett stadigvarande arbete får du en SGI baserad på din lön redan från första dagen.
Svar på tråden Hur nollar man sin SGI?