Inlägg från: Mandi74 |Visa alla inlägg
  • Mandi74

Jo, jag är en manshatare.

Barn är individer, de har en egen personlighet och bör betraktas som männiksor. barn bör få styra sina val själva, vad de vill ha för kläder och vad de vill leka med. Anser att det är lika fel att tvinga dom in i en könsroll som att tvinga dom ur den, låt dom hitta sig själva istället på sitt sätt.

Ang att hata män, jag har oxå blivit utsatt på en massa olika sätt, men skulle aldrig få för mig att generallisera och dömma alla efter någras handlingar.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:09:00 följande:
    asså.. min dotter är två bast. hur ska jag få henne att välja kläder tänkte du?
    Hmm.. min son har vandrat runt i affärerna och kollat kläder sen han började gå, en bestämd vilja har han alltid haft oxå. Hittar han nått som han tycker är fint så vill han ha det.

Släpp ner henne och låt henne gå runt och välja själv, inte ett dugg svårt.
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:23:33 följande:
    jo hon brukar få gå runt och peta när vi är i affärer. hon väljer oftast ut vuxentrosor och hattar. Alt. sånt som ser roligt ut typ morgonrock eller vuxensandaler. när hon var ett så valde hon ut det hon nådde. i hastig takt. nej, jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
    Egen smak? Måste hon ha smak för att få välja kläder själv eller vad menar du?
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 17:05:23 följande:
    ja jag tycker det. innan är det ingen poäng för henne att välja, då är det viktigare att hon har lekvänliga bekväma kläder.
    Fast vad har smak och bekvämlighet att göra?

Min son kan välja att bara ha jeans på sig ett tag, även om jag inte tycker det är så bekväma lekkläder så är han nöjd för att han få välja själv och han utvecklas genom att man ger honom den möjligheten.

Iblad går han runt i långkalsonger, shorts och ett visst antal tröjor på sig. Ska jag då säga till honom att nej, nu har du ingen bra smak.. det där får du inte ha på dig? Så läge kläderna fyller den funktionen de är skapta att göra så bryr jag mig inte vad han har på sig.
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 19:19:13 följande:
    eh... precis, vad har smak med bekvämlighet att göra? Det undrar jag också. varför skulle jag säga att Ninja har dålig smak för att hon väljer obekväma plagg?  snarare skulle jag säga åt henne att ta på sig kläder som passar för förskolan/skolan. Finkläder och tajta material kan hon använda när hon ska vara fin eller göra nåt som inte innebär att leka. Om jag nu skulle gå med på att köpa en massa opraktiska plagg till ett litet barn vilket jag antagligen inte skulle. Det finns massvis med andra alternativ utan att för dens skull göra våld på barnets personliga smak och utveckling.
    Men nu säger du mot dig själv, hon får välja själv.. så länge hon väljer bekväma kläder.. {#lang_emotions_dreamer}

Det var du som sa från början.. citerar: jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:50:21 följande:
    fast jag tycker inte att barn ska vara med och välja kläder. de ska inte med i affären alls. Det bidrar till att de påverkas av de rådande könsnormerna (eftersom att det är tydligt i affären vilka kläder som gäller för vilket kön)De kan uttrycka sina önskemål (hemma) och så tar man hänsyn till det (inom rimliga gränser). Och nu har inte Ninja uttryckt några önskemål annat än att hon är väldigt förtjust i hattar och mössor och vuxenkläder. Så därför handlar jag. Eget ansvar kan vara att välja mellan de gröna byxorna och de gula, eller att gå till lådan och hämta en egen tröja.
    barn vet inte vilka kläder som är till för de olika könen, det är vi vuxna som lär dom sånt. Hur skulle dom kunna veta det?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.