Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Jo, jag är en manshatare.

Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:49:12 följande:
    att vara rädd hjälper inte. men jag stannar ju inte där. Jag engagerar mig i könsrollsdebatten och att våra barn, pojkar och flickor, får växa upp utan en massa förväntningar. osv. Det är ju just det inlägget handlar om - hur MÄN förlorar på hur det ser ut och vad det leder till. Och just att prata om mäns våld mot kvinnor ÄR en viktig del. Att sluta skämmas och hyscha om det pch faktiskt stå för att, ja jag ÄR rädd för er. Hur ska vi lösa det? Vi är alla ansvariga.
    varför mäns våld emot kvinnor? män som slår män är klart vanligare.
    varför inte tala om våld oavsett kön?
  • enny signatur
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:52:36 följande:
    80% av våldet i hemmet gäller män som slår kvinnor. 98% av alla sexualbrott begås av män. 1 av 4 kvinnor har nån gång utsatts för sexuell kränkningar. det är ganska nedslående siffror,
    Varför är  det bara våld i hemmet som räknas? De flesta som misshandlas är män av män. Gällande partnervåld så är de heterosexuella relationerna i majoritet i samhället och det blir då självklart att det mesta våldet i antal kommer därifrån, men är det verkligen vad som är relevant?
    Och gällande kvinnors våld mot män så brukar man tala om att män inte vågar anmäla just för att det är de som ska vara starka. Är det inte dags att tala om det? 
    Sexualbrott... vad tror du sker när en kille kommer in och säger "min granne kröp upp på mig under natten och började suga av mig..."? Poängen är att könsnormerna också styr vad som anmäls och vad som upplevs som kränkningar.
    Jag har varit utsatt för kränkningar av det slaget många gånger. Några ahr varit värre än andra. Men de flesta av dem har jag sett män utsättas för med, skillnaden är att det då inte räknas som kränkningar.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.