Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Jo, jag är en manshatare.

Jag beklagar att du har haft en sån otur när det gäller män, men jag hoppas att du vet att majoriteten av män inte är svin.

Jag tror på att uppfostra barnen till att bli det de vill och vara det de vill. Jag har haft två tjejer som är typiska flickor ut i fingerspetsarna, de älskar allt som har med dockor, rosa, barbie, hästar m.m att göra. Sen har jag en tös som vill bli kille när hon blir stor och hon har bara typiska killkläder, leksaker och älskar blått och grönt. 
    Sonen är bara 2½ år men vi låter han vara som han vill och han gillar både typiska kill saker och typiska tjej saker, älskar klänningar och halsband tex. 
    Jag tror att det viktigaste är inte att uppfostra neutrala barn utan barn med empati och förståelse för varandra. Ser man till att barnen känner för varandra och kan ge kärlek så blir det oftast bra i slutet, tror jag.
  • vampyria2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:11:00 följande:
    det handlar inte om att forstra "neutrala" barn (vad fan betyder det liksom??) utan om att låta barn växa upp och utvecklas utan en massa föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Och det handlar om att låta barn få utveckla sina personligheter och intressen utan en massa förväntningar på hur en pojke ska vara och se ut och tycka om eller hur en flicka ska vara och se ut och vad hon ska tycka om. Jag förstår inte hur nån förälder kan tycka att det är en dålig idé..?!
    Fast jag själv tycker inte att det är fel att vi har olika kläder och att vi oftast gilla olika saker just för att vi är män och kvinnor, jag är övertygad om att vi har olika gener m.m som gör att vi gillar olika saker. Sen finns det dem som tex min ena dotter som faller ur normen och det som blir fel tycker jag är när man inte får göra det om man vill/känner för det.
    Samhället borde bli mer öppet för allas olikheter men som sagt jag tycker att det är bra/roligt att män och kvinnor är olika...men det betyder inte att männen är mer värda eller att vi kvinnor är det {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:27:35 följande:
    det är absolut inte fel att ha olika kläder eller gilla olika saker. det är inte fel att uppfylla mallen alls.

Problemet handlar dock om alla de som INTE passar in i normen och att man inte ger barnen ett val att utvecklas fritt utan redan från starten kör in dem i en förutbestämd roll baserad på kön.

Individer är olika. Det finns mer olikheter mellan människor/individer än det finns mellan könen i sig. Alla skulle tjäna på att man breddar rollerna och låter barnen slippa en massa förväntningar.
    Fast jag tror att de flesta barn i dag får det, även om man väljer att tex klä barnet i typiska kläder för det könet de har eller bara köpa de leksaker man förväntar sig att ett barn med ett visst kön ska leka med så kommer barnet att välja att leka med saker de gillar och ta för sig av det, jag tror att det är så pass okej i dag att barn gör det utan problem.

Om jag åter igen ska prata om min dotter/son tex så hade hon bara typiska flickkläder och leksaker när hon växte upp, hon hade två äldre systrar som var super flickiga och hon hade mig till mamma som älskar allt som är flickigt, har själv vuxit upp med två bröder så för mig var det helt fantastiskt att få leva med tre små flickor

Trotts att hon omgavs sig av så mycket flickigt så utvecklades hon snabbt till att vägra ha flickkläder och hon har aldrig någonsin lekt med typiska flickleksaker utan det har varit bilar och brottas som gäller för henne.
    Likväl som att hon redan så fort hon började prata talade om sig själv som en han, det bevisar för mig att det spelar ingen roll vad vi gör barnen kommer alltid att dras till det de är intresserade av ändå och jag är övertygad om att det är medfött och inget vi kan styra över.

Ja jag är medveten om att det finna föräldrar som är stenhårda och inte låter ungarna vara de de är men de föräldrarna tror jag är försvinnande få, de flesta i dag vill ha lyckliga barn sen struntar de i det andra och låter ungarna välja själva vad de vill syssla med. 
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.