Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:27:35 följande:
det är absolut inte fel att ha olika kläder eller gilla olika saker. det är inte fel att uppfylla mallen alls.
Problemet handlar dock om alla de som INTE passar in i normen och att man inte ger barnen ett val att utvecklas fritt utan redan från starten kör in dem i en förutbestämd roll baserad på kön.
Individer är olika. Det finns mer olikheter mellan människor/individer än det finns mellan könen i sig. Alla skulle tjäna på att man breddar rollerna och låter barnen slippa en massa förväntningar.
Fast jag tror att de flesta barn i dag får det, även om man väljer att tex klä barnet i typiska kläder för det könet de har eller bara köpa de leksaker man förväntar sig att ett barn med ett visst kön ska leka med så kommer barnet att välja att leka med saker de gillar och ta för sig av det, jag tror att det är så pass okej i dag att barn gör det utan problem.
Om jag åter igen ska prata om min dotter/son tex så hade hon bara typiska flickkläder och leksaker när hon växte upp, hon hade två äldre systrar som var super flickiga och hon hade mig till mamma som älskar allt som är flickigt, har själv vuxit upp med två bröder så för mig var det helt fantastiskt att få leva med tre små flickor
Trotts att hon omgavs sig av så mycket flickigt så utvecklades hon snabbt till att vägra ha flickkläder och hon har aldrig någonsin lekt med typiska flickleksaker utan det har varit bilar och brottas som gäller för henne.
Likväl som att hon redan så fort hon började prata talade om sig själv som en han, det bevisar för mig att det spelar ingen roll vad vi gör barnen kommer alltid att dras till det de är intresserade av ändå och jag är övertygad om att det är medfött och inget vi kan styra över.
Ja jag är medveten om att det finna föräldrar som är stenhårda och inte låter ungarna vara de de är men de föräldrarna tror jag är försvinnande få, de flesta i dag vill ha lyckliga barn sen struntar de i det andra och låter ungarna välja själva vad de vill syssla med.