Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Jo, jag är en manshatare.

Apmor2 skrev 2010-02-24 12:30:21 följande:
    Fast nu förstärker vi eventuella skillnader mellan könen istället för att se till individuella skillnader. Som jag ser det förtjänar barn att bli bemötta som dom unika individer dom är, inte som det kön dom råkar tillhöra.
    Alla är olika varandra, det är det som är poängen, inte det att könen skulle utgöra någon slags unik olikhet.
    Man kan definitivt lära barn att inte vilja utforska världen genom att bete sig på specifika sätt som vuxen. Barn är mycket känsliga för vuxnas sinneslägen och vad vi skickar för signaler när barnet agerar på sätt som vi känner starkt för.
    Är man dessutom extra känslig som barn, så är det mycket lätt att bli socialt hämmad och tillbakadragen. Jag vet själv hur lång tid det tagit för mig att bryta mig ur min introversion och faktiskt interagera "normalt" med omvärlden.
  • Triskele

Min erfarenhet av människor är mycket snack och poserande när man råkat ut för något, men nästan ingen lyfter ett finger ändå. Eller för den delen ett totalt skitande i vad jag vill till förmån för ett legitimt mål att agera ut sina aggressioner på om tillfälle bjuds.

Då föredrar jag skuldbeläggande och att folk menar att jag bad om att bli utsatt för övergrepp.
    Där slipper man iaf angrepp i ryggen eller att få blod på händerna för att man var öppen om att något skett.
  • Triskele
    TigerLily skrev 2010-02-25 14:24:20 följande:
    DET är ett HELT annan ämne. Nu talar vi KÖN, inte etnisk bakgrund.
    Och den stora skillnaden är?
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 16:00:17 följande:
    fortfarande diskriminering och särbehandling. Att behandla människor utifrån kön är lika förjävligt som att behandla dem utifrån sexualitet, ras eller dyl.
    Amen!
  • Triskele

DrKejs, jag tror inte du läser ordentligt. För det du pratar om förekommer inte i ts. Du kan inte tolka in saker och sen anklaga andra för att ha dessa åsikter. Det funkar inte på det sättet.

• Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-26 14:23:40 följande:
    Jag vet inte hur man pedagogiskt ska gå till väga för att få dig att förstå att det handlar om mansrollen.
    Du vet, den du själv motsätter dig med jämna mellanrum som antifeminist...
  • Triskele

Nu är mansrollen varken en läggning, ett kön, en trosuppfattning eller något annat som omfattas av våra diskrimineringslagar. Så hur man får det till att det skulle vara åtalbart att kritisera denna och uttrycka både hat och förakt gentemot den förstår jag inte hur man lyckas med.

• Triskele
    DrKejs skrev 2010-02-26 19:03:18 följande:
    Det är inte accepterat att spy galla över någon baserat på kön. Men att spy galla över en könsroll ser jag inte det minsta problem med.
    Det är knappast män som kön som är ett problem, det är den roll dom hamnar i som är katastrofal för alla i samhället.
    Ditt exempel var inte relevant då du likställde uttryck om judar med kritik mot mansrollen. Det saknade relevans för diskussionen.
    Klart man hatar kvinnorollen i samma utsträckning, den begränsar och förstör.
    Men skillnaden mellan din text och TS var att hon markerade att det var just rollen som kritiserades via kursivering.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 22:55:28 följande:
    ... och att jämföra lite tafs med övergrepp blir inte lite löjligt. Jag tror att  dr.kejs skulle vara ganska oliberalisk i sin syn på kvinnor om han utsatts för hälften av vad många av oss utsätts för - av just kvinnor.
    Mja, jag försöker låta bli att jämföra kränkningar generellt, det är ju en väldigt subjektiv upplevelse det handlar om och man kan ju inte avgöra vilket lidande en annan gått igenom utan att vara personen.
    Sen kan jag tycka att dom kvinnor som bara resignerar och accepterar gör det svårare att försvara sig, om det ses som ok av så många så blir det svårare att inte känna skuldkänslor när man säger ifrån och sätter sin gräns.
    Att man försvarar sin kropp och integritet ses som freakish och okvinnligt...
    Var ju en av dom saker som hände i skolan, jag var inte en riktig tjej för att jag vägrade att bli kladdad på. Jag var inte värd respekt eller ett juste bemötande när jag inte släppte till.
    Och jag gick i en skola där majoriteten var övre medelklass.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-02-27 06:31:26 följande:
    det gör jag också. Och jag tror att vi går mot andra tider. Vi har blivit medvetna om könrollernas och vår fostrans verkan och hur det missgynnar både kvinnor och män. Jag vill att mina söner (om jag får några) ska växa upp utan en massa krav på manlighet. Tack för förståelsen och de kloka orden.
    Om det foster jag bär visar sig vara en pojke har jag ett hästjobb framför mig vet jag, det är inte lätt att motarbeta den manliga könsrollen direkt. 
    Det synes mig aningen lättare med en flicka, där vet jag hur man kontrar det som jag själv upprördes över som barn iaf.
    Könsrollerna suger.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.