Inlägg från: TessaS |Visa alla inlägg
  • TessaS

Jo, jag är en manshatare.

Jag håller med dig i sak. Dina exempel i inlägg 244 till exempel, stöttar jag helt.
    Men... jag har svårt att leva mitt liv och hata på det sättet som din ts. Jag gissar att det är tillskruvat för att folk ska uppmärksamma och tror inte du går och hatar "till vardags"... men jag har ett annat sätt att se på det.

De gånger jag känner att jag blivit "överkörd" av ex gubbar på jobbet, så är det bara att inse att deras föräldrar INTE tänkte på jämställdhet... Det sporrar mig att se till att min son bli annorlunda, det sporrar mig att göra lite bättre för att ge dom en mental pungspark. Men hata orkar jag inte med. Det tar mig inte någonstans om jag  är en bitterfitta och jag är karriärkåt. Jag slåss, men jag slåss på männens vilkor och inte genom att bli klassiskt kvinnligt arg och sur.

• TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-02-25 09:59:28 följande:
    vill bara påpeka att jag inte är arg och sur. Jag är heligt förbannad och DET sporrar mig. I övrigt så går jag ju givetvis inte runt och hatar och hetsar upp mig till vardags. Tvärtom. Och bitter är ju det sista jag är. Neurotisk absolut, men bitter nej.
    Nej, som jag skrev så tror jag inte du vardagshatar... lika lite som jag "vardagsmentalpungsparkar" dagarna i ända (sug på den SAOL!)
  • TessaS
    LyckligtSlut skrev 2010-02-25 02:50:04 följande:
    En tanke slog mig idag när jag var ute och gick. Tänkte på denna tråd då, av någon anledning.När jag själv blev utsatt för grova övergrepp av flera män för många år sedan, det var andra män som stöttade mig efteråt. Uteslutande. Kvinnorna jag hade oturen att söka stöd hos då eller som jag mötte inom vården vid den tidpunkten, de lade så hemskt mycket skam på mig.Vad gjorde du där?Varför var du klädd sådär?Men du ligger ju med alla!Ja, vad skulle han tro när du alltid är så trevlig?Dessa saker fick jag höra av kvinnorna. Både de som var mina vänner, de på sjukhuset, hos polisen och t o m hos kvinnojouren (hos kj lite mer indirekt)!Känns inte bra att skriva det när jag inte är anonym, men jag gör det ändå.Kanske därför jag inte alls känner likadant som ts när det gäller män. För mig har det alltid varit män som varit mitt stora stöd, även när det varit män som gjort mig illa. Ibland särskilt då.Som om man blir slagen av sin pojkvän t ex. Då säger tjejkompisarna argt "Du är ju dum i huvudet som låter honom göra så!" Killkompisarna säger: "Om han rör dig igen så tar jag sönder honom!" Det senare får då mig att känna mig mindre skyldig och känna att jag är en bra person som förtjänar ett bättre liv. Det gör att jag haft större möjlighet att lämna ett dåligt liv än om jag får höra att jag är en idiot bara.Äh, tänkte bara på det idag. Kanske inte har med debatten att göra direkt, men varför är så många kvinnor så elaka och oförstående mot andra kvinnor, på ett mycket mer utbrett sätt än jag upplevt att män är?Är det någon alls som känner igen sig?
    Jag känner igen mig jättemycket i det där.
    Jag levde med en misshandlande kille i flera år. Från tjejer fick jag höra "Men varför stannade du kvar?" eller "Vad gjorde du innan han slog?" från killkompisar fick jag höra "Han borde få stryk så han inte KAN röra dig igen".

Fascinernade/tragiskt att kvinnorna letar efter skulden i mig, männen la ingen värderingen i det, bara att jag inte skulle råka ut för det igen.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-01 17:11:37 följande:
    Vi lever i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för mannens sexualitet; där man själv är skyldig om man blir våldtagen eller trakasserad, där man själv få se till att skyla sig och inte uppmuntra för annars får man skylla sig själv. Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer. Och vi lever i ett samhälle där män ursäktas och försvaras när de tafsar och kränker ("lite får du väl tåla!"), i ett samhälle där småpojkar får ta för sig och man skrattar bort det "han är kär i dig" "boys will be boys" ---så är det inte så jävla konstigt att man är tvungen att se varje man som potentiell fara.
    Nu har jag inte blivit våldtagen eller kränkt på det sättet, måste faktiskt erkänna att jag inte känner igen mig alls i mycket av det du ger exempel på, men jag har levt med en man som slog mig hejdlöst.
    Och de enda som sa något i stil med "men vad sa du för att han skulle slå dig?" eller "varför stannade du kvar då?" eller liknande som hintade åt att jag hade mig själv att skylla... var faktiskt kvinnor...
    Männen i min omgivning sa inte ett ord om det, snarare saker i stil med "då var det inte en riktig man" eller "rör han dig igen så ser vi till att han inte kan röra sig alls mer"... (rätt eller fel att hota med stryk tillbaka, men de skuldla inte mig för ett ögonblick...)

Så, lika mycket som du hatar män och mansrollen, så hatar jag den "vara fin flicka"-mentalitet som så många kvinnor kör ner i halsen på andra kvinnor ännu mer. Den är inte bara för jävligt men mer vanligt med dylika bitterfitter än med våldsamma män. Det gäller iofs rätt mycket annat än just vara fin flicka. Läs bara på forumet här...
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-01 21:45:52 följande:
    Man får skylla sig själv enligt en hel del även om det är en person man känner och litar på, även om det är ens egen partner, barndomsvän eller annan närstående. För det ska man ju förstå, att man som kvinna ansvarar för eventuella övergrepp man blir utsatt för.
    Men de där "en hel del" är, tycker jag, oftare kvinnor än män. Inte för att det gör att de män som begår brott till mindre skyldiga, men vi kvinnor är jäkligt bra på att skyffla "skyll-dig-själv" ner i halsen på andra kvinnor. Så man borde ju skriva att man hatar de män som begår brotten och de kvinnor som skuldbelägger andra kvinnor... Jag har åtminstone svårt att hata "Mansrollen" så djupt och innerligt. Jag hatar mannen som gjorde det och de kvinnor som fick mig att känna mig skyldig.
    Mannen har jag lämnat bakom mig, listan över kvinnor som säger "men vad sa du till honom som fick honom att slå" fortsätter växa.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-01 22:21:50 följande:
    För mig är det människor. Könet är mindre intressant för mig, men det leder ju ändå till denna bristande tillit till andra. Både män och kvinnor ifrågasätter övergreppen jag utsatts för och kommer med dumma kommentarer. Men för mig har majoriteten av dom som utsatt mig varit just män, medan dom som skuldbelägger kan vara vilket kön som helst. Dom som själva utsatts är oftast lättare att prata med, dom säger sällan saker som gör ont.
    Men om könet är ointressant varför detta manshat?
    Varför är det då så viktigt att hata män/mansrollen/det som män står för om det inte är könet som är viktigt?
    Är det inte bättre att hata förövaren inte bara det kön han/hon råkar tillhöra? Jag hatar de som utsätter. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellan.
    Jag hatar de som skuldbelägger. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellen.
    Den som utsatte mig var en man, de som skuldbelägger mig är kvinnor (notera var plural dyker upp). Skulle man gå på vilka som är flest så skulle jag hatar mitt egna kön mest...
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-02 10:34:16 följande:
    Men var ser du att jag skulle ha något manshat? Jag hatar könsrollerna jämlikt, jag tycker dom är förkastliga företeelser som borde försvinna. Jag känner ofta mer ilska gentemot omgivningen som inte lagt sig i än gentemot enskilda förövare faktiskt. Men jag förstår varifrån TS kommer, vad hon menar med sina inlägg. Den förståelsen gör inte att jag anammar detta tänkesätt, men jag förstår och relaterar till det.
    Ok, jag har tolkat din inlägg som att du håller med ts i manhatet, men då har jag tolkat det du skriver fel.

Jag ser dock ingen anledning att hata någon könsroll, för jag ser könsrollen som något annat än bara just den delen av en människa som begår ett brott och/eller övergrepp.
    Jag är inte rädd för män när jag är ute och går själv, jag är rädd att bli överfallen. Idag kan det lika gärna vara av ett gäng rabiata tonårstjejer som av en våldtäktsbenägen man...
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-02 10:51:06 följande:
    Som jag läst TS så hatar hon mansrollen i första hand, inte män. Att hon tar upp sina s.k. förbjudna tankar och luftar dessa i ett separat stycke tyder på att hon inte låter dessa påverka henne i någon större utsträckning. Hon erkänner deras existens och går vidare därifrån. Jag är inte rädd överhuvudtaget, men jag är beredd att freda mig nuförtiden. Den enda som egentligen skrämmer mig nuförtiden är jag själv. Däremot är min tillit gentemot främlingar totalt körd i botten, det är den primära skada övergreppen och omgivningens nonchalans lett till.
    Och jag ser inte likhetstecken mellan mansrollen och förövare av någon form. Så jag kan inte instämma, relatera eller förstå.
    Jag känner avsky för människor som begår brott och övergrepp. Inte den roll de råkar ha eller inte ha. Könet är helt ointressant för mig.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-02 11:07:28 följande:
    Ah, men mansrollen möjliggör, genom sitt förtryck av mäns känslor bl.a., skapandet av förövare. Det är inte likhetstecken däremellan, däremot är dessa relaterade. En av mina absolut mest givande kurser på högskolan var just mansstudier, jag önskar att det fanns möjlighet att fördjupa sig ytterligare utan att behöva spendera tusentals kronor på dyr studielitteratur, som det nu är har jag bara tillgång till enstaka publikationer online, om jag inte tar mig till universitetsbiblioteket.
    Jag förstår dig bättre nu, även om jag inte helt håller med om allt.

Men jag envisas med att inte vilja skriva under på att hata Mansrollen, allt vad män står för och vara rädd för just Män när jag går ut. Och detta trots att jag själv blivit misshandlad och utsatt.
    Ska jag vara helt ärlig så fick jag "bara" blåmärken av en man, men såren på själen som kvinnorna runt mig gav var betydligt svårare att läka från. Jag är mer rädd för kvinnors tunga än för en mans knytnävar.
    Om tråden är någons sätt att erkänna sina "svåra och fula tankar" så fine, men det är inte särskilt uppenbart i ts att det är syftet.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:03:06 följande:
    och med skyddad och uppskattad menar du daltad med och idiotförklarad, för kvinnor kan inte ta hand om sig själv och uppskattad av händer, fingrar, äckliga blickar varenda eviga gång man går på krogen. Ja, fan va schysst!
    Så om en man uppskattar dig, behandlar dig schysst, uppskattar dig... så tolkar du det så? Inte konstigt om inte en man kan göra rätt i dina ögon...
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.