Inlägg från: Sunkiissed |Visa alla inlägg
  • Sunkiissed

Jo, jag är en manshatare.

Jag klär min lillflicka i "flickkläder" och min lillkille i "killkläder".
    Så är det bara, jag är trött på alla som tycker att man ska klä killen i rosa bara för att..

Sen när de blir äldre och leker osv och min pojk säger att han också vill ha en docka för att kunna leka med Filippa så ger jag honom det och tvärt om..
    Men nu tycker jag det är roligt att gå in i barnavdelningen och kunna välja flick/pojk kläder :)

• Sunkiissed
    TigerLily skrev 2010-02-24 08:32:50 följande:
    jo det gör jag för fullt, med alla mina kids. Dottern är enormt självsäker och framåt, trots att hon växte upp i ett tvättäkta prinsessrum från golv till tak och har fått ha prinsessklänningar när hon ville i princip. För jag tror inte att det handlar om det utan på HUR man ÄR med barnen och vad man som förälder förmedlar. Jag har aldrig gjort skillnad på mina barn pga deras kön, utan har gulligullat som sjutton med alla 3, på precis samma sätt och säger ofta hur söööööta å gullliga och älskvärda de är mina små änglar. Det gäller att boosta självkänslan då de är små, så att det sitter i ryggmärgen sen att det är älskade. Duktiga behöver de inte vara, för de är alltid värdefullast i mina ögon och det vet de med råge. Min 5-åring önskade sig nagellack i julklapp, och till hans fars förvåning så var det just DEN julklappen som han blev allra gladast över. (ja hans pappa hade ju knappast köpt det till honom). SÅ det var kul att se hans min då jag hade köpt ALLA färger som stod på hans önskelista dessutom. Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror att samhället påverkar så mycket alls, utan att det är upp till en själv som FÖRÄLDER, och att det INTE skadar det minsta att låta barn vara prinsessor osv.
    {#lang_emotions_laughing}
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 12:11:00 följande:
    det handlar inte om att forstra "neutrala" barn (vad fan betyder det liksom??) utan om att låta barn växa upp och utvecklas utan en massa föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Och det handlar om att låta barn få utveckla sina personligheter och intressen utan en massa förväntningar på hur en pojke ska vara och se ut och tycka om eller hur en flicka ska vara och se ut och vad hon ska tycka om.Jag förstår inte hur nån förälder kan tycka att det är en dålig idé..?!
    Kan du komma med förlag hur man ska göra detta?
    Barnen kommer alltid se mig som mamma och pappa som pappa.
    Och jag och min sambo är inte lika, vi gör inte samma saker och vi har inte på oss varandras kläder. Jag är kvinna, pappa är man!
    Mamma har klänningar, örhängen, halsband, rosa, gillar projekt "tjejprogram" osv osv...
    Pappa har jeans, skärp, rakat hår, killparfym, gillar fotboll osv osv...
  • Sunkiissed
    TigerLily skrev 2010-02-25 20:56:28 följande:
    men att hålla upp en dörr är inte Ditt och Datt,.  och sen såklart så håller man upp dörren till den som kommer efter, oavsett kön såklart. (sunt folkvett).. MEN, jag tycker att det är väldigt trevligt med en MAN som går före ebart för att få hålla upp dörren till mig. Vi kvinnor föder barn till männen, VI är gravida.. får inte äta det eller det..inte dricka.. osv.. vi blir tjocka, våra kroppar och hormoner påverkas, inte deras. Deras kroppar förändras inte som våra. Därför anser jag att det jämnar ut sig och är TREVLIGT med en man som vet hur man UPPVAKTAR en kvinna. Men det säger jag inte att jag inte kan uppvakta en man.. så nu har jag det sagt oxå.
    Så tänker jag med :)
  • Sunkiissed
    TigerLily skrev 2010-02-25 21:49:34 följande:
    du är lika smart och sund som jag!
    Ja jag känner också det.. Jag behöver inte skriva något för du skriver ju ändå de jag tänker. Känns så dumt och kopiera det du skriver {#lang_emotions_wink}
  • Sunkiissed

Ts, jag håller med till viss del vad du skriver men nu har jag följt tråden ett tag och jag tycker nog att du blir feltolkad ibland. De som läser kanske uppfattar dig lite fel tyvärr.

Men, jag tycker det låter helt jättekonstigt att inte kunna säga "Hej, vilken söt dotter och son du har" till mig tex som har tvillingar av varsitt kön. Jag kallar dem "Mina tvillingar" också, är det fel?

En annan sak som inte har till ämnen men måste bara fråga för jag tänkte på dig idag när min sambo skickade ett mail till försäkringskassan.
    Vi har fått två barn på samma gång och får bara dagar för den ena men bara 180 dagar för den andra. Förstår du? 80 (tror jag) av dem är lägsta nivå också. Är inte det orättvist?  Jag känner mig helt slut efter en Måndag och mår dåligt av att veta att jag ska vara själv med dem resten av vardagarna.
    Det är ju två barn, har inte de samma rättigheter? Jag menar, vi betalar för två barn, blöjor, kläder osv..
    Sambon och jag gör som er, jag är hemma och så tar vi fre-söndag för sambon istället och inga dagar för mig då jag bara får 180kr per dag.

Oj va jag rör, men ja, jag tänkte på dig iallafall och kände att jag ville fråga dig.

• Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 18:55:09 följande:
    ang. att kommentera utseenden på barn så tycker jag personligen att det är onödigt och att det kan bidra till sämre självkänsla. Dessutom så är det ju vanligare att man uppmärksammar flickor för sitt utseende medans pojkar oftare får bekräftelse för sin person. Jag har skrivit mer om just de tankarna här: www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50851746.htmlang. att benämna barn som "tvillingarna" kan jag även där tycka att man hellre ska benämna dem med namn. Det känns (för mig, jag kan ha fel) som att man klumpar ihop dem till EN. istället för att fokusera på de individer de är. Förstår du hur jag tänker? ang. FP så har du en intressant poäng, men jag tror man tänker som så att varje förälder inte ska vara hemma mer än ett visst antal dagar, men att man får en liten "bonus" om man får fler barn. Det kan tyckas orättvist, för det vore ju fantastiskt om pappan kunde vara hemma lite mer. Två barn tar ju mer tid och ork. Jag skulle gärna vilja se en ändring.
    Hmm, ja, jag förstår till viss del vad du menar med det. Men jag kommer nog aldrig sluta berätta för mina barn va fina/söta de är. Däremot har jag sagt till alla att jag inte vill ha kommentarer som "storasyster/lillebror" då jag inte vill att de ska bli behandlade som det då de bara är 5 minuter emellan dem.

De är tvillingar, Filippa är en flicka och Liam är en pojke. Men jag hoppas aldrig jag ska behandla dem olika för det, utan att de ska få gråta så mkt de vill, skratta, busa, vara arga osv så som De vill. Inte säga "men du är en tjej/kille så då får man inte göra si eller så".  Sen har de ju sina födelar att de är två olika kön då de kommer få ha ett eget lekrum och leka med de leksaker de vill. Skulle Liam säga "Filippa har ju en så fin docka, jag vill ha en egen" Ja då skulle han få det.

Jo, men full FP får man ju om man får ett annat barn 9 månader efter det första, förstår du hur jag menar? Vi får ju inte ens för ett "halvt barn".. Är riktigt irriterad för det. Jag menar, när man får två syskon fast 9 månaders mellanrum så kan väl pappan vara hemma för ena barnen och mamman för andra precis som för tvillingar?  
  • Sunkiissed
    DrKejs skrev 2010-03-03 16:27:54 följande:
    Ja, visst finns det yrken som nästan till 100% utförs av enbart män eller kvinnor. Flyttgubbar, sopåkare, gruvarbetare, asfaltläggare, m.fl. Jag tror inte på hypotesen om att kvinnoyrken är lägre värderade, däremot är det rätt solklart att offentliga jobb i regel betalar sämre än privata jobb. Man måste också reflektera över utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden.
    Jag läste hatverk, möbelsnickeri och jobbade nästan ett år som båtinredare.
    Tyckte det var jätteroligt.

Vi var 3 tejer av 26 killar.

Många gånger fick man höra "Va, går du det? Men du ser ju inte ut som "en sådan" som går en sån linje"

Det var aldrig negativa kommentarer utan alla tyckte jag var "cool" som gick en sådan linje.

Jag älskar rosa, prinsessgrejer, har alltid varit tjejig.. Men valde ändå en "killlinje"
    Så jag tror inte på att sudda ut könsrollerna till 100% utan bara ge valmöjligheter, och de finns för både killar och tjejer idag.
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:32:21 följande:
    jag får enormt mycket skit för att jag inte rakar mig.Jag får kommentarer och blickar för att jag inte är tillräckligt smal. När jag låter bli att sminka mig och klär mig i bekväma kläder istället för "snyggt" så får jag höra att jag är sunkig, att jag "har gett upp" osv.
    Jag kan säga att min sambo är sunkig, jag är själv sunkig 5 av 7 dagar iallafall.
    Och det är inget jag tar som kritik utan ger dem ett leende och säger "ja visst är det skönt att inte bry sig alla dagar" {#lang_emotions_wink}

Jag rakar mig, men inte alls varje dag, inte ens en gång i veckan. Och inte bryr sig min kille om det, utan rakar jag mig så är det för att jag själv känner mig snyggare, mer ren osv.. Jag tycker jag luktar mer svett tex om jag inte rakar mig under armarna och det känns bättre när jag ansat lite där nere.
    Jag är heller inte så smal, men är det verkligen så många i ens omgivning som bryr sig?

Det känns som att du på något sätt har väldigt många i din omgivning som bryr sig och fokuserar på fel saker, men alla har faktiskt inte det.

Det kommer aldrig bli så att män blir som kvinnor och kvinnor blir som män..
    Jag tycker det är skönt att vi inte alla är likadana, jag vill att min kille är min kille och mina tjejkompis just är tjejkompisar, skulle inte vilja se dem mer "manliga" eller se min kille mer "feminin". Jag är kvinnan och han är mannen..
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:49:32 följande:
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar. Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där? Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?) De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Jag tycker man kan få vara hur man vill, och ändå duga. Det var inte alls så jag menade heller. Menade mer att jag bryr mig inte vad folk tycker, de får tycka precis vad de vill. Allt handlar om hur man känner sig själv, för du tar väl inte åt dig om någon säger sådant till dig?

Mina tjejkompisar får vara precis som de vill, med jag menar bara att jag och mina tjejkompisar kan prata och vara med varandra på ett sätt som inte killar helt enkelt är, de är killar, och de har sina fördelar, precis som tjejer har sina fördelar.
    Varför ska man se ner på de kvinnliga och det manliga?
    Jag tror ingen mår dåligt av att vara sitt kön och ha sin könsroll! (Jo de som vill byta men det är inte så jättemånga)  
    Allt handlar om självförtroende, en tjej kan göra de mesta en kille kan och tvärt om, det handlar bara om valmöjligheterna. Men killar och tjejer är olika i sitt sätt, och jag tror faktiskt inte man kan ändra på det.
    Men såklart ska man inte neka killen att leka med dockor eller tjejer med bilar osv. Tror ändå inte det spelar någon roll hur mkt än killen får vara tjejig.

Bara en sådan sak att skaffa barn är ju helt olika tankar/känslor hos mamman och pappan, just för att de har olika kön.

Jämställdhet är jag för, men inte att sudda ut det kvinnliga/manliga.
    ( betyder inte att jag ser ner på något av könen, utan bara att jag uppskattar olikheterna )
  • Sunkiissed
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 20:49:32 följande:
    åh nej, min omgivning bryr sig inte överhuvudtaget hur jag ser ut. Det är främlingar. Och jag vill inte höra att jag är sunkig eller gått ner mig när jag är mig själv. Jag vill inte måsta klä upp mig eller använda smink för att duga och för att slippa kommentarer om hur sunkig jag är. Ser du verkligen inte problemet där? Och varför får inte människor bara vara? varför kan inte dina tjejkompisar får vara sig själva, oavsett om det innebär att de har traditionellt manliga egenskaper? (och jag förstår inte hur du menar när du säger att du inte vill att de ska vara mer manliga?) De här etiketterna "manligt" och "kvinnligt" passar inte in på en stor majoritet av människor. Ser du inte problemet i att vi har dessa krav, som faktiskt begränsar människor?
    Och det med tjejkompisarna menar jag såhär:
    Vill helt enkelt blir mer "manliga" så får de det, men jag ser faktiskt inte att de skulle behöva det för att bli bättre personer. De är helt underbara, även fast de vill fixa sig och sminka sig, inte gillar bilar osv..
    Skulle helt enkelt bli lite tråkigt om man som tjej och kille skulle mötas på mitten, då blir vi ju likadana..

Jag gick som sagt med 23 killar, och ändå är jag tjejig.
    Och jag tror faktiskt det blir bättre och bättre just jämställt, men tror aldrig man kommer kunna sudda ut det manliga och det kvinnliga.

Det är inte manligt att slåss eller våldta..
  • Sunkiissed
    Triskele skrev 2010-03-05 21:33:33 följande:
    Ehrm, vi blir ju knappast likadana för att vi öppnar hela spektrat för människor. Jag menar du och jag är inte likadana trots att vi delar kön.
    Nej vi kommer aldrig bli likadana. Men killar och tjejer går igenom olika känslor/tankar/hormoner osv så därför kommer en tjej och kille aldrig bli lika just psykiskt heller.

Men däremot så tycker jag att en tjej är lika duktig på "killgöra" och tvärtom.

Men, vi kommer aldrig fungera på samma sätt eftersom vi i tonåren tex går igenom olika saker.

Precis som jag och min sambo har varit i samma situation när det gäller att vi fick tvillingarna i v24. Meeeeen vi hade ändå helt olika situationer på samma gång.
  • Sunkiissed
    SweetNilam skrev 2010-03-05 21:49:42 följande:
    Jag ser fakiskt inte vad dett har med manligt och kvinnligt att göra. Olika hormoner har vi, och olika tankar och känslor, men beroend epå kön? Knappast! Jag tror inte att du och jag hanterar tankar och känslor lika. Varför skulle det vara en könskillnad? Varför inte en individskillnad? Vi är olika indivinder helt enkelt, med samma förutsättningar, men olika hanteringssätt. Jag tror ingen delade dina tankar kring er förlossning, precis som att ingen delade din mans tankar och käsnlor, eller din mammas tankar/känslor äver att bli mormor och så vidare. Jag fattar fortfarande inte vad om är detta "typiska manliga" och detta "typiska kvinnliga"?! Ingen ger en vettig förklaring på det! Olika kön är vi, men vårt genus, det manliga och det kvinnliga är socialt betingat. Det förändras hela tiden. Vi förändrar det. Vi, mänskligheten, har en förmåga att förändra det. Det har vi gjort genom tiderna och vi håller på. Tål att upprepas: Olikheterna är större inom könen än mellan dem. Olikheterna är större från den mannen till den mannen än från den kvinnan till den mannen. Jag är mer lik min sambo (man) än jag är lik den där kvinnan på stan!
    Jo jag förstår dig, men de jag pratar med som är mammor tänker på ett mer likt sätt än vad min sambo gör tex och tvärt om.

Alltså, jag tror mkt beror på uppfostran, men inte allt..

Visst kan man komma bättre överens med en av motsatt kön.
  • Sunkiissed
    SweetNilam skrev 2010-03-05 21:57:27 följande:
    Jag tror tyvärr inte på det där för fem öre. Men passar det dig, så...
    Det passar mig, jag är inte bitter över kvinnlighet och manligt..
    Men skulle bli det om man blev sämre behandlad.
    Och visst har man kanske blivit det ibland, just för att man är tjej.
    Men det finns killar som också blir det..

Därför hatar jag inte Mannen.. Utan de som inte kan se förbi könet..
  • Sunkiissed
    Triskele skrev 2010-03-05 23:40:12 följande:
    Ingen individ blir den andra lik. Handlar inte om kön. Det är bara en aspekt som skiljer bland många. Jag ser inte vitsen med att fästa den vikten vid just könsskillnader, när andra skillnader påverkar mer.
    Ja, det kanske finna andra skillnader som påverkar mer, men tror ändå inte att killar och tjejer någonsin kommer kunna vara "likadana" då det finns annat än ideeal och uppfortran
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.