Inlägg från: Darling1980 |Visa alla inlägg
  • Darling1980

Jo, jag är en manshatare.

JAg uppfostrades aldrig till att vara till lags eller att vara en "ja sägare" och jag blev lite utanför under tonåren på grund av det. ;) Och mannen jag är tillsammans med är en man jag vågar lova- aldrig skulle våldta eller förgripa sig på en kvinna, djur eller....en annan människa- annat än i nödvärn.

Jag och han, men vi föredrar att se oss som våra respektive namn och person. Jag förstår att du, Ts, hatar män(NNEN) som förgripit sig på dig- Jag har samma erfarenhet då det kommer till väninnor- alla har utsatts för något slags övergrepp.

Men många män utsätts också för övergrepp, så är man rädd för män- för att det finns monster där ute som är förklädda till normala män- och därför är det säkraste att skippa dem alla, då borde du vara rädd för alla människor snarare.

För att vara genusintresserad så förstår jag inte hur du kan skriva att du hatar män. Du hatar människor som är total oskyldiga. Den biten har jag svårt för att förstå.

• Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:01:10 följande:
    and i beg to differ
    Möjligen att du blev uppfostrad och skafat egna mösnter att du dras till dessa män sm behandlar dig dåligt. Jag har också blivit "illa behandlad" men aldrig blivit sexuellt utnytjad eller skadad. Ljuger jag då eller är det min kvinnliga uppfostran att vara ett tacksams offer som talar? Om inte alla kvinnor håller med dig- så har du väl ändå fel`? Även om du har all rätt i världen att hata _dina_ och andra förövare.

Det är sånt här som ger "feminismen" och genus-snacket i sverige dålig eftersmak.
  • Darling1980
    AngoStura skrev 2010-03-02 12:26:46 följande:
    Jag funderar över er diskussion om "den socialt skapade mansrollen", huruvida den är bra eller dålig för kvinnors fysiska säkerhet. Jag tänker att det är upp till varje förälder att fostra sina söner och döttrar och tala om för dem vad som är viktigt och vad som är fullständigt oacceptabelt. Jag tänker att jag skall berätta för min son att man ALDRIG får ha sex med någon, tafsa på någon eller liknande mot deras vilja och är man inte säker måste man avstå. Punkt slut. Detsamma gäller naturligtvis för dottern och jag hoppas att jag inte placerar oss kvinnor i ett offer-fack när jag tvivlar på hennes förmåga att tvinga män till just sex, men det kanske är jag som är konservativ? Det jag menar är att vi förldrar är ansvariga för våra barns sociala roller och uppfostras man av föräldrar som exempelvis lever med misshandel i sina liv är det troligen större risk att barnen kommer att leva med det också. Jag har också utsatts för mäns "ovälkomna" tafsande och visst reagerade jag med både skam och bortträngning. Jag betraktar dessa män och pojkar som okunniga om hur man beter sig. En och annan är det nog också fel i huvudet på...
    Jag mötte en man från väldigt "fina familjeförhållanden" som började mishandla mig först psykiskt, sedan fysiskt. Då hans syskon är fullkomligt emot det och själva har fungerande, långa, glada relationer så tvivlar jag på att det är något han snappat upp hemifrån. Det är farligt med fack, det är okej att anse att statistiken kanske visar högre siffror- men jag kommer tex själv hemifrån en våldsam miljö och kan faktiskt inte tänka mig att börja mishandla eller skrika åt min sambo- just för att jag vet hur jävla hemskt det är!

Jag tycker absolut att flickor ska böja lära sig att slåss och övergrepp på andra adlrig är okej annat än möjligen i självförsvar- man borde även lära sina pojkar att försvara sig- om de blir utsatta- tex vad de ska säga eller hur de ska tänka för att undvika situationen utan våld.

Mött så många män där ute som får agera dörrmatta åt kvinnor. Så jag fattar verkligen inte manshatet. Manshat är lika allvarligt för mig c(och puckat) som att vara rasist! Det är okej att avsky individer, men inte en hel folkgrupp, i detta fallet- halva befolkningen på planeten. speciellt om Ts är innförstådd att det snarare handlar om kultur och uppfostran än det faktum att de är män.
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:51:45 följande:
    ahh... här är skuldbeläggningen jag talar om. Det är givetvis JAG som dras till fel män. (= mitt fel) nej, jag dras inte till fel män. Min man är fantastisk. Fel män dras till mig.
    Och du har väl samma möjlighet att gå ifrån dem? Hela skulden är inte din- men en kvinna som ständigt får svin på kroken gör något fel(för sin egen skull) också. Sen är det ju _aldrig_ din skuld ATT de ÄR svin, att de våldtog eller slog dig- för inget du gjort kan försvara ett sådant beteende från en annan människa.

Jag är glad att du fått en bra man- hur du kan ha en man då du HATAR MÄN SÅ MYCKET osv :)
  • Darling1980
    Rochefort 10 skrev 2010-03-02 13:06:00 följande:
    Det handlar inte om någon skuldbeläggning, är det satskonstruktionen som skapar missförståndet jag vet inte. Det är emellertid inte konstigt att man fortsätter umgås med fel män om de män man har byggt sina referensramar på är sådana som trycker ner kvinnor. En som inte har blivit utsatt för trakasserier, misshandel och våldtäkt hade redan från början sagt ifrån eftersom hon inser att det uppenbarligen är fel i huvudet på den mannen. För en som har upplevt ovanstående är det inte konstigt att man fortsätter foga sig efter mannen för det är ju så man har lärt sig att det ska vara. Förhoppningsvis träffar man tillräckligt många män efter det så att man får lära sig att ens bild inte stämmer överens med verkligheten. Eller så fortsätter man att bara se till de negativa erfarenheterna, tyvärr är det de som många gånger får starkare fäste.
    Precis, du sa det jag ville få sagt xD
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:12:27 följande:
    men snälla, tror du att DINA erfarenheter är rådande som bevis? Och nej, inte heller mina. Det är ett allmänt vedertaget faktum att våldtäktsoffer och kvinnor som blir misshandlade ofta beläggs med skuld.
    Av vem? Polisen? Samhället? alla individer? Av sig själv?
    Ochäven om du beläggs med skuld, vad har det med manshat att göra? Isf är det ju fel på BÅDA könen- hela samhället! Inte just män. Kan inte tänka mig många mödrar idag som säger åt sina söner att våldtäkt minsan är tjejens eget fel.
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:14:46 följande:
    så det är min uppgift att gå ifrån? när en man tar mig på pattarna på krogen så är det mitt fel för att jag befann mig i lokalen? När mitt ex misshandlade och tryckte ner mig så var jag ansvarig för att jag inte drog på en gång? När jag blev utsatt för pedofiler som liten så var det mitt fel som inte sa stopp? Jag gjorde fel? Eller hur menar du? ska jag inte kunna vistas bland män utan att bli tafsad på? Tack för att du bevisar min poäng med skuldbeläggning.
    Ja du, som barn och på krogen kan man inte göra mycket. Men att stanna i ett dåligt förhållande- det är naturligt. Har själv varit precis där. Men det är ditt problem att lösa varför du dras till sådana män. Okej på krogen, men du kan ju inte ksylla på att svinend ras till dig - och därför msåte du ha en relation med dem`? Du väljer väl vem du ska inleda en relation med?

På krogen har jag också råkat ut för "beöst och röv kläm". På krog festivaler, fan tillochmed på en buss! Och det var värst då man var "ung" och jag blev då ofta utsatt av just unga, dumma män. Men det fanns så många killar där ute som även tog mig i försvar många gånger! Och aldrig skulle lägga hand på mig. Förstår du inte vad jag motsätter mig? Ditt startinlägg säger att du hatar män. Jag säger att man ska hata individen.

Over and out
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:19:56 följande:
    oj oj, jag man hade kunnat hoppats det. Följer du inte överhuvudtaget dessa debatter? Har du missat att det fortfarande pågår?
    Har du missat att det är lång väg kvar men ändå har det hänt saker, positiva saker?
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:21:19 följande:
    jag har haft EN relation med ett arsel.
    Okej grattis.
    Lät som du haft flera. Så där är skulden på dig. ;P

En fråga i allmänhet- säger du ifrån då män tafsar på dig? Jag skuldlägger inte nu. Utan är mer nyfiken på hur de och omgivningen brukar reagera isf. Då talar jag inte om någon händelse för 15-20 år sen- utan i dagarna, kanske något år sen eller under de senaste 10 åren.
  • Darling1980
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:32:08 följande:
    idag gör jag det. reaktionerna brukar vara negativa. Bortsett från det sedvanliga "jävla hora" från killen ifråga så är omgivningen värre: Herregud -- han tog ju bara lite, det får man ju räkna med! Du kan ju inte SLÅ honom! Går man på krogen så får man tåla lite!  eller "det var väl inte så farligt?!" osv osv. Värst var när en karl tog tag i pattarna på mig och jag gav han tre snabba flatsmällar över käften. "Men Natta! Han var ju kortare än dig! Kolla va ledsen han ser ut nu!" När jag var yngre så var det mer "men han tycker ju om dig!" "killar är så" Eller favvon; "Men det är ju du som retas med pojkarna, klart de blir till sig då! Du får väl sluta med det!"
    En kille tog mig i skrevet en gång, jag tog tillbaka i pungen och klämde till. Det roliga var att folke tpå den festen tyckte att jag gjort helt rätt. För de kände mannen i fråga och det var ett av hans "signum" kan man säga. Ett riktigt äckel. Men en annan killpolare åt mig tyckte, då jag berättade om händelsen, att det var det mest hemska jag någonsin gjort! Att mitt punggrepp inte var i relation till äcklets taffsande. Vilket jag själv inte håller med om såklart.

Jag är emot våld. Men man har ju tåv val- att vara en god kristen coh vända andra kinden till (vilket inte fungerar något vidar de senaste 100 åren) ellr visa mannen en läxa som han sent glömmer.

Synd att du verkar vara omgiven med folk som har mage att skuldlägga dig och säga sådana saker. Att ifrågasätta ditt behov av att freda dig. Jag har själv alltid upplevt att på varje rötägg finns det minst 5-10 män som är redo att nita honom- för det usla tykte han gett män i kvinnors ögon.
  • Darling1980
    TessaS skrev 2010-03-02 14:22:26 följande:
    Jag tycker inte de låter varken vanliga eller trevliga faktiskt...
  • Darling1980

Lite OT; "kronan" bukade tjejerna i min  skolklass leka på rasterna då de var uttråkade.
    Gör ont som fan. Jag känner ingen kille som inte kan krama och trösta en polare. Även om mina egna erfarenheter inte kan appliceras på hela Sverige- men jag finner det som lite lustigt bara. Finns det en liknande studie om kvinnor och vänskap? Sen är 20% mycket, men alla de där 80% som faktiskt HAR vänner?

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.