Lady Dahmer skrev 2010-03-01 17:11:37 följande:
Vi lever i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för mannens sexualitet; där man själv är skyldig om man blir våldtagen eller trakasserad, där man själv få se till att skyla sig och inte uppmuntra för annars får man skylla sig själv. Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer. Och vi lever i ett samhälle där män ursäktas och försvaras när de tafsar och kränker ("lite får du väl tåla!"), i ett samhälle där småpojkar får ta för sig och man skrattar bort det "han är kär i dig" "boys will be boys" ---så är det inte så jävla konstigt att man är tvungen att se varje man som potentiell fara.
Nu har jag inte blivit våldtagen eller kränkt på det sättet, måste faktiskt erkänna att jag inte känner igen mig alls i mycket av det du ger exempel på, men jag har levt med en man som slog mig hejdlöst.
Och de enda som sa något i stil med "men vad sa du för att han skulle slå dig?" eller "varför stannade du kvar då?" eller liknande som hintade åt att jag hade mig själv att skylla... var faktiskt kvinnor...
Männen i min omgivning sa inte ett ord om det, snarare saker i stil med "då var det inte en riktig man" eller "rör han dig igen så ser vi till att han inte kan röra sig alls mer"... (rätt eller fel att hota med stryk tillbaka, men de skuldla inte mig för ett ögonblick...)
Så, lika mycket som du hatar män och mansrollen, så hatar jag den "vara fin flicka"-mentalitet som så många kvinnor kör ner i halsen på andra kvinnor ännu mer. Den är inte bara för jävligt men mer vanligt med dylika bitterfitter än med våldsamma män. Det gäller iofs rätt mycket annat än just vara fin flicka. Läs bara på forumet här...