Inlägg från: TigerLily |Visa alla inlägg
  • TigerLily

Jo, jag är en manshatare.

Jag är oxå en "manshatare" men är inte lika inne på genus som du. Men jag tycker generellt sett att män är sviniga och har sett för många av den sorten. Däremot så kommer jag uppfostra mina söner till att det är "damerna först", att man ALDRIG lägger hand på en tjej, och att man ska respektera människor, och faktiskt särskilt kvinnor. Så då skulle det rimma illa om jag vore genusförespråkare.

Kvinnor är annorlunda än män, i psyket och rent biologiskt, vi har inte samma försutsättningar och gener. Kvinnor föder barn, våra kroppar och psyken är på ett annat sätt, våra modersinstinkter osv.

Däremot så hatar jag nog män i allmänhet, känner som du, de skrämmer mig, och jag äcklas av de flesta, därför som jag är singel antar jag... Jag har oxå väldigt dåliga erfarenheter i botten som säkert speglar min uppfattning, precis som du.

• TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:24:42 följande:
    vad är det för skillnad på våra förutsättningar och psyken? (annat än att män har mer muskelmassa rent generellt) visste du att modersinstinkt inte är förbehållet kvinnor? Män får ett STÖRRE påslag av hormoner när de blir pappor än vad vi får. Jag skulle hellre kalla det för föräldrainstinkt om något. varför ska man respektera kvinnor MER än män? Och varför bara lära dina barn att det bara är fel att slå kvinnor?
    Varför man ska respektera kvinnor mer? Ja det svara du bra på själv i din ts..

Men skämt åsido, så är kvinnan det svagare könet rent fysiskt, just därför, just därför ska MÄN visa kvinnor mer respekt än sina samkönade vänner, kvinnor är i allmänhet känsligare just pga hormoner som män generellt sätt saknar.
    Jag tror inte på att det är själva könsrollen, utan att det är medfött och sitter i generna, testoreson, och andra hormonella bitar som inte är lika fördelat mellan män och kvinnor. Män och kvinnor ÄR inte lika.. vore det så skulle du aldrig känna så som du gör tror jag faktiskt ärligt talat.

Jag lär givetvis mina barn att man inte ska slå någon, men ALDRIG ALDRIG en kvinna. För jag anser att det är fulare med en man som slår en kvinna än en man som slår en annan man. Sen säger jag inte att det är BRA att en man slår någon överhuvudtaget.
  • TigerLily
    giftgrodan skrev 2010-02-21 12:50:08 följande:
    tigerlily: Fast för mig låter det du beskriver inte som respekt utan som... hur man ska behandla en kattunge. Respekt är för mig något helt annat.För övrigt blir jag ledsen när jag läser ts. Jag känner inte igen mig alls, så det är otroligt svårt för mig att förstå. Jag funderar alltid när jag läser såna här trådar, vad _är_ det för män ni umgås med? Jag är nog mer inne på idiblons linje, folk i allmänhet är idioter, inte bara män.
    en kattunge? Men det är väl trevligt? Fast det beror ju på om vi snackar djuvänner eller inte.. :-P
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:54:14 följande:
    så om man är svag så förtjänar man mer respekt? det låter ju helt vansinnigt! och jag känner som jag gör pga miljön jag är uppväxt i, min fostran, samhällets prägling, mina erfarenheter osv. det biologiska arvet står för en väldigt liten procent av min personlighet.
    Det är av den anledningen som jag anser att det är EXTRA viktigt att uppfostra pojkar till att inte slå just KVINNOR. Respekt var kanske fel ord, men för mig är det självklart att man inte trampar och utnyttjar andras svagheter, som tyvärr många män gör då det kommer till sexuella brott och kvinnomisshandel osv. Män utnyttjar sin fysiska styrka som generellt sätt är starkare än kvinnans, DET är fel, vi kan inte göra männen svagare fysiskt, men vi kan uppfostra dem bättre och tydligare anser jag. Man slår inte en KVINNA, punkt slut. Sen om män slår andra män eller ej.. det är faktiskt inte riktigt lika illa i mina ögon.. män har det i sig, att behöva få utlopp för sina aggresioner på ett fysiskt sätt, därför leker de flesta pojkar "krig" brottas osv som barn.. det gäller att sätta en gräns, och min går vid att man inte slår en TJEJ. Att de bråkar och slåss med varandra.. det låter jag dem göra för att jag tror att det är viktigt för dem att få "utlopp" för den typen av känslor.. särskilt då det sker under lek. Givetvis sätter jag gränser om det spårar ur, men de brukar få hantera och lösa sina konflikter själva så långt det är möjligt.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 13:12:53 följande:
    nej, män har det inte i sig. Och de väljer att hantera sin frustration fysiskt för att de inte fått lära sig att hantera det på ett bättre sätt genom att t.ex prata ut, vara känslig, gråta osv. att pojkar är mer fysiska beror på att VI är mer fysiska med pojkar. Vi hanterar pojkar hårdare än flickor. Vi kramas mer med flickor och uppmuntrar det mjuka medans vi uppmuntrar pojkarna att vara tuffa och hårda.
    Vilka är "vi"? Jag räknas då inte in där iallafall.. mina söner fullkomligt dränks med kramar och pussar, vi är väldigt fysiska här hemma och pratar känslor, precis lika mycket som med dottern. Så detta är BULL i mina öron.

JO, män har det i sig, de har andra hormoner och testoreson.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 13:51:24 följande:
    testosteron gör inte män okontrollerade och våldsamma. det är en myt. Kvinnor som kommit i klimakteriet får mer testosteron, blir de mer våldsbenägna då?
    nej det är ingen myt. Män har mer testoreson än kvinnor, oavsätt om kvinnor får mer då de kommer i klimakteriet. Män är starkare fysiskt, och behöver få utlopp för sina aggressioner som är naturliga.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 14:51:26 följande:
    ja män har mer testosteron, men testosteron gör inte män våldsamma och nej, män behöver inte få utlopp för sina aggressioner mer än vad kvinnor behöver eller på annat sätt. Vilket trams. Vad har du fått det ifrån?
    Ingen har motbevisat mig-. Tror inte ett dyft på att det ENBART har med samhället och uppfostran att göra iallafall. Det är genetiskt och det har alltid varit så, jag har läst en del böcker (minns EJ vad det hette) samt har 3 egna barn och arbetat i förskola och skola. Så jag är inte helt obekant med ämnet.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 15:38:46 följande:
    läs en bok så blir du motbevisad. Det finns massvis som behandlar just barns utveckling, det sociala arvet, kulturella skillnader och dess påverkan på oss, miljö och arv och genus.
    Det tror jag inte, har läst en del olika typer av böcker, men inte alla har tilltalat mig såklart. Men jag bygger min uppfattning även på egna erfarenheter och upplevelser, det tror jag vi alla gör. Har själv 2 pojkar och en flicka, så jag har sett mycket ifrån dem oxå, (tror jag skulle tänka helt annorlunda om jag inte haft mina pojkar) samt andra barn på skola och förskola. Men om alla tyckte lika..slulle det kanske inte vara så kul. Då skulle vi inte ha nått att diskutera här på familjeliv!
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 17:05:23 följande:
    ja jag tycker det. innan är det ingen poäng för henne att välja, då är det viktigare att hon har lekvänliga bekväma kläder.
    men det där med lekvänliga bekväma kläder.. det är ju vad DU tycker/tror är bekvämt att leka i? Har varit med om barn som velat leka i sådant som jag själv inte alls tycker ser bekvämt ut.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:33:26 följande:
    ja, det finns mpnga anledningar till varför barn väljer obekväma kläder. det har sällan med lekvänligt eller bekvämt att göra utan snarare för att ungarna tycker det är fint. jag kan nog garantera att mjukiskläder ÄR bekväma. Och hursomhelts så är min unge lite för liten för att ta ansvar för sina egna klädinköp. Det finns inget behov och ingen anledning att låta henne styra. Hon kan välja mellan det som finns hemma.
    men det är inte alltid det är så som man tror. Barn kan vara ganska oförutsägbara ibland. Bara för att man låter sina barn vara med och välja kläder betyder inte det att man låter dem styra. SJälvklart bestämmer föräldern, men jag försöker att låta dem ta eget ansvar så långt det går så länge de visar vilja och intresse.
    Och så länge det inte är HELT galet då såklart..
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.