Lady Dahmer skrev 2010-03-05 11:52:58 följande:
att göra saker för sin partner handlar inte om förtryck. däremotså kan man fundera över varför vi i västvärlden väljer att klä oss på ett visst sätt och varför idealen ser ut som de gör.. och framförallt hur man bemöts som kvinna och man när man trotsar idealen och gör något som går mot normen. Jag t.ex avstår från att raka mig. Jag får ofta mycket negativitet pga detta. Kommentarer om att jag är okvinnlig, osexig, ofräsch, äcklig, försöker vara en man osv är inte ovanligt. Så då kan man fråga sig hur fri jag egentligen är att göra egna val. Jag har t.o.m startat en tråd om detta:
www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50932781.htmlIntressant!
Jag har också funderat kring det här med manligt/kvinnligt och ideal. Samtidigt så är ju det att göra sig fin för en partner/framtida partner något som verkar biologiskt betingat. Se bara på hur delar av djurriket kråmar, krumbuktar sig och är naturligt "pyntade" för att attrahahera det motsatta könet. På så vis är det en del av naturen och på så vis också naturligt, tänker jag.
Jag tänker också att det här med att smycka sig på olika vis är något som vi människor pysslat med sedan urminnes tider, och i skilda kulturer. Redan de gamla grekerna, aztekerna, egyptierna osv, osv. Det verkar vara något högst allmänmänskligt sett ur en etnografisk synvinkel.
Sen kan man ju verkligen ha invändningar mot delar av de ideal som vi matas med här i väst. Vi ska vara evigt unga, slanka och hårbefriade. Det är trista och orimliga ideal som trummas in i tidig ålder. Och som du säger, hårighet idag som äckligt och okvinnligt. Sålänge det inte är ett böljande svall på huvve´ vill säga...