Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Jo, jag är en manshatare.

Min uppväxt gjorde inte heller mycket för att övertyga mig om manssläktets existensberättigande, men tack och lov kom det in allt fler begåvade och rätttvisa män i mitt liv under skol- och studenttiden och till sist försvann den hangupen.

Jag blir fortfarande arg och upprörd när jag läser viss statistik, men det är inget skäl att döma någon man inte känner. Jag vill vara individorienterad!

• Themis

Add3: Subjektiva påståenden? Nåja, där var rätt mycket faktapåståenden också om man väljer att ta in dem. Jag fortsätter en bit:

"Självmord förekommer i alla åldersgrupper, men är sällsynta hos barn. År 2004 tog 1 396 personer livet av sig i Sverige, varav 1 005 var män och 381 kvinnor. Självmord är en av de vanligaste dödsorsakerna för personer mellan 15 och 44 år och är den vanligaste dödsorsaken bland unga män."

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Sjalvmord/
    --

Fysiska attribut räknas för så mycket att de män som inte uppfyller "mallen" i högre utsträckning tar sitt liv:

Självmord begås oftare av korta män. En ökning med fem centimeter i längd minskar risken för självmord med nio procent. *klipp*
    Den studie som nu publiceras är en stor studie där alla män som föddes i Sverige mellan 1950 och 1981 undersöktes. Studien visade att det är två gånger högre risk för självmord bland korta män jämfört med långa. Dessa resultat kan inte översättas till kvinnor och äldre män.

ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=7051&cid=940&l=sv
    --

• Themis
    Fagerlund skrev 2013-12-16 23:45:33 följande:
    Menar du alltså, att man kan vara selektivt tolerant? Att välja att tolerera vissa, men inte andra?
    Klart man kan, det är vi väl alla nästan på daglig basis?

De flesta tolererar väl jobbiga beteenden bättre från personer som ligger närmare en själv i värderingar/råkar vara släkt, t ex?

Inom rimliga gränser förvisso, men nog hade man haft större tolerans för om en trevlig kompis hade tagit en snaps för mycket och råkat spy över en trädgårdsmöbel än om en random störig granne eller förbipasserande gjort det.

Och ganska säkert lyssnar man mer på en sömninducerande persons predikningar om ett ämne på en fest om man vet att man kanske delar intressen eller politisk värdegrund. Det hade krävts mycket mer för att man skulle ge samma artiga uppmärksamhet till någon med helt motsatta åsikter.

Kontexten sätter delvis toleransnivån, skulle jag säga.

Fast nu har jag inte sett vad du svarade på från början, det var bara en förflugen tanke...Glad
    Be a voice, not an echo. /Unknown
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.