Inlägg från: Sommarfrö |Visa alla inlägg
  • Sommarfrö

Jo, jag är en manshatare.

TS- Tack för att du finns! Det behövs starka kvinnor som du, som berör, förargar, ger styrka, färg, kraft i jämställdhetsdebatten. Jag följer dig runt omkring på sociala medier och ser verkligen upp till dig. (Måste jag tillägga att jag inte alltid håller med? Varför måste jag det?)

Jag tänker ofta omkring detta med stereotyper och könsroller och förvånas över den ovilja det finns hos människor att förändra världen. Varför vill man inte att kvinnor, utsatta människor, fattiga, sjuka ect, ska få ett bättre liv? Varför är man så ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet, få ta plats i samhället, ge dom högre löner? Varför känns det som att många män(niskor) ser det som rättighet att förtycka och härska, för att det "alltid" har varit så. Varför finns det sådan prestige i att tillhöra en viss klass ett visst kön? Lever vi inte i ett modernt samhälle där vi är du och jag med varandra? Är det rädsla att bli en mindre man eller kvinna om man låter någon annan bli större än mig själv, att synas mer än jag själv? Frågorna är många....

Gustaf - 20111116
  • Sommarfrö
    Elit skrev 2014-01-09 14:42:34 följande:
    Är man ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet? Har du något stöd för det?

Vem vill inte att kvinnor får ett bättre liv?

Vad är det för stereotyper och könsroller du tänker på?

Food for thoughts. I de samhällen där man försökt gå emot  den mänskliga naturen har det slutat med att mängder med människor blivit avrättade, lidande för alla samt en sådan absurd ineffektivitet att det nästan vore komiskt om konsekvenserna inte varit så fruktansvärda. Jag säger inte att saker och ting inte kan vara annorlunda än de är idag, bara att vi är inte fria att omforma oss hur vi (läs: du) vill.

Om du vill ha statistik så kan du ju räkna antalet artiklar, eller anmälningar som diskriminerar kvinnor i allmänhet. (gravida som söker arbete, kvinnor med slöja)
    Gung Ho skrev 2014-01-12 14:35:23 följande:
    Mata inte Trollet!

Istället för att följa navelskådare och skyttegravsfeminister läs på lite om mänskligt beteende och förändringsprocesser.

om det var mig du menade med troll? Det var första gången...

åsikter...
  • Sommarfrö

Jag tror inte att några belägg från min sida medför något i debatt med dig.

Elit skrev 2014-01-12 16:54:47 följande:
    Ok, enligt diskrimineringsombudsmannen så ä r"Sju av tio personer som anmäler till JämO att de blivit diskriminerade på grund av sitt kön enligt lagen om förbud mot diskriminering är män."

Tittar vi på arbetsmarknaden enbart så är skillnaden bara 15 % vilket knappast är några stora skillnader. Totalt sett är det några hundra anmälningar per år så generellt är det ett väldigt väldigt litet problem. Sen är det en milsvid skillnad på att anmäla något för att man "tycker sig" blivit diskriminerad och att faktiskt ha blivit det. Antal fall som leder till någon form av åtgärd kan räknas i dussintal om året skulle jag tro.

Men ärligt, har du något stöd för de saker du säger förutom de tämligen meningslösa uttalandet om att leta lite själv? Du måste ju ha byggt din åsikt på någonting. Ge mig den källan.

Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.