Jo, jag är en manshatare.
TS- Tack för att du finns! Det behövs starka kvinnor som du, som berör, förargar, ger styrka, färg, kraft i jämställdhetsdebatten. Jag följer dig runt omkring på sociala medier och ser verkligen upp till dig. (Måste jag tillägga att jag inte alltid håller med? Varför måste jag det?)
Jag tänker ofta omkring detta med stereotyper och könsroller och förvånas över den ovilja det finns hos människor att förändra världen. Varför vill man inte att kvinnor, utsatta människor, fattiga, sjuka ect, ska få ett bättre liv? Varför är man så ovillig att släppa fram kvinnor i arbetslivet, få ta plats i samhället, ge dom högre löner? Varför känns det som att många män(niskor) ser det som rättighet att förtycka och härska, för att det "alltid" har varit så. Varför finns det sådan prestige i att tillhöra en viss klass ett visst kön? Lever vi inte i ett modernt samhälle där vi är du och jag med varandra? Är det rädsla att bli en mindre man eller kvinna om man låter någon annan bli större än mig själv, att synas mer än jag själv? Frågorna är många....