Inlägg från: TessaS |Visa alla inlägg
  • TessaS

Jo, jag är en manshatare.

Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:50:21 följande:
    jag vill bli behandlar som en jämlike, inte som nåt som ska skyddas och tas hand om.
    Så att uppskatta någon, behandla schysst eller skydda är alltid motsatt att vara jämlik?
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 12:59:36 följande:
    givetvis inte, men jag tycker inte om den generella attityden och bemötandet man ofta får från traditionella karlar (och kvinns) att kvinnan är nån som behöver skydd och särbehandling.
    Men det är väl inget i det uttalandet som säger att det är uteslutande män som ska behandla kvinnor så?

Jag skyddar min man från att ex bli sårad, så långt min makt räcker. (rent fysiskt skulle jag nog ha svårt att vara till någon hjälp, även om jag inte är den lilla väna typen...) Jag uppskattar hans intelligens och humor och hans otroligt läckra rumpa. Jag behandlar honom schysst för jag älskar honom och vill leva mitt liv med honom... vill att han ska vara lycklig
    Och jag känner mig likadant behandlad av honom... På inget sätt ett sätt att förminska mig som kvinna eller anse att jag inte är jämlik. Det är bara några av de sätt som vi uppskattar varandra.
    Precis som jag gör med andra i min närhet. Skyddar från att bli sårade, uppskattar deras olika egenskaper (eller inte...) behandlar schysst... och de allra flesta i min omgivning behandlar mig likadan... kvinna eller man.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 13:32:08 följande:
    idag gör jag det. reaktionerna brukar vara negativa. Bortsett från det sedvanliga "jävla hora" från killen ifråga så är omgivningen värre: Herregud -- han tog ju bara lite, det får man ju räkna med! Du kan ju inte SLÅ honom! Går man på krogen så får man tåla lite!  eller "det var väl inte så farligt?!" osv osv.Värst var när en karl tog tag i pattarna på mig och jag gav han tre snabba flatsmällar över käften. "Men Natta! Han var ju kortare än dig! Kolla va ledsen han ser ut nu!" När jag var yngre så var det mer "men han tycker ju om dig!" "killar är så" Eller favvon; "Men det är ju du som retas med pojkarna, klart de blir till sig då! Du får väl sluta med det!"
    Oj... det där känner jag faktiskt inte alls igen, varken som händelse eller kommentarerna.
    Ska jag vara helt ärlig så är det evigheter sedan någon kladdade på mig alls... förutom min man då. Någon gång i tonåren hände det nog men inte sedan dess. Jag var tvungen att kolla med några kompisar också och ingen av dom känner heller igen din beskrivning av tafsande, kladdande grottmännisko-män på krogen. Fruktansvärt dåliga raggningsrepliker är nog det vi är mest utsatta för... Vi kanske är för fula för att tafsas på?
  • TessaS
    TigerLily skrev 2010-03-02 13:51:26 följande:
    hur färsk är den forskningen? Jag har ALDRIG blivit belagd med skuld, tvärt om. Med detta påstår jag inte att det är så för ALLA, men då menar ni då att jag haft TUR eller att det är ovanligt?
    Utan att ha koll på forskningen nu då, men jag har blivit belagd med skuld... från andra kvinnor... och aldrig nånsin från en man (förutom han som slog)... vilket gör att jag inte känner igen mig i TS hat mot mansrollen...
    Vet inte om det beror på att du haft tur, jag har lite mer otur och ts haft mest otur i världen... men det innebär för min del att jag inte alls kan haka på ett hat mot en mansroll som jag inte ser som automatiskt skyldig.
  • TessaS
    Mamsis skrev 2010-03-02 14:18:27 följande:
    Själv blev jag kladdad på av två män i torsdags. Båda har jag dejtat, båda har dumpat mig, en för att han träffade en ny den andra valde att fortsätta med sin tjejen som han inte hade gjort så slut med som han sa. Vanliga män, trevliga män.
    Jag tycker inte de låter varken vanliga eller trevliga faktiskt...
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-02 22:03:54 följande:
    www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/miso... Om man blir placerad på piedestal så blir man fortfarande inte sedd som en jämlike. Jag vill bli mött som en vuxen människa i första hand. Det finns roligare saker att göra än att höra samma tröttsamma raggningsrepliker om och om igen. Vissa verkar t.o.m. tro att det är tilltalande att bli förolämpad och reducerad till en kroppsdel eller någon annan aspekt av ens kropp. Klart man kan göra rätt, det är inte svårt. Bemöt mig med samma respekt och hövlighet som du själv vill bli bemött av.  Bit av kaka, helt enkelt.
    Men det behöver ju inte handla om att bli placerad på piedistal.

Blir du inte glad om någon uppskattar när du gjort något jäkligt bra på jobbet? Blir du inte glad om din man säger att du är vacker? Om någon bekant ringer och vill träffa dig, för du är en intressant person, blir du inte glad då? Är all uppskattning att ragga i dina ögon?
    Jag gör ju samma för folk i min närhet som jag uppskattar, borde alla män i min närhet hata Kvinnorollen då, för att jag råkar uppskatta dom..?

Du verkar tolka "uppskatta" som att sätta på peidistal eller dregla över kroppsdelar, jag ser det som att faktiskt bara just uppskatta folk i sin omgivning. Jag ser det som en helt könlös känsla jag känner inför människor jag känner eller träffar. Jag uppskattar män, jag uppskattar kvinnor.
    "Behandla schysst" ser jag inte heller som något som bara görs för mig. Jag behandlar folk jag tycker om schysst... män, kvinnor, hundar...
    Jag skyddar min man från att bli sårad, jag skyddar mina vänner från otrevligheter de kan råka ut för. Min man skyddar mig, mina vänner skyddar mig.

Men ni ser allt med feministglasögon och det känns som om ni går miste om mycket uppskattning eftersom det ska filtreras, analyseras och bli förbannad på innan någon kan säga något uppskattande. Och gud förbjude att det kommer från en man, för då är han en lobotomerad idiot som bara vill klämma er på pattarna...
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 09:54:55 följande:
    Om jag gjort något bra på mitt arbete får ju jag beröm för en aktiv handling jag har utfört. Ibland blir jag glad, ibland kan jag bli irriterad. Beror på situation. Min självbild är såpass uppfuckad att kommentarer om mitt utseende snarare framkallar misstro och starkare kritik från min sida gentemot hur jag ser ut. Något jag lärt mig leva med, men som mina pojkvänner och andra som ger komplimanger om utseende finner frustrerande. En av dom bästa kommentarerna jag fått handlade om ett anletsdrag som jag varit skeptisk till, men som en väninna tycker är awesome. Det var bra för att det fick mig att se att skönhet eller estetik i människokroppen är en högst subjektiv upplevelse. Det är trevligt när folk vill ses. Men vill dom ses bara för att dom vill ha ut sex av mig får dom säga det på förhand. Jag uppskattar inte fejkad vänskap. Heh, jag är inte feminist.  Och om någon säger något uppskattande så kan jag bli glad, det beror ju helt på vad det handlar om och hur personen bemöter mig i övrigt. Jag har en vän som är en mansgris t.ex. Han har grova fördomar om kvinnor och är extremt fixerad vid kroppsdelar. Men jag kan umgås med honom för att han inte tror att han skulle ha någon rätt att ta på mig eller få bestämma över mig. Jag struntar verkligen i könet, men jag kan faktiskt inte strunta i könsrollerna. Det är dom för trasiga för.
    Ja, jag vet inte vad jag kan säga längre. Om du inte uppskattar beröm utan man riskerarar att du blir irriterad... tja.. Sorgligt, är ordet som dyker upp.
    Du säger det är trevligt om folk vill umgås med dig, men måste ändå lägga till en passus att det inte gäller om de bara är ute efter sex...? Bara det att det är något som dyker upp som en tanke känns... tragiskt.
    Jag måste nog hålla med om din tanke om att du har en "uppfuckad självbild"... men jag förstår inte hur det kan vara ett argument för att män inte får uppskatta kvinnor? Det är ju bara en person som uppskattar en annan... för mig är det helt oviktigt om det dinglar kroppsdelar mellan benen eller på bröstkorgen. Är det ärlig uppskattning så är det. Inga "men", inga "bara det inte gäller sex" inga "sätta på piedistal"... Det må vara naivt, men jag mår jävligt bra av att ta uppskattning på allvar när någon faktiskt lagt ner energi och tanke på att uppskatta mig. Oavsett om det kommer från någon med dingel mellan benen eller på bröstkorgen.
  • TessaS
    DrKejs skrev 2010-03-03 09:42:16 följande:
    *stående ovationer*
    Vågar jag säga att jag uppskattar dina ovationer..?
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 10:48:34 följande:
    Nu missar du poängen. Jag uppskattar beröm om det är förtjänat. Inte om det bara är yta och inte betyder något. All uppskattning är inte ärligt menad. Jag vill inte råka på ytterligare en killkompis som bara är vän med mig för att han vill ha sex med mig och som efter att jag sagt att jag inte vill antingen mobbar mig för det, fryser ut mig, baktalar mig eller som vissa gjort, tar det han vill ha utan mitt samtycke. Vill man ha sex eller något annat så får man fan vara öppen om det istället för att luras. Jag tror inte du förstår vad jag menar med uppfuckad självbild faktiskt. Jag har inte sagt att man inte får uppskatta varandra, varifrån fick du det? Däremot är jag ingen "gudinna", prinsessa, Venus o.s.v. Jag kan inte uppfylla dom idealen och jag tänker inte försöka, i slutändan blir personen besviken på att man inte var så bra som den projicerade och då blir man istället föraktad. Nej tack till det.
    Men hur kan du koppla ihop "uppskatta någon" med allt det negativa?
    Så fort det nämndes uppskattning här så dras det igång...
    -sätta på piedistal
    -vara ute efter sex
    -uppfattas som gudinna
    -förminska som kvinna
    osv
    Jag tycker det är jävligt sorgligt att man inte ens kan prata om att man ska uppskatta varandra utan att det kommer en massa men, om, kanske, villkor och regler.
    Det du jämför med, din "kompis" som var ute efter sex, är inte att uppskatta. Det är att våldta och en HELT annan grej.

Med uppfuckad självbild, menar jag att du verkar själv avgöra när du förtjänar en komplimang och att du sällan tycker att du förtjänar det och att om någon ger dig en komplimang så kan det inte vara för att de verkligen tycker om dig, utan för att de är ute efter sex.
    Jag hade inte vågat säga att jag uppskattar dig på något sätt, för jag hade inte velat att du far i taket för att jag trodde jag var snäll, men du tyckte inte att du förtjänade det.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 12:05:24 följande:
    Därför att det är den form av uppskattning jag visats i första hand. Det är inte en kompis, det är cirka femton olika killar som har låtsas vara min vän för att jag ska låta dom ha sex med mig. Klart som fan det var sexuella övergrepp dom som tog det dom ville ägnade sig åt. Men jag hade ju uppenbarligen inte rätt att säga nej enligt dom som bara behandlade mig som skit efter att jag sa nej heller, dom gick bara inte lika långt. Dehumaniserad blev jag ju oavsett. Behöver inte vara det att en person vill ha sex som gör att dom ger en oärligt menad komplimang. Folk har fler än en motivation. Social status, att framstå som trevliga och omtänksamma finns ju också som exempel.  Det är faktiskt du som fokuserar på det sexuella nu. Jag far inte i taket, jag förhåller mig bara avvaktande tills jag känner personen bättre. Jag har haft tillräckligt med otrevliga överraskningar.
    Men igen då... det de har pysslat med är inte uppskattning och kan inte jämföras med att någon ger en komplimang. Varför är det ens med som ett exempel i sammanhanget? Det är inte samma sak och har inte med varandra att göra.
    Ja, jag har fokuserat på det sexuella men det är ju det exempel du har gett... Vi kan prata om bitchiga kvinnor som ljuger för att få mitt jobb istället. Eller baktalar mig, eller säger att jag inte är en äkta mamma för att jag inte ammat... osv. Men DU tog upp våldtäkter och sexuella trakasserier.

Jag förstår att du är misstänksam, med tanke på din bakgrund, men går det bara inte att förstå att andra som INTE har blivit kränkta på samma sätt faktiskt inte känner sig utsatta så fort någon (man eller kvinna) säger att man är duktig?
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 12:25:47 följande:
    Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt. Jag måste ju utgå ifrån mina erfarenheter, jag förutsätter dock inte att dessa delas av andra. Det är bara exempel. Jag känner mig inte utsatt när någon ger en komplimang, jag väntar mest och ser om den faktiskt hade mening bakom sig eller om det bara var tomt prat eller försök att manipulera. Det är just manipulationen jag motsätter mig starkast. Att man luras och bedrar andra människor.
    Nej, det är inte uppskattning, varken falsk eller äkta. Det är övergrepp.
    Manipulation motsätter jag mig också, men det är inte heller en form av uppskattning.. det är just Manipulation.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 12:55:50 följande:
    Det är övergrepp att ge en komplimang man inte menar? Att låtsas tycka om en annan person fast man egentligen bara vill ha något av denna? Nu har ju vi lite olika syn på vad som utgör manipulation. Du menar att ditt spelande på att du är kvinna inte är manipulerande, jag menar att det är det.
    Nej, men jag uppfattade ditt "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt." som en fortsättning på ditt exempel med 15 killkompisar som är skitstövlar. Deras "uppvaktning" och våldtäker är inte falsk uppskattning i mina ögon. Det är övergrepp gjorda av skitstövlar.
    Men vill du byta spår så fine... Nej, bara att ge en falsk komplimang är inte ett övergrepp.

Mitt spelande på att jag är kvinna?! Men snälla du, jag har bara pratat om att jag ger komplimanger till nära och kära som jag tycker förtjänar det. Och det tolkar du som att jag spelar på min kvinnlighet?!
    Nu tappar jag all lust att diskutera med dig.
    Ha en bra dag.
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 13:11:20 följande:
    Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop dig med en annan debattör. Inte min mening att slarva.
    Misstag händer lätt i "stridens hetta".
    Så det är ok att jag ger komplimanger då?

Jag hoppas du förstår att jag menar att det de våldtagande killarna pysslar med inte är falsk uppskattning, jag trodde det var de du menade med "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt."
  • TessaS
    Triskele skrev 2010-03-03 13:32:37 följande:
    Tack.Du är ju fri att göra det du vill, så ös du komplimanger över andra om du känner för det. Det dom ägnade sig åt innan dom bestämde sig för att strunta i det jag ville var dock falsk uppskattning.  Bara en våldtäkt, tack och lov, även om övriga sexuella övergrepp är "otrevliga" i sig. Att nästla sig in hos en person och låtsas om att man gillar denna som person när man egentligen skiter i den, är det som jag har svårt för. Det är inte kul att bli sviken eller lurad.
    Vi kan ju vända oss ut och in innan vi kommer överrens om vad som är falsk uppskattning/manipulation/övergrepp... Det är inte det som är kärnfrågan.
    Det jag reagerade på var Lady Dahmers direkta antagande att en man som visar uppskattning gör det för att
    -Sätta på piedistal
    -Särbehandla
    -Idiotförklara kvinnor
    -Förminska
    du la till
    -Vill ha sex

Själv tycker jag att jag oftast förtjänar den uppskattning och de komplimanger jag får. Vare sig det är för jobb, privat eller utseende. Jag tycker också jag förtjänar det vare sig det kommer från män eller kvinnor. För jag tycker faktiskt att jag är tämligen fantastisk och tycker det är kul att andra ser det också. Jag tycker det är riktigt synd om människor som inte kan tänka så om sig själva och uppskatta det positiva de faktiskt får till sig.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-03 18:33:11 följande:
    Jag tänkte citera ett inlägg ur en av mina favoritbloggar. Hon har precis läst "Könskrig"  - en samling berättelser skrivna av män och kvinnor. Och hon skriver väldigt tänkvärt om sina tankar kring män, manlighet och mansrollen.-------------------------------------------------Berättelsen om män är en berättelse om ensamhet. Bra karl reder sig själv, Själv är bäste dräng och man ska Sköta sig själv och skita i andra. Mannen ska vara en autonom enhet. Han söker inte hjälp för sina problem för sådana får inte finnas.Om man som man vill ha en riktigt nära vän hänvisas man till Mållgan. De mest intima stunderna upplever mannen ofta i duschrummet efter skolidrotten. De rullar noggrant ihop handdukarna till små piskor och visar sin enorma kärlek genom att prygla varandra.   Kroppen blir blodiga berättelser om vänskap: Knogarna sargade efter "kronan" och ryggen uppsliten och ömmande efter omklädningsrummet.Manligt umgänge kan ses som en bristsjukdom. Samhörigheten präglas av en gränslös ängslighet som avhåller dem från att göra allt det som kännetecknar riktig vänskap. Det gäller att hålla sig till sådant som är manligt kodat. Att visa varandra uppskattning eller söka stöd och tröst är det inte. Beröring är otänkbart om det inte är hårdhänt. Utrymmet för vad som får göras blir så begränsat att tillslut känns bara tävlandet tryggt. Konkurrens är tillåtet så det mesta handlar om att vara störst, bäst och starkast.  Det är inte lätt att träffa nya vänner som man när man passeratr trettio, när lumpen och skolan är förbi. Man pratar inte länge i telefonen. Man föreslår inte en fika. Man hänvisar inte till hjärtesorg för att umgås med de vänner man har sedan tidigare, eller att man behöver en pratstund. Det är aktiviteter som gäller. Man super, spelar biljard eller badminton.Mansrollen försvårar manlig vänskap. Pojke blir man genom att besegra andra män. Är man fortfarande man om man blottar strupen för sina medtävlande?För några år sedan gjordes en studie som visade att 20% av de svenska männen saknar en nära vän. Det råder en social nöd och mansrollen ser åter ut att vara boven i dramat. Spännvidden för vad som anses manligt är minimal och intimitet ingår inte.Naturligtvis får detta stora konsekvenser för mäns hälsa. Över 70% av alla självmord begås av män, tre av fyra som dör av narkotika och alkohol är män och män lever i genomsnitt fem år kortare än kvinnor. Hur många år skulle inte räddas om man demonterade den förbannade mansrollen? Hur många liv? Hur mycket skattepengar?För 15 år sedan saknade var tredje svensk man en nära vän. Utveckligen har alltså gått framåt. Kanske kan mäns relationer ses som ett slags jämställdhetsindex. Mansrollsidealet vidgas, ängsligheten minskar och toleransen ökar. ---------------------Nina Ruthström ninaruthstrom.blogg.se/index.html
    Oj, jag blir mer och mer övertygad om att vi inte bor på samma planet... Jag känner varken igen det här eller alla andra bilder du målar upp av idiotiska, dreglade, patt-besatta män som inte kan annat än klämma på kvinnor till höger och vänster så fort de kliver utanför dörren.
  • TessaS
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:00:31 följande:
    Men alltså, vänta nu här. Mycket av det som står är direkt recension av boken. Iofs fortfarande genom Ninas ögon, men ändå. Kanske inte siffrorna i slutet. De vat jag inte varifrån de kommer. Jag har inte läst något ur den än, men ser fram emot att göra det, främst för att få läsa just ur männens perspektiv. Vi kan sitta här och påstå att vi vet både det ena och det andra om männen, när vi egentligen inte vet ett skit. Så att läsa böcker/noveller/artiklar av och om män är en viktig del i vårt steg mot jämtsälldheten. Mansforskningen har fått ta ett steg tillbaka för att ge plats åt feminismen. Det tycker jag är fel. Mansrollen är också åthelskotta fel, vilket verkar bemötas i just dessa artiklar från bokenMen det är ju knappast Lady D eller Nina som "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" (varifrån detta nu kommer, det står ju knappast ngt om det i inlägget du citerade, det inlägget är vad jag bemöter...)
    Det jag vet om män är det jag fått veta från killkompisar, män jag varit ihop med, män i min omgivning. En del pratar jag med ganska personliga saker om... uppväxt etc. Det är väl också att få veta mer om männens perspektiv, för det kan väl inte BARA komma från att läsa böcker?

Nej, "målar upp idiotiska, dreglande, patt-besatta män" kommer från tidigare inlägg från Lady D där det beskrivs krogrundor kantade av män som inte kan göra annat än tafsa, slå eller ta för sig. Jag känner inte igen det heller.
  • TessaS
    SweetNilam skrev 2010-03-04 09:15:52 följande:
    Jag håller mig fortfarande på den generella nivån. Jag vet hur känsligt det kan vara att diskutera utifrån det. Jag känner inte heller igen mansrollen som den beskrivs av Lady D. Kan inte applicera den på vännerna, familjen eller sambon, men ändock förstår jag problematiken ang mansrollen. Det är inte individuellt. Lady D har ju också en man och manliga vänner. Tror knappast hon kan applicera det på alla, men jag ska inte tala för henne. Jag menar inte att allt ska komma från böcker, hur kunde du tolka det så? Jag menar att vi måste öppna våra sinnen. Mycket snack idag om kvinnlighet och feminism, desto mindre om manlighet och maskulinitet. Forskningen om mannen ligger i bakgrunden. Jag menar att vi måste plocka fram mannen och hans erfarenheter och öppna för allmänheten. Vill dina vänner skriva och visa sin manlighet för allmänheten så varsågod. Att tala genom dig gör ingen mening, för allmänheten Det generella...Jag tycker ändock man skall skilja på det generella och det indviduella. Du kan inte applicera in sådant som tidigare påståtts i ett inlägg från en recension av en bok. Speciellt inte då det inte vad Lady D som skrev inlägget ovan, ang boken Könskrig. Det är Nina som är författare till det inlägget...
    Jag applicerade inte nånting, men konstaterade att jag varken känner igen den bild målas upp i inlägget med Ninas åsikter eller den bild som Lady D målat upp tidigare.
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-04 09:20:14 följande:
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!" Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
    Låter som en ganska otrevlig bekantskapskrets...
  • TessaS
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 07:52:25 följande:
    tyvärr, de flesta av dem var fina trevliga människor. Men de vill helt enkelt inte se saker som händer under näsan på dem eller kännas vid att "snälla fina urban" faktiskt är så där snäll som de trott. eller så klassikern; "han var full". Som om det ursäktar vadsomhelst. Men det görd et tydligen.
    Äsch, skitsnack. Om de försvarar att någon har gjort dig illa så är de väl inte några trevliga människor.

Lika idiotiskt som att säga "våldtäktsmannen var en vanlig, trevlig kille"... Nej, för vanliga trevliga killar gör inte sånt. "Våldtäktman" och "trevlig" hör inte ihop.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.